• Anonym (ts)
    Äldre 15 Jun 17:29
    1058 visningar
    15 svar
    15
    1058

    Vilken bil ska vi köpa?

    Den korta historien: Vi behöver köpa en bil och jag och sambon är inte riktigt överens..

    Vi behöver en bil med mycket bagage/lastutrymme eftersom sambon har en massa utrustning som tar mycket plats som han behöver kunna frakta.
    Vi har inga barn nu, men försöker.
    Vi vill komma undan så billigt som möjligt och tänkte betala den kontant, helst inte mer än 60 000 men det verkar ju vara en drömsumma.

    Han tittar bland annat på 15+ år gamla pickups och liknande och jag känner mig väldigt tveksam till att köpa en sådan bil, både val av bil, ålder, att det är diesel (kommer man kunna köra i städer snart?) och hur mycket den drar... Googlar jag så verkar det ju bara vara en massa problem oavsett vilken bil man väljer så jag vet inte alls längre.

    Någon som har en stor bil och som är nöjd?

  • Svar på tråden Vilken bil ska vi köpa?
  • Anonym (Suber­b)
    Äldre 15 Jun 17:32
    #1

    Skoda superb, största bilen! ????

  • Äldre 15 Jun 17:43
    #2

    Caddy maxi life

    Enormt lastutrymme och plats för hela familjen..

    Rostar dock

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 15 Jun 17:44
    #3
    Anonym (Suberb) skrev 2018-06-15 17:32:39 följande:

    Skoda superb, största bilen! ????


    Det är för lite utrymme enligt sambon, framförallt svårt att bära i och ur utrustningen =/
  • Anonym (Suber­b)
    Äldre 15 Jun 17:55
    #4

    Caravell el multivan, klockren för man kan ta ut stolrader lite som mm vill men dyrare i skatt. Har funderar på en sådan som andra bil för att kunna köra skräp till tippen etc, fungerar även att sova i ????

  • Anonym (Suber­b)
    Äldre 15 Jun 17:56
    #5

    Alla frågetecken är smileys...slutar med det nu...

  • Anonym (.)
    Äldre 15 Jun 18:03
    #6

    Vi hade en Peugeot partner. Sen skaffade vi släpvagn med skåp istället, behovet av massa utrustning inträffade inte så ofta. Så nu har vi en skoda Octavia kombi och släp helt enkelt.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 15 Jun 18:10
    #7

    Tack för tipsen, jag ska be sambon kika på dom :)

    Släp har jag redan föreslagit, men den idén gick inte hem alls.... Tydligen för meckigt. Han har rätt stort behov att kunna frakta grejer så tror inte det lönar sig med mindre bil och släp...tyvärr =/

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 15 Jun 18:22
    #8

    Är ni förresten nöjda med en ca 15 år gammal bil? Det är kanske det jag är mest nojig för=/

  • Anonym (123)
    Äldre 15 Jun 18:41
    #9

    Behöver ni så mycket lastutrymme är det väl bättre att köpa en bil och en släpkärra

  • Anonym (Jo)
    Äldre 15 Jun 18:43
    #10
    Anonym (123) skrev 2018-06-15 18:41:12 följande:
    Behöver ni så mycket lastutrymme är det väl bättre att köpa en bil och en släpkärra
    Bra tips
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 15 Jun 18:52
    #11
    Anonym (123) skrev 2018-06-15 18:41:12 följande:

    Behöver ni så mycket lastutrymme är det väl bättre att köpa en bil och en släpkärra


    Inte om personen inte vill köra med släp jämt.
  • Anonym (123)
    Äldre 15 Jun 19:05
    #12
    Anonym (ts) skrev 2018-06-15 18:52:38 följande:
    Inte om personen inte vill köra med släp jämt.
    Så ni behöver alltid det lastutrymmet var ni än åker?
  • Äldre 15 Jun 19:09
    #13

    Dacia Lodgy! De kostar inte mer än drygt 100 000 kr nya.

  • Äldre 15 Jun 19:11
    #14
    Anonym (ts) skrev 2018-06-15 18:22:01 följande:

    Är ni förresten nöjda med en ca 15 år gammal bil? Det är kanske det jag är mest nojig för=/


    Inte idealt, men är ni beredda att betala vad en nyare bil kostar?
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 15 Jun 19:13
    #15
    Anonym (123) skrev 2018-06-15 19:05:33 följande:
    Så ni behöver alltid det lastutrymmet var ni än åker?
    Självklart inte, men den största anledningen till att vi behöver köpa bilen är pga just det. Sedan om vi åker till ICA emellanåt tar inte bort det behovet. Det handlar liksom inte om att köra några prylar en gång i halvåret...
    Jag hade gärna haft en vanlig bil med släpvagn så jag har redan haft den diskussion med sambon och en släpkärra uppfyller inte behovet.
Svar på tråden Vilken bil ska vi köpa?