• Anonym (Pinsamt?)

    Soka upp nyss funna slaktingar - hur hade du reagerat?

    Vi bor utomlands och barnen fick for en tid sedan i uppgift i skolan att gora ett slaktarbete. Vi har genom detta hittat valdigt manga nastkusiner pa en gren vi inte alls haft kontakt med under min uppvaxt (pga avstand och stora aldersskillnader i den aldre generationen). Barnen vill nu garna traffa dessa barn, i samma alder, som vi just hittat, men det kanns lite pinsamt att bara helt hux flux hora av sig till folk som inte har en aning om vem man ar, pasta att man ar slakt och dessutom vilja traffas. Kanns som att man tranger sig pa och man vet ju inte alls hur personen i den andra anden reagerar. De kanske tycker det ar obehagligt?

    Hur hade ni reagerat om nagon kontaktat er? 

    Vi ska till Sverige i sommar, darav fragan.

  • Svar på tråden Soka upp nyss funna slaktingar - hur hade du reagerat?
  • Anonym (Emmichen)
    Anonym (Pinsamt?) skrev 2018-06-15 10:48:44 följande:

    Vi bor utomlands och barnen fick for en tid sedan i uppgift i skolan att gora ett slaktarbete. Vi har genom detta hittat valdigt manga nastkusiner pa en gren vi inte alls haft kontakt med under min uppvaxt (pga avstand och stora aldersskillnader i den aldre generationen). Barnen vill nu garna traffa dessa barn, i samma alder, som vi just hittat, men det kanns lite pinsamt att bara helt hux flux hora av sig till folk som inte har en aning om vem man ar, pasta att man ar slakt och dessutom vilja traffas. Kanns som att man tranger sig pa och man vet ju inte alls hur personen i den andra anden reagerar. De kanske tycker det ar obehagligt?

    Hur hade ni reagerat om nagon kontaktat er? 

    Vi ska till Sverige i sommar, darav fragan.


    Varför vill ni träffa dem? Tänk igenom det...

    Om ni bestämmer er för att ni vill ha kontakt så tycker jag ni ska skicka ett handskrivet brev, kanske med foton. Presentera er, tala om hur ni hittade dem och hur ni är släkt.

    Skriv att ni kommer till Sverige i sommar och att DE (inte ni) gärna får föra av sig om de vill träffas. Hör inte av er flera gånger utan respektera om ni inte får svar.
  • Anonym (vet)

    Jag  blev kontaktad av en nära släktning (halvbror) som jag aldrig någonsin träffat.  Hur kul som helst! Och vi är i medelåldern. Jätteskoj. Som anonym skriver så bör ni presentera er och berätta bakgrunden. Det gjorde även min halvbror.  Ni kan inte få annat än nej och då är det bara att glömma bort det. Ni kanske inte ens hör av dom - glöm då. Det värsta ni kan göra är att framhärda. Ta gärna kontakt, men ligg lågt därefter. Sen tar ni det som det kommer.

  • Anonym (Sofie)

    Ni måste ju inte börja med att ni vill träffas. Tänker att ni kan börja med att presentera er, berätta hur ni hittade dom etc, och om ni båda vill kan ni börja ha lite kontakt online och lära känna varandra först. Sen kan ni berätta att ni ska till Sverige ifall dom vill ses.

  • Anonym (vet)
    Anonym (Pinsamt?) skrev 2018-06-15 10:48:44 följande:
    Vi bor utomlands och barnen fick for en tid sedan i uppgift i skolan att gora ett slaktarbete. Vi har genom detta hittat valdigt manga nastkusiner pa en gren vi inte alls haft kontakt med under min uppvaxt (pga avstand och stora aldersskillnader i den aldre generationen). Barnen vill nu garna traffa dessa barn, i samma alder, som vi just hittat, men det kanns lite pinsamt att bara helt hux flux hora av sig till folk som inte har en aning om vem man ar, pasta att man ar slakt och dessutom vilja traffas. Kanns som att man tranger sig pa och man vet ju inte alls hur personen i den andra anden reagerar. De kanske tycker det ar obehagligt?

    Hur hade ni reagerat om nagon kontaktat er? 

    Vi ska till Sverige i sommar, darav fragan.
    Se det fetade. Det var just det som gjorde att JAG inte tog kontakt med min halvbror. Jag var rädd att han kanske skulle tycka det var jobbigt, han kanske inte ens visste att jag fanns+ Jag kanske ställde till det i hans familj? Jag är jätteglad att han hörde av sig. Jag har fått en familj till! Och barnen har fått nya kusiner :). Dessa kusiner är dessutom en del av vårt kändissverige även om de inte syns så mycket i skvallertablåerna. Men så himla skoj! Så hellre riskera ett nej, än att inte ens försöka!
  • Colourfulrainbow

    Jag känner flera som blivit kontaktade av släktingar och familjemedlemmar. Det har skett vi Facebook om de bott utomlands och via ett handskrivet brev om både bott i Sverige.

  • Anonym (mmm)

    jag har både tagit kontakt med och blivit kontaktad av släktingar genom släktforskning och i alla fallen har det bara varit spännande och intressant.
    jag skrev brev först, riktiga brev och skickade med posten och de som ville, hörde av sig tillbaka. 

  • Anonym (Hm)
    Egon den stora skrev 2018-06-15 12:46:57 följande:
    Det låter ju jättekul! Ta kontakt med först. Och sedan om dom vill så åk och hälsa på..
    Håller med
Svar på tråden Soka upp nyss funna slaktingar - hur hade du reagerat?