• Anonym (Jobbigt)

    Hur bättra självkänslan efter allt?

    Hej! Tog mig för dryga 2 år sedan ur ett förhållande (ca 12 år) som på slutet inte var så jättebra. Han började dricka och fick problem. Var inte snäll psykiskt och när jag lämnade blev det värre. Olaga hot, olaga förföljelse, ofredande, kontaktförbud mm.

    Jag har träffat världens härligaste man nu. Men har insett hur mycket jag ?stått ut med? och vad det har gjort med mig.

    Har alltid haft lite övervikt etc och inte varit nöjd många gånger med mitt utseende. Men nu inser jag hur nertryckt jag varit.

    Problemet är nu att jag har svårt stt tro på vissa saker och det gör mig arg på mig själv. Har blivit svartsjuk och det gillar jag inte.

    Har googlat och känner inte för att stå framför en specel och säga vad jag gillar/är bra på.

    Jag efterlyser nu om någon har brs tips på hur jsg får bort ?dåliga tankar????

  • Svar på tråden Hur bättra självkänslan efter allt?
  • Anonym (V)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2018-06-14 23:45:55 följande:

    Hej! Tog mig för dryga 2 år sedan ur ett förhållande (ca 12 år) som på slutet inte var så jättebra. Han började dricka och fick problem. Var inte snäll psykiskt och när jag lämnade blev det värre. Olaga hot, olaga förföljelse, ofredande, kontaktförbud mm.

    Jag har träffat världens härligaste man nu. Men har insett hur mycket jag ?stått ut med? och vad det har gjort med mig.

    Har alltid haft lite övervikt etc och inte varit nöjd många gånger med mitt utseende. Men nu inser jag hur nertryckt jag varit.

    Problemet är nu att jag har svårt stt tro på vissa saker och det gör mig arg på mig själv. Har blivit svartsjuk och det gillar jag inte.

    Har googlat och känner inte för att stå framför en specel och säga vad jag gillar/är bra på.

    Jag efterlyser nu om någon har brs tips på hur jsg får bort ?dåliga tankar????


    Terapi. Professionell. Lägg pengar på hälsan. Känn efter noga så du får den hjälpen som passar dig bäst. Att kemin stämmer mellan dig - terapeut med. Läs på nätet. Googla självkänsla. Kolla klipp på Youtube. Biblioteket har massa självhjälpsböcker. Att ändra dina tankar är ingen Quick fix, något har gjort att du hamnade med en skadad snubbe från början, din självbild, din självkänsla, gräv djupt och hitta grunden och börja med att riva den och bygg på nytt med hjälp av mina tips men främst terapi.
  • Anonym (Jobbigt)

    Tack!!!

    Har gått på samtal men tycker inte det ger så mkt.

    Men kanske fel sorts samtal.

    Tack för råden!

  • Anonym (samma)

    JAg känner igen mig. Var tillsammans med en man i 10 år som psykiskt misshandlade mig. Nu är jag därifrån sedan flera år och har äntligen lyckats riva några av de 100 murar jag har omkring mig och träffat en ny man.


    Det är verkligen inte lätt att bryta de negativa mönster man har i hjärnan och jag jobbar stenhårt på det.


    Jag går i samtal. Det hjälper, du måste nog bara hitta rätt person och rätt sorts terapi.


    Sedan tycker jag det hjälper att följa folk på sociala medier som ger en energi och får en att se på sig själv på ett annat sätt. Det har fått mig att gå framåt jättemycket. 


    Sedan har det hjälpt att jag själv försökt att bena upp vart mina problem sitter i. Sedan jobba med ett problem i taget. Det tar MASSOR av ork och energi men det går faktiskt komma därifrån! Lycka till!

  • Anonym (En till)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2018-06-14 23:45:55 följande:

    Hej! Tog mig för dryga 2 år sedan ur ett förhållande (ca 12 år) som på slutet inte var så jättebra. Han började dricka och fick problem. Var inte snäll psykiskt och när jag lämnade blev det värre. Olaga hot, olaga förföljelse, ofredande, kontaktförbud mm.

    Jag har träffat världens härligaste man nu. Men har insett hur mycket jag ?stått ut med? och vad det har gjort med mig.

    Har alltid haft lite övervikt etc och inte varit nöjd många gånger med mitt utseende. Men nu inser jag hur nertryckt jag varit.

    Problemet är nu att jag har svårt stt tro på vissa saker och det gör mig arg på mig själv. Har blivit svartsjuk och det gillar jag inte.

    Har googlat och känner inte för att stå framför en specel och säga vad jag gillar/är bra på.

    Jag efterlyser nu om någon har brs tips på hur jsg får bort ?dåliga tankar????


    Här är en till som känner samma, har varit gift med en psykopat i 15 år, har varit både psykisk och fysisk misshandlad. Är loss nu, sedan ett år, men han släpper ju inte taget. Nu har han fått besöksförbud.

    Min självkänsla är noll, är olycklig, åren går, tror att jag aldrig kommer att vara lycklig och aldrig hitta kärleken.

    Men jag försöker verkligen, umgås med andra, ta hand om mig osv men ibland är jag så deppad.
  • Anonym (Jobbigt)

    Hej Samma och En till!

    Tack för era svar.

    samma- jobbar på det jag med men vissa delar är svårare än andra. En dag i taget. Att omge sig med positiv energi är väldigt viktigt!!

    En till- kämpa på. Släpp alla krav. Det kommer bli bättre. Det finns väldigt bra grupper och stöd på facebook för detta. Skicka ett meddelande om du/ni vill ha tips.

    Kramar

  • Anonym (Marie)

    Sysselsätt dig med sånt du tycker är roligt! Bygg en identitet som är kopplat till något utanför dig själv. Jag är långtidssjukskriven och ett stabilt självförtroende är svårt att behålla i den situationen. Sedan jag börjat lära mig mer om konst, kultur och musik mår jag mycket bättre. Det är både viktigt och tillfredsställande att tala om sådant som inte har med en själv att göra. Man kan då också bygga många bra relationer. 

Svar på tråden Hur bättra självkänslan efter allt?