• Millan644

    Spermietest i Riga

    Jag har precis haft oturen att drabbas av mitt fjärde missfall. Har läst lite på nätet och här om olika orsaker till missfall och stötte då på att man kan göra ett särskilt spermietest i Riga för att upptäcka DNA fel. Testet finns inte i Sverige såsom jag förstått det? Ni som gjort testet, vilken klinik har ni vänt er till?

  • Svar på tråden Spermietest i Riga
  • UndrandeSökare
    Millan644 skrev 2018-06-15 16:10:32 följande:

    Jag har precis haft oturen att drabbas av mitt fjärde missfall. Har läst lite på nätet och här om olika orsaker till missfall och stötte då på att man kan göra ett särskilt spermietest i Riga för att upptäcka DNA fel. Testet finns inte i Sverige såsom jag förstått det? Ni som gjort testet, vilken klinik har ni vänt er till?


    Avaclinic i Riga, Lettland går vi hos. Där får man göra Sperm dna fragmentationstest. Det kostar ca tusen kronor och man får svaret via mail efter ett dygn.

    Min man gjorde testet där efter att vi hade fått 5 missfall och jag hade innan dess också fått immunutredning i Aten och behandling med Trombyl, Fragmin, kortison och Intralipid men ändå missfall (nr 5).

    Sperm dna fragmentationstestet är mycket bättre än alla Svenska spermatest för även spermier som ser normala ut i mikroskop kan ha Dna-fel eller Fragmentationsfel och inga svenska tester kan testa för det.

    Så maila Avaclinic och res dit och ta testet, det rekommenderar jag absolut ! Flyget till Riga tar 1 timme från Arlanda och det finns också båt dit. Avaclinic ligger på 10 min promenadavstånd från båtterminalen i Riga.

    Jag rekommenderar deras Koordinator Veronika, hon svarar snabbt på alla frågor.Jag gick in på klinikens hemsida en vardag och började chatta med henne. Sen fortsatte vi kontakten via mail.

    Klicka på mitt blåmarkerade namn för att läsa hela vår historia ! Hör av dig om du har fler frågor.
  • Vårdepp

    Vi har inte just problemet som du nämner, men eftersom allt jag får upp när jag söker är klinikernas propaganda, tillochmed när jag skriver här kommer det upp annonser, så vill jag uttrycka hur jag själv uppfattade det. Jag har gjort IVF på IVF Riga i Lettland. 

    När min man och jag bestämde vi oss för att försöka skaffa ett tredje barn, men inte hade lyckats på några månader så gjorde jag en gynekologisk undersökning hos en privat gynekolog som heter Skolova gynkliniken och drivs av Ludmila Sokolova. Jag blev därigenom rekommenderad att göra IVF med embryoanalys på IVF Riga i Lettland, och denna klinik drivs av dr Fodina. 

    Jag fick kontakt med kliniken och en patientkoordinator som heter Zita (de andra heter Marina och Jelena). Jag hade många frågor, bland annat om deras öppettider över sommaren, och fick då svaret att We are open all summer. Det verkade väldigt bra, eftersom jag då inte skulle behöva krångla med jobbet, min mans jobb och barnens skola. Detta visade sig sedan inte alls stämma. Jag fick till en början svar på mina mejl snabbt, och i alla mejl stod i slutet ett litet P.S. Have a nice day. Jag tyckte att det var bra att jag fick svar snabbt, men kände också att det inte verkade helt hundra att de satt och svarade vid tiotiden på kvällen och helgen, och kände att det där Have a nice day kändes lite skolflicksaktigt, och kanske till och med lite lojt mot kunder som inte kan få barn och kanske har börjat bli rätt nere när de väl kontaktar kliniken. Vi beslutade oss hursomhelst för att avsätta de ungefär 100 000 kr som det skulle kosta med IVF, embryoscanning, resor, hotell, gynekologbesök och mediciner. Det funkar så att man får en plan från kliniken i Riga som ska följas hos gynekologen i Sverige, och så hör man av sig till kliniken i Riga när man får sin mens för att kunna påbörja behandlingen dag 2. 

