• Anonym (Olycklig)

    Är jag den enda som inte blir gravid direkt?

    Idag var en sån dag då jag tog emot ett samtal från en vän som berättade att hon är gravid hux flux efter att ha slutat med p-piller för några veckor sedan. Gratulerade och blev glad för hennes skull men grät floder efter samtalet.

    Vi är några vänner som alla blivit gravida det senaste året, alla förutom jag. Det som svider mest är att känna sig utanför. Nu har de något att prata om som förenar dom och jag är inte inkluderad i det eftersom jag inte har gravidkrämpor, BB väska att packa, förlossning att förbereda mig på, mammaledighet att spendera tillsammans med.

    Jag och min man har försökt några månader men det känns som år då jag längtat efter barn så länge. Fan detta suger och jag börjar gå in i en depression tror jag :(

  • Svar på tråden Är jag den enda som inte blir gravid direkt?
  • Anonym (10 år)

    Självklart inte! Ca 25% blir gravida på ett försök, 85% på ett år, 90% inom 2 år. Resterande 10% behöver hjälp i princip allihopa. Genomsnittet är 7 månader. Men det är ju oftast de där som lyckas på en gång som hörs mest. Och som man själv lägger märke till när man börjat försöka. Några månaders försök är helt normalt och du behöver inte  alls känna oro än på långa vägar. Gratta om du orkar/ vill. Lyssna inte på allt gravidprat om du inte vill. Byt samtalsämne. Eller umgås med andra ett tag.

  • Tyrande
    Anonym (10 år) skrev 2018-06-15 20:35:46 följande:

    Självklart inte! Ca 25% blir gravida på ett försök, 85% på ett år, 90% inom 2 år. Resterande 10% behöver hjälp i princip allihopa. Genomsnittet är 7 månader. Men det är ju oftast de där som lyckas på en gång som hörs mest. Och som man själv lägger märke till när man börjat försöka. Några månaders försök är helt normalt och du behöver inte  alls känna oro än på långa vägar. Gratta om du orkar/ vill. Lyssna inte på allt gravidprat om du inte vill. Byt samtalsämne. Eller umgås med andra ett tag.


    Så himla bra inlägg! Håller med! TS, håll ut! 
  • Anonym (Olycklig)
    Anonym (10 år) skrev 2018-06-15 20:35:46 följande:

    Självklart inte! Ca 25% blir gravida på ett försök, 85% på ett år, 90% inom 2 år. Resterande 10% behöver hjälp i princip allihopa. Genomsnittet är 7 månader. Men det är ju oftast de där som lyckas på en gång som hörs mest. Och som man själv lägger märke till när man börjat försöka. Några månaders försök är helt normalt och du behöver inte  alls känna oro än på långa vägar. Gratta om du orkar/ vill. Lyssna inte på allt gravidprat om du inte vill. Byt samtalsämne. Eller umgås med andra ett tag.


    Tack för ditt svar, ska försöka tänka så.
  • Anonym (Kakan)

    Nu har vi inte börjat försöka riktigt än men är snart där och jag kan känna igen mig i det att du känner att dina vänner blir mer förenade pga deras graviditet/barn. Har två vänner som nästan blev gravida samtidigt och jag har känt mig otroligt utanför sedan dess, för det är mest prat om just det, barn och deras krämpor osv..inget jag kan relatera till...

  • Anonym (1 barn)

    Det där är olika.Jag fick vänta 6 månader efter jag slutade med p-piller.Väninnan fick vänta 7 månader,hon hade ett barn innan.

  • Anonym (IