• Anonym (Ida)
    Äldre 15 Jun 17:20
    28165 visningar
    150 svar
    150
    28165

    Hon la ut bild på mina barn!!

    Har en fundering.

    Mitt ex nya tjej på ut en bild på mina barn på Facebook. Där hon dessutom skrev "våra barn" som om det är deras gemensamma!

    Att detta är olämpligt är ju glasklart, men vad säger den nya lagen?! Är det okej om mitt ex samtycker till en sådan bild?! Dessutom togs bilden på en skolavslutning och där vet jag att lagen är tydlig att det inte får läggas ut utan tillstånd av rektor.

  • Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!
  • Äldre 15 Jun 17:25
    #1
    +1

    Innan vi börjar prata om lagar hit och dit (som jag antar att du tänker hänvisa till när du skriver till henne om att ta bort bilderna), har du ens bett henne vänligt att ta bort bilderna? Vem vet, hon kanske gör det bara du frågar snällt? 

  • Anonym (.)
    Äldre 15 Jun 17:27
    #2
    Anonym (Ida) skrev 2018-06-15 17:20:04 följande:

    Har en fundering.

    Mitt ex nya tjej på ut en bild på mina barn på Facebook. Där hon dessutom skrev "våra barn" som om det är deras gemensamma!

    Att detta är olämpligt är ju glasklart, men vad säger den nya lagen?! Är det okej om mitt ex samtycker till en sådan bild?! Dessutom togs bilden på en skolavslutning och där vet jag att lagen är tydlig att det inte får läggas ut utan tillstånd av rektor.


    Vissa folk har helt enkelt inte förstånd nog att göra skillnad på andras barn och sina egna, om dom ens har några egna.
  • Äldre 15 Jun 17:28
    #3
    +5

    "hej, vad gulligt att du tycker om mina barn, men jag skulle uppskatta att inte det läggs ut kort om jag inte sagt okej"

    Ett enkelt meddelande via Messenger löser alla bekymmer.

  • Anonym (Seriö­st?)
    Äldre 15 Jun 17:30
    #4
    +2

    Om man som förälder konsekvent inte lägger ut sina barn på sociala medier så kan man tycka att man kan be dom ta bort bilden.

    Men om man själv lägger ut bilder så tycker jag inte man har så mkt att komma med om exens nya sambo lägger ut en bild. Sen att hon skriver våra barn...ja man får väl vara glad att hon tycker om dom.

  • Äldre 15 Jun 17:31
    #5

    Syftar du på lagen om integritetsintrång har den knappast någon bäring här. Publiceringen är inte gjord för att skada den som syns och innehåller inte något "känsligt" i den mening lagen avser (t ex sexuella aktiviteter).  Vet inte vilken lag du menar skulle kräva tillstånd av rektor; det låter som en lokal föreskrift av skolan.

    Men, som ovan skrivet, kan du väl be tjejen ta bort bilden om du inte vill ha den utlagd alls, eller be ditt ex att prata med sin tjej om att kalla era gemensamma barn "våra".

  • Äldre 15 Jun 17:32
    #6
    Fjäril kär skrev 2018-06-15 17:28:31 följande:

    "hej, vad gulligt att du tycker om mina barn, men jag skulle uppskatta att inte det läggs ut kort om jag inte sagt okej"

    Ett enkelt meddelande via Messenger löser alla bekymmer.


    Låter som en god idé.
  • Anonym (Ida) Trådstartaren
    Äldre 15 Jun 17:34
    #7

    Nu har ju inte jag sett bilden.. eller jo, men va min kompis som skickade den till mig. Jag har tänkt ta upp detta. Men va bara nyfiken på om man kan lägga upp med bara en förälders tillåtelse.. och nej jag ska inte hänvisa till lagen. Har någon rätt info så svara bara på frågan. Jag har googlat med hittar inget som är tydligt.

  • Äldre 15 Jun 17:36
    #8

    TS: Jag tror inte du läst lagtexten. Visserligen ska den tolkas, men som du ser nedan är det mycket långt från situationen du beskriver.

    6 c § Den som gör intrång i någon annans privatliv genom att sprida


    1. bild på eller annan uppgift om någons sexualliv,
    2. bild på eller annan uppgift om någons hälsotillstånd,
    3. bild på eller annan uppgift om att någon utsatts för ett brott som innefattar ett angrepp mot person, frihet eller frid,
    4. bild på någon som befinner sig i en mycket utsatt situation, eller
    5. bild på någons helt eller delvis nakna kropp

    döms, om spridningen är ägnad att medföra allvarlig skada för den som bilden eller uppgiften rör, för olaga integritetsintrång till böter eller fängelse i högst två år.


    Det ska inte dömas till ansvar om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter var försvarlig. Lag (2017:1136).

  • Anonym (Ida) Trådstartaren
    Äldre 15 Jun 17:37
    #9

    Nya lagen GDPR får du inte ta bilder på skola och publicera på sociala medier utan rektorns samtycke.

  • Anonym (?)
    Äldre 15 Jun 17:37
    #10
    -1
    Anonym (Ida) skrev 2018-06-15 17:34:29 följande:

    Nu har ju inte jag sett bilden.. eller jo, men va min kompis som skickade den till mig. Jag har tänkt ta upp detta. Men va bara nyfiken på om man kan lägga upp med bara en förälders tillåtelse.. och nej jag ska inte hänvisa till lagen. Har någon rätt info så svara bara på frågan. Jag har googlat med hittar inget som är tydligt.


    Vad är problemet? Blev barnen slagna eller var nakna på bilderna? Förstår inte. Varför inte vara tacksam för att de får ha ännu en vuxen i sina liv som tycker om dem.
Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!