• Jonisbabonis16

    Begränsad av min egen ekonomi hjälp!

    Hej, kanske borde presentera mig först. Jag är en helt vanlig kille på 17 år. Har aldrig rökat druckit eller snusat. Min ekonomi är väldigt stabil. Jag har fast inkomst under hela året. Förutom studiebidrag har jag inkomst från extrajobbet som jag tjänar ungefär 12.000kr efter skatt. Jag har även sommarjobbat i 4 år. Alla mina inkomster går mestadels till sparande. Man kan säga att jag har väldigt mycket pengar jämfört med andra ungar i min ålder. Nu till problemet.

    Jag har länge velat uppgradera min dator då jag känner att den börjar bli seg och laggar lite då och då. Totalt kommer allting kosta ungefär 20.000kr. Man kan säga att det inte ens är en femtedel av mina pengar. Morsan är på att jag får köpa det men farsan däremot. Han vägrar skriker och har sig. Men han tänker inte på att han köpte nyligen flera gitarrer och förstärkare för ungefär 90.000kr för skojs skull. Det är ju mina pengar. Vad ska jag göra för att kunna köpa det. Alla pengar har jag tjänar. Har jag juridiskt stöd? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Begränsad av min egen ekonomi hjälp!
  • fjanten

    Nu är det ju dina pengar, men 20tusen på en dator känns lite väl saftigt. Är det inte bättre att spara pengarna tills du ska flytta hemifrån nästa år/om 2 år?

  • OlgaElvira

    Be din pappa läsa på om rättigheter och skyldigheter i Föräldrabalken SFS 1939:381, kapitel 9, § 3.

    3 § Underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år. Detsamma gäller avkastningen av sådan egendom och vad som trätt i egendomens ställe.
       Förmyndaren må med överförmyndarens samtycke omhändertaga egendom, varom i första stycket sägs, såvitt det må anses erforderligt med hänsyn till myndlingens uppfostran eller välfärd. Innan samtycke meddelas, skall överförmyndaren bereda myndlingen tillfälle att yttra sig.

    För att dina föräldrar ska kunna hindra dig så behöver de överförmyndarens tillstånd, en funktion som finns i alla kommuner.

  • Less is more

    Din pappa kan inte bara ta dina pengar.

    Vad har du jobbat med under året ? Nyfiken, vad tonåringar kan hitta för jobb idag (mina är yngre)

  • Jonisbabonis16
    Less is more skrev 2018-06-15 07:42:27 följande:

    Din pappa kan inte bara ta dina pengar.

    Vad har du jobbat med under året ? Nyfiken, vad tonåringar kan hitta för jobb idag (mina är yngre)


    Hehe. Jag är domare inom ishockeyn under vardagar på höst och vårterminen och jobbar som fastighetsskötare på sommaren.
  • Less is more
    Jonisbabonis16 skrev 2018-06-15 10:12:35 följande:

    Hehe. Jag är domare inom ishockeyn under vardagar på höst och vårterminen och jobbar som fastighetsskötare på sommaren.


    Vad kul - det är inte illa att vara hockeydomare i din ålder samt händig fastighetsskötare på sommaren. Vad duktig du är - det underlättar för framtiden :) !
Svar på tråden Begränsad av min egen ekonomi hjälp!