    Vi ville dock försöka en månad till naturligt, men så fick jag tyvärr mens och mejlade Zita och berättade detta. Det tog inte lång tid förrän jag fick svaret av henne Thank you for the good news. Ja, vad ska man säga? Jag försöker bli gravid, jag är ledsen över att inte ha blivit det den här månaden heller, så det var inte så roligt att få mens, men självklart är det good news för dem att jag inte lyckades bli gravid på egen hand.  

    Jag fick ett datum då min man skulle lämna sperma och ett för äggplock och vi bokade resor för alla 4 i familjen. Redan på flygplatsen på väg dit kom det ett mejl där det stod att mitt datum för äggplock skulle ändras och bli två dagar tidigare, vilket gjorde att vi fick vara väldigt flexibla och boka om min resa och min man åka hem ensam med barnen. Familj, jobb och andra engagemang får man strunta i, men det gör man ju gärna om man får ett helt barn. Det gick bra att lämna sperma och äggplocket gick bra, men det hela var väldigt jobbigt eftersom allting kändes lite rörigt och att man skulle ta det som det kommer. Jag funderade också mycket på de olika protokoll som finns, och det var en gynekolog i Sverige som sa till mig att det långa protokollet är bättre för endometriospatienter, vilket jag är, men här blev det ändå det korta protokollet utan förklaring, och det kändes lite jobbigt

    De fick ut nio ägg, varav 7 blev befruktade, men dag för dag dog ett eller två embryon. Dag fem levde två embryon och man kunde ta en cell och göra analys, sedan frystes de. När analysen var klar ringde en genetiker upp mig på Skype och sa med ett glatt leende Hello. Unfortunately none of the embryos were good. Hon tyckte att äggdonation var ett bra alternativ, men det tyckte inte min man, så jag frågade Zita om det var lönt att göra en till IVF, vilket hon tyckte. Så jag och min man försökte naturligt någon cykel, men misslyckades, så jag mejlade Zita att jag tyvärr fått mens, och fick svar av henne That is great news. 

    Jag skulle göra min nästa IVF i maj, men det blev för stressigt, så jag frågade om det gick bra i juni, och det gjorde det. Men i juni fick jag mens kring midsommar, och eftersom de inte hade någon framförhållning så kunde jag inte boka tid för ultraljud i Sverige, och inte få mina mediciner heller. Det visade sig också här att de inte alls hade öppet hela sommaren, och jag förlorade en månad, och efter det hade den svenska kliniken stängt, så jag förlorade en månad till. 

    Någonstans här upptäckte jag att Zitas P.S. Have a nice day hade ändrats till P.S. I go on my maternity leave om Monday. Det kändes allt lite konstigt att hon inte skrivit något direkt till mig om att hon skulle vara ledig och att jag skulle få en ny patientkoordinator inom någon dag. Hon skrev dock att tjejerna på kliniken på måndagen skulle leta upp en annan gynekolog i Sverige till mig, så att jag kunde göra IVF i juli, men det gjorde de inte. De hörde heller inte av sig, utan jag fick mejla och fråga vem som skulle bli min nya patientkoordinator, men det är egentligen inget stort problem. Det blev Marina. Hon skickade en kort plan som hon tyckte att jag skulle följa och göra IVF efter semestern, och där ingick bland annat att jag skulle ta p-piller ett par månader. Jag ifrågasatte varför, och hon svarade att det var för att reglera mensen så att man vet med 4 dagars marginal när den kommer. Jag vet med 2 dagars marginal när min mens kommer ändå, oftast exakt när den kommer, och jag tror att det är bullshit, och att den verkliga anledningen är att de verkligen inte vill riskera att bli gravid när de har stängt för semester, för när jag sa att jag inte ville ta dem så verkade det som att det kvittade och gick lika bra utan. Jag skrev lite till henne om vad Zita lovat, men Marina svarade bara typ That is strange ... Jag skrev sedan ett mejl till dem där jag ifrågasatt om det var lönt att jag skulle fortsätta med tanke på att månaderna gick och jag fyller 44 i september. Marina svarade mig aldrig på detta mejl, så här slutade vår kontakt. Efter flera veckor skrev jag till kliniken och undrade varför min patientkoordinator inte hade svarat. Tror ni att jag fick något svar? Det fick jag inte. 

    Det var många fina siffror och snabba svar i början, men detta övergick snart till rätt halvtaskig service, och man har mer kontakt med patientkoordinatorerna än vad jag först trodde. 

    Som sammanfattning efter dessa händelser, så tycker jag att det stora problemet med både IVF Riga är att det känns väldigt olustigt att kommunicera med dem. Man är dessutom ganska skör när det har gått så långt att man ska göra IVF, och visst kan man få ett bra bemötande vissa gånger när man har kontakt och är på väg att betala en stor summa pengar till dem, eller om man ler och säger att man är mycket nöjd. Men frågar man något eller undrar varför den information man fått inte längre stämmer så blir det tjuriga. Det känns inte som att man har att göra med vuxna människor. Sedan vet jag inte ens om det är lagligt att strunta i att svara när ens patienter hör av sig, vilket IVF Riga har gjort ett flertal gånger i mitt fall. Vi har för övrigt kvar infrusen sperma hos dem, men nu kan vi inte få kontakt med dem. 

  • UndrandeSökare

    Vårdepp- Verkligen trist att höra att ni fått så dåligt bemötande av ivfRiga.

    När vi skulle välja klinik 2015 så valde vi bland annat mellan IvfRiga och Avaclinic. Men då var det många som hade skrivit här på Familjeliv att de var missnöjda med IvfRiga och många hade skrivit att de var nöjda med Avaclinic. Så vi valde Avaclinic och är nöjda med dem.

    Så om ni vill byta klinik kan jag rekommendera Avaclinic i Riga. De gör också PGS, men där görs det direkt och man får svaret samma dag och kan sätta in normala embryon nästa dag (man behöver alltså inte ta provet och sen frysa in embryona en månad först).

    Jag såg också i en annan tråd att du var missnljd med Sokolova i Göteborg. Testa med Partus i Göteborg istället. Vul där kostar 300kr.

  • Vårdepp
    UndrandeSökare skrev 2018-08-21 16:49:06 följande:

    Vårdepp- Verkligen trist att höra att ni fått så dåligt bemötande av ivfRiga.

    När vi skulle välja klinik 2015 så valde vi bland annat mellan IvfRiga och Avaclinic. Men då var det många som hade skrivit här på Familjeliv att de var missnöjda med IvfRiga och många hade skrivit att de var nöjda med Avaclinic. Så vi valde Avaclinic och är nöjda med dem.

    Så om ni vill byta klinik kan jag rekommendera Avaclinic i Riga. De gör också PGS, men där görs det direkt och man får svaret samma dag och kan sätta in normala embryon nästa dag (man behöver alltså inte ta provet och sen frysa in embryona en månad först).

    Jag såg också i en annan tråd att du var missnljd med Sokolova i Göteborg. Testa med Partus i Göteborg istället. Vul där kostar 300kr.


    Tack för ditt svar och dina tips. Det värsta är ju att vi har min mans sperma fryst på IVF Riga, och han vill verkligen inte åka och göra det igen. Men hur funkar det med pgs direkt? Embryona måste ju bli fem dagar, och då är man väl inte kvar?
  • UndrandeSökare
    Vårdepp skrev 2018-08-21 23:22:35 följande:

    Tack för ditt svar och dina tips. Det värsta är ju att vi har min mans sperma fryst på IVF Riga, och han vill verkligen inte åka och göra det igen. Men hur funkar det med pgs direkt? Embryona måste ju bli fem dagar, och då är man väl inte kvar?


    Avaclinic gör PGS på dag 5 och insättning på dag 6 och då fryses också resterande normala embryon in. Man får endera resa dit 2 gånger, vid befruktning och sen vid insättning, eller så stannar man i Riga i en hel vecka.
  • Vårdepp
    UndrandeSökare skrev 2018-08-22 08:24:23 följande:
    Avaclinic gör PGS på dag 5 och insättning på dag 6 och då fryses också resterande normala embryon in. Man får endera resa dit 2 gånger, vid befruktning och sen vid insättning, eller så stannar man i Riga i en hel vecka.
    Ok. Vi fick ju aldrig något bra embryo, så vi kom aldrig dithän. Nu när jag skriver detta så blinkar det i högra kanten av skärmen en annons från IVF Riga. De har en oerhört hård marknadsföring. Jag har märkt när jag har googlat att jag har svårt att hitta mina egna inlägg om kliniken eftersom de första sidorna som kommer upp (flera stycken) är klinikens egna. De har över 3000 solskenshistorier på sin sida skriver de, och de man kan läsa känns oerhört tillrättalagda. 
  • UndrandeSökare
    Vårdepp skrev 2018-08-22 08:48:08 följande:

    Ok. Vi fick ju aldrig något bra embryo, så vi kom aldrig dithän. Nu när jag skriver detta så blinkar det i högra kanten av skärmen en annons från IVF Riga. De har en oerhört hård marknadsföring. Jag har märkt när jag har googlat att jag har svårt att hitta mina egna inlägg om kliniken eftersom de första sidorna som kommer upp (flera stycken) är klinikens egna. De har över 3000 solskenshistorier på sin sida skriver de, och de man kan läsa känns oerhört tillrättalagda. 


    Vårdepp skrev 2018-08-21 23:22:35 följande:

    Tack för ditt svar och dina tips. Det värsta är ju att vi har min mans sperma fryst på IVF Riga, och han vill verkligen inte åka och göra det igen. Men hur funkar det med pgs direkt? Embryona måste ju bli fem dagar, och då är man väl inte kvar?


    Så hur tänker ni göra nu? Kommer ni byta klinik ? Välja äggdonation istället? Eller ge upp om fler syskonförsök? Eftersom ivfRiga inte längre svarar på era kontaktförsök menar jag ?
  • Vårdepp
    UndrandeSökare skrev 2018-08-22 09:48:16 följande:

    Så hur tänker ni göra nu? Kommer ni byta klinik ? Välja äggdonation istället? Eller ge upp om fler syskonförsök? Eftersom ivfRiga inte längre svarar på era kontaktförsök menar jag ?


    Jag vet faktiskt inte. Vi har ju två barn som kom till på naturlig väg, men nu har vi försökt naturligt i snart ett år. Jag vet ju inte att det är något mer fel på mig än endometrioset så vi kanske fortsätter naturligt och hoppas att det trillar ner ett bra ägg. Jag har bokat en spolning av mina äggledare. Jag tror att det är äggen som är av dålig kvalitet, och då hjälper inte IVF, men jag hade ju hoppats att det skulle komma något bra någon gång.
  • UndrandeSökare
    Millan644 skrev 2018-06-15 16:10:32 följande:

    Jag har precis haft oturen att drabbas av mitt fjärde missfall. Har läst lite på nätet och här om olika orsaker till missfall och stötte då på att man kan göra ett särskilt spermietest i Riga för att upptäcka DNA fel. Testet finns inte i Sverige såsom jag förstått det? Ni som gjort testet, vilken klinik har ni vänt er till?


    Hur har det gått för dig? Har ni varit i Riga och gjort Sperm dna fragmentationstest nu?
  • Millan644

    Vi gjorde spermietest via IVF Riga och hade väl inga jättepositiva erfarenheter. Allt gick bra tills vi kom dit och dem la på 100 euro mot vad dem skrivit i mejlet. Med motiveringen att vi inte var lettiska medborgare och att det därför blev dyrare. Detta trots att vi tydligt skrev i mejlet att vi var svenska medborgare redan från början innan dem ens sa något pris. Nästa sak var att vi fick provresultatet på lettiska, vilket inte var till mycket hjälp. Bad om en översättning på engelska men då slutade dem svara på mejlen. Så inga jättepositiva erfarenheter tyvärr.

Svar på tråden Spermietest i Riga