• Äldre 15 Jun 13:30
    6552 visningar
    33 svar
    33
    6552

    Sommarfritids! Uppskattar svar!

    Har märkt att många av mitt barns klasskompisar helt har slutat med sommarfritids.

    Är ju målet för många av oss att vara med sina barn hela sommaren men undrar hur folk får ihop det?

    Handlar om höginkomsttagare dessutom.

    Tar släkten hand om barnen hela sommaren tro?

  • Svar på tråden Sommarfritids! Uppskattar svar!
  • Äldre 15 Jun 13:32
    #1
    mandelskrutten skrev 2018-06-15 13:30:33 följande:

    Har märkt att många av mitt barns klasskompisar helt har slutat med sommarfritids.

    Är ju målet för många av oss att vara med sina barn hela sommaren men undrar hur folk får ihop det?

    Handlar om höginkomsttagare dessutom.

    Tar släkten hand om barnen hela sommaren tro?


    Kan nämna att mitt barn går i mellanstadiet.
  • Äldre 15 Jun 13:34
    #2

    Höginkomsttagare har väl råd att vara hemma somrarna kanske..? Man kan ju dessutom gå omlott en del, och en del av sommaren får väl vissa barn roa sig själva hemma.

    När jag var i mellanstadieåldern brukade mina föräldrar vara lediga tillsammans 3 veckor, sedan lediga med oss - själva - 2 veckor vardera. Övriga 1-2 veckor var vi själva.

  • Äldre 15 Jun 13:40
    #3

    Kan det vara så att de är hemma själva medans föräldrarna jobbar? Har ju ingen aning om hur och vart ni bor, men när jag i fyran-femman så kan jag inte komma ihåg att jag var på fritids på sommaren.

    Och sen må det så vara att höginkomsttagare kanske har råd att vara hemma, men det kan ju inte vara alla arbetsplatser som tillåter att man är ledig 2 månader varje sommar?? Man har ju ändå ett jobb att sköta.

  • Äldre 15 Jun 13:43
    #4
    Fosse skrev 2018-06-15 13:40:22 följande:

    Kan det vara så att de är hemma själva medans föräldrarna jobbar? Har ju ingen aning om hur och vart ni bor, men när jag i fyran-femman så kan jag inte komma ihåg att jag var på fritids på sommaren.

    Och sen må det så vara att höginkomsttagare kanske har råd att vara hemma, men det kan ju inte vara alla arbetsplatser som tillåter att man är ledig 2 månader varje sommar?? Man har ju ändå ett jobb att sköta.


    Men du undrar jag vad du få gjorde hemma själv?

    Hade du kompisar hemma och lagade du lunch själv som 11 åring med kokande kastrull m m ?
  • Äldre 15 Jun 13:47
    #5

    Min dotter slutade fyran nu och hon har inte haft fritids på över ett år. Förra sommaren hade jag och mannen semester olika perioder så då var vi hemma mellan v 25-32, övrig tid var hon själv hemma när vi jobbade. Det här året har vi semester 29-32 och då är hon själv övriga veckor. Hon fixar det utmärkt.

  • Äldre 15 Jun 13:47
    #6
    mandelskrutten skrev 2018-06-15 13:43:36 följande:

    Men du undrar jag vad du få gjorde hemma själv?

    Hade du kompisar hemma och lagade du lunch själv som 11 åring med kokande kastrull m m ?


    Jag kunde laga enklare saker från ca 8 års ålder. Typ steka kyckling och koka ris. Steka pyttipanna. Göra pannkakor och våfflor o.s.v...
  • Äldre 15 Jun 13:49
    #7
    Politisktinkorrekt skrev 2018-06-15 13:47:27 följande:

    Min dotter slutade fyran nu och hon har inte haft fritids på över ett år. Förra sommaren hade jag och mannen semester olika perioder så då var vi hemma mellan v 25-32, övrig tid var hon själv hemma när vi jobbade. Det här året har vi semester 29-32 och då är hon själv övriga veckor. Hon fixar det utmärkt.


    Låter bara lite ensamt och sorgligt att vara hemma själv men kanske skönt också i den åldern.

    Vi har ju husdjur i och för sig.
  • Äldre 15 Jun 13:52
    #8

    Min 10-åring har inget fritids på sommaren.

    Och så här har vi gjort

    *Ensam hemma , klarar själv av att steka lite bacon, göra nudlar, toast eller värmer något ur frysen.

    *följer med mig på jobbet

    *har storasyskon hemma (de är vuxna)

    *min semester är 3 veckor

    *åker bort med farmor/mormor

    *har hemma kompisar eller är hos dom

    *är hos pappa när han har semester

    Och sen är sommarlovet slut...

  • Äldre 15 Jun 13:52
    #9

    Min 10-åring har inget fritids på sommaren.

    Och så här har vi gjort

    *Ensam hemma , klarar själv av att steka lite bacon, göra nudlar, toast eller värmer något ur frysen.

    *följer med mig på jobbet

    *har storasyskon hemma (de är vuxna)

    *min semester är 3 veckor

    *åker bort med farmor/mormor

    *har hemma kompisar eller är hos dom

    *är hos pappa när han har semester

    Och sen är sommarlovet slut...

  • Äldre 15 Jun 13:53
    #10

    Där jag jobbar är det många i 4-6 som inte har fritids utan är hemma själva. Vi erbjuder dock fritids upp till åk 6 men de äldsta går i 4:an.

Svar på tråden Sommarfritids! Uppskattar svar!