• alexisonfire

    Ojämn bodelning?

    Jag och min sambo kommer med största sannolikhet att separera snart och jag har påbörjat ett excel-dokument för att räkna på bodelningen. Om jag förstått det hela rätt så är det så att det vi ägde innan vi blev sambos behåller den som hade det och det vi köpt i efterhand ska delas upp lika.
    Grejen är den att vi har ett högtalarsystem som är påkostat som jag räknar med att sambon kommer vilja behålla och nu när jag har delat upp det mesta av värde så har jag lagt de flesta saker på mig och högtalarsystem och lite annat på sambon. Då skiljer det fortfarande ca 36000 kr på värdet på mina saker och sambons saker.
    Jag förstår ju att vi kommer behöva sätta oss och dela upp det ihop sen, har bara gjort detta för att få ett hum om vad jag kommer behöva spara till och köpa sen.

    Men hur delar vi upp så att det blir lika när de saker som isåfall hamnar på sambon är värda så mycket mer?
    Vad säger lagen och hur har ni som separerat gjort?

    För att förtydliga så är vi alltså inte gifta.

  • Svar på tråden Ojämn bodelning?
  • Anonym (oo)

    Så han får högtalarsystem och du allt annat och han ligger fortfarande på 36 000kr plus?!
    Vad är det för högtalarsystem undrar man...

    Du har väl egentligen två alternativ; han tar högtalarna, du allt annat och är nöjd med det. Gissar att du då inte heller behöver inhandla något nytt?
    Eller så får han betala dig hälften av mellanskillnaden.

  • sextiotalist
    alexisonfire skrev 2018-06-15 10:24:37 följande:

    Jag och min sambo kommer med största sannolikhet att separera snart och jag har påbörjat ett excel-dokument för att räkna på bodelningen. Om jag förstått det hela rätt så är det så att det vi ägde innan vi blev sambos behåller den som hade det och det vi köpt i efterhand ska delas upp lika.
    Grejen är den att vi har ett högtalarsystem som är påkostat som jag räknar med att sambon kommer vilja behålla och nu när jag har delat upp det mesta av värde så har jag lagt de flesta saker på mig och högtalarsystem och lite annat på sambon. Då skiljer det fortfarande ca 36000 kr på värdet på mina saker och sambons saker.
    Jag förstår ju att vi kommer behöva sätta oss och dela upp det ihop sen, har bara gjort detta för att få ett hum om vad jag kommer behöva spara till och köpa sen.

    Men hur delar vi upp så att det blir lika när de saker som isåfall hamnar på sambon är värda så mycket mer?
    Vad säger lagen och hur har ni som separerat gjort?

    För att förtydliga så är vi alltså inte gifta.


    Har du varit med och betalat på detta, så är det väl inte svårare än så att han köper loss högtalarsystemet
    Anonym (oo) skrev 2018-06-15 10:30:12 följande:

    Så han får högtalarsystem och du allt annat och han ligger fortfarande på 36 000kr plus?!
    Vad är det för högtalarsystem undrar man...

    Du har väl egentligen två alternativ; han tar högtalarna, du allt annat och är nöjd med det. Gissar att du då inte heller behöver inhandla något nytt?
    Eller så får han betala dig hälften av mellanskillnaden.


    Sambon är en hifinörd, han köper inte alls dessa dyra saker, men han brukar citera priserna när han läser hifitidningen, en enda jäkla kabel kan gå på 100 000 kronor.

  • alexisonfire

    Ett påkostat högtalarsystem...
    Och soffan och sängen vi har (som ju ofta är lite dyrare än övriga möbler) hade min sambo innan vi flyttade ihop och därför ingår inte de i bodelningen. Resterande möbler och saker har vi inte lagt så mycket pengar på, samt att en hel del av de mindre sakerna är mina sen innan. 

  • Anonym (oo)
    alexisonfire skrev 2018-06-15 10:48:18 följande:

    Ett påkostat högtalarsystem...
    Och soffan och sängen vi har (som ju ofta är lite dyrare än övriga möbler) hade min sambo innan vi flyttade ihop och därför ingår inte de i bodelningen. Resterande möbler och saker har vi inte lagt så mycket pengar på, samt att en hel del av de mindre sakerna är mina sen innan. 


    Om du har betalat hälften av systemet så ska naturligtvis ha dina pengar tillbaka.

    För det har du väl? Det är väl inte så att han har betalat det själv och du tycker att du borde få hälften för att det köptes under tiden ni bodde tillsammans?
  • Anonym (123)

    Om du har betalat hälften av högtalarna så kan han väl ge dig pengar som täcker halva den kostnaden?

  • olof 45
    Anonym (oo) skrev 2018-06-15 11:09:36 följande:
    Om du har betalat hälften av systemet så ska naturligtvis ha dina pengar tillbaka.

    För det har du väl? Det är väl inte så att han har betalat det själv och du tycker att du borde få hälften för att det köptes under tiden ni bodde tillsammans?
    varför skulle itne sambolagen gälla?
  • olof 45

    Överlag så gäller det att skillnader jämkas, alltså att han betalar dig halva mellanskillnaden, så att ni sedan har lika stora delar.

    Alla som skriver om att det  är HANS högtalarsystem ska du nog ignorera. Det är sambolagen som gäller, inget annat.

    Systemet ser ut så för att annars riskerar ena parten att komma ikläm, tyvärr oftast kvinnan. I just den här situationen kanske killen har lagt alla pengar på högtalare, och tjejen lagt pengar på mat, andra förbrukningsartiklar, resor mm. (Det här resonemanget trodde jag alla kände till...)

  • olof 45
    Anonym (123) skrev 2018-06-15 11:20:25 följande:

    Om du har betalat hälften av högtalarna så kan han väl ge dig pengar som täcker halva den kostnaden?


    Vem som har betalat spelar ingen roll. 

    Varför svarar du i en tråd om bodelning om du inte kan något om juridik?
  • Anonym (123)
    olof 45 skrev 2018-06-19 14:51:27 följande:
    Vem som har betalat spelar ingen roll. 

    Varför svarar du i en tråd om bodelning om du inte kan något om juridik?
    Jag hänvisade aldrig till juridik. Är dock jävligt oetiskt om ts sambo hade betalat högtalarsystemet ur egen ficka. 
    Men vissa kanske är så pengakåta.
  • Anonym (M)

    Har bostad eller möbler skaffats efter man flyttat ihop antas automatiskt att det skaffats för att användas tillsammans. Då är det upp till den sambo som påstår något annat att bevisa det.

    Så om högtalarna bara används av honom, så är det hans högtalare. Men det måste han kunna bevisa, annars ingår dom i bohaget som ska delas.

Svar på tråden Ojämn bodelning?