• Äldre 15 Jun 17:44
    9799 visningar
    4 svar
    4
    9799

    Snabbt svar om pastafärg/karamellfärg

    Ska göra en Pokémon tårta och det ska vara röd pastafärg i smeten som jag ska göra bottnarna på. Såklart fanns ju inte det i affären och finns inte tid att beställa eftersom tårtan ska vara till imorgon.

    Så vad blir skillnaden om jag tar lite karamellfärg istället? Jäser det inte då eller vad händer? Nån som vet?

  • Svar på tråden Snabbt svar om pastafärg/karamellfärg
  • Äldre 15 Jun 17:49
    #1

    Jag har bakat en heeel del och kan meddela att just rött är väldigt svårt att få till. Det blir lätt rosa, om man inte använder extremt mycket färg. Och problemet med just karamellfärg är att det då blir för mycket blött. Pastafärger är tjockare och mer koncentrerade så det funkar bättre, men är fortfarande svårt att få det rött och inte rosa.

    När jag ska ha svart eller röd sockerpasta/marsipan köper jag alltid färdigfärgad just av den anledningen. Annars blir det lätt rosa eller grått.

  • Äldre 15 Jun 17:55
    #2
    septemberbarn08 skrev 2018-06-15 17:49:15 följande:

    Jag har bakat en heeel del och kan meddela att just rött är väldigt svårt att få till. Det blir lätt rosa, om man inte använder extremt mycket färg. Och problemet med just karamellfärg är att det då blir för mycket blött. Pastafärger är tjockare och mer koncentrerade så det funkar bättre, men är fortfarande svårt att få det rött och inte rosa.

    När jag ska ha svart eller röd sockerpasta/marsipan köper jag alltid färdigfärgad just av den anledningen. Annars blir det lätt rosa eller grått.


    Nu är det själva kakan, bottnarna som ska bli röda....men det händer inget mer förutom att det bara blir ljusrosa?
  • Äldre 15 Jun 18:08
    #3

    Jo jag förstod det.. men om du inte har i väldigt mycket så är det nog inga problem förutom att det blir mer rosa än rött :)

  • Äldre 15 Jun 19:40
    #4
    septemberbarn08 skrev 2018-06-15 18:08:43 följande:

    Jo jag förstod det.. men om du inte har i väldigt mycket så är det nog inga problem förutom att det blir mer rosa än rött :)


    Tack! Vi får prova!
Svar på tråden Snabbt svar om pastafärg/karamellfärg