• Frökenglad

    B12 brist bebis

    Hej!

    Någon som vet symtom på bebisar som har B12 brist???

    Jag ammar min son på 8 månader och jag har tydligen b12 brist, samt folsyra och järnbrist. Ska äta tabletter för detta nu.

    Men nu oroar jag mig för att sonen inte fått tillräckligt av dessa vitaminer?? Men hur syns/märks det på honom i sådana fall?

    Mvh orolig mamma..

  • Svar på tråden B12 brist bebis
  • Anonym (T)

    Vårdcentralen borde veta? Gissar att blodprov är nödvändigt.

  • Anonym (-)

    Bebisar över 6 månader kan delammas, men bör absolut inte helammas.

    Får bebisen i sig annat än bröstmjölk, - rekommenderad barnmat för ålder, - så har den garanterat inga brister.

  • Anonym (d)

    Har aldrig hört talas om att bebisar får samma brister som mamman när man ammar.
    Men vad vet jag, så är det kanske.
    Snabbast (korrekta) svar får du sannolikt om du ringer 1177 alt BVC och frågar. Man brukar få bättre svar av medicinskt utbildad personal än internetfrämlingar.

  • Anonym (d)

    Har aldrig hört talas om att bebisar får samma brister som mamman när man ammar.
    Men vad vet jag, så är det kanske.
    Snabbast (korrekta) svar får du sannolikt om du ringer 1177 alt BVC och frågar. Man brukar få bättre svar av medicinskt utbildad personal än internetfrämlingar.

  • Anonym (d)

    Har aldrig hört talas om att bebisar får samma brister som mamman när man ammar.
    Men vad vet jag, så är det kanske.
    Snabbast (korrekta) svar får du sannolikt om du ringer 1177 alt BVC och frågar. Man brukar få bättre svar av medicinskt utbildad personal än internetfrämlingar.

  • Frökenglad
    Anonym (-) skrev 2018-06-15 12:17:15 följande:

    Bebisar över 6 månader kan delammas, men bör absolut inte helammas.

    Får bebisen i sig annat än bröstmjölk, - rekommenderad barnmat för ålder, - så har den garanterat inga brister.


    Har fått råd av barnläkarspecialst att fortsätta helamma tills vi fått ordentlig hjälp med hans mage som han har jätte mycket problem med.
  • Frökenglad
    Anonym (d) skrev 2018-06-15 12:27:26 följande:

    Har aldrig hört talas om att bebisar får samma brister som mamman när man ammar.

    Men vad vet jag, så är det kanske.

    Snabbast (korrekta) svar får du sannolikt om du ringer 1177 alt BVC och frågar. Man brukar få bättre svar av medicinskt utbildad personal än internetfrämlingar.


    Skrev i panik inatt bara för att ?skriva av mig? så jag låg och grubblades över det.. haha hönsmamma! Men har lugnat ner mig och ska till barnläkare nästa vecka pga annan anledning så ska ta upp det då :)
  • Frökenglad
    Anonym (T) skrev 2018-06-15 12:15:23 följande:

    Vårdcentralen borde veta? Gissar att blodprov är nödvändigt.


    Sant, men skrev mest inatt för att få bort min oroa jag hade förtiööfälley. Ska fråga barnläkaren vi ska till nästa vecka :)
  • Frökenglad

    Ville bara skriva att det visade sig att han har lite b12 brist!

Svar på tråden B12 brist bebis