• Anonym (ts)

    Vill du sänka aborträtten?

    Vill du sänka aborträtten till vecka 12?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du sänka aborträtten?
  • Anonym (Thava)

    Ja varför inte. Tycker det är galet att man får göra abort i v 18 när man kan rädda barn i v 22. Sen abort ska endast tillåtas i extrema fall som våldtäkt incest om mamman själv är ett barn allvarlig sjukdom mm mm mm.

  • Anonym (Yr)
    Anonym (Thava) skrev 2018-06-15 19:10:36 följande:

    Ja varför inte. Tycker det är galet att man får göra abort i v 18 när man kan rädda barn i v 22. Sen abort ska endast tillåtas i extrema fall som våldtäkt incest om mamman själv är ett barn allvarlig sjukdom mm mm mm.


    Du tror i din vildaste fantasi att de skulle funka eller.

    Titta bara på försäkringskassans beslut, trots lagar kommer de nekanden.

    Samma blir i så fall om de ska finnas undantagsfall i abort. En läkare kan säga nej medan en annan ja men fallen är identiska. Allt sker på enskildes tolkning och där sitter en kvinna som inte får bestämma över sin egna kropp utan måste lämna de till en främling.
  • Anonym (nja)

    Jag är 100% för fri abort, tycker att det är en mänsklig rättighet och har själv gjort en abort.
    Dock kanske jag också tycker att man ska sänka rätten till fri abort till 12 veckor.
    18 veckor känns extremt och man borde ha bestämt sig för att avbryta innan dess, att inte förstå att man är gravid förrän efter 12 veckor måste ändå vara ganska ovanligt.
    Jag förstod i vecka 9 att jag var gravid och hade det varit en eller två veckor senare är det inte säkert att jag hade genomfört aborten.

    Självklart ska möjligheten finnas kvar efter särskild prövning, ingen ska behöva dö eller föda ett barn efter en våldtäkt eller om man absolut inte förstod tidigare att man var gravid.

  • Anonym (nja)
    Anonym (Yr) skrev 2018-06-15 19:20:04 följande:
    Du tror i din vildaste fantasi att de skulle funka eller.

    Titta bara på försäkringskassans beslut, trots lagar kommer de nekanden.

    Samma blir i så fall om de ska finnas undantagsfall i abort. En läkare kan säga nej medan en annan ja men fallen är identiska. Allt sker på enskildes tolkning och där sitter en kvinna som inte får bestämma över sin egna kropp utan måste lämna de till en främling.
    Men nu yrar du väl Tungan ute

    Fast seriöst, efter vecka 18 krävs redan idag tillstånd från socialstyrelsen, det är ju inte läkare som godtyckligt sitter och tycker.
    Nu handlar det om rätten till fri abort, dvs. utan att skäl finns och då kanske 12 veckor är en mer rimlig gräns.

    Jag är inte helt och hållet övertygad, men det lutar nog åt att 18 veckor är ganska sent...
  • Anonym (anonym)

    Finns inget skäl att sänka gränsen eftersom det är stor skillnad mellan vecka 18 och den vecka ett foster kan överleva med intensiv avancerad vård.De sena aborterna som sker på det sätt de sker kommer inte att minska för att den fria abortgränsen sänks till vecka 12 eftersom socialstyrelsen inte kommer att neka vid godkända skäl. 

  • Anonym (Pelle)

    Folk som är helt emot abort är för gulliga, man kan inte annat än önska att dessa aldrig lyckas få barn.

Svar på tråden Vill du sänka aborträtten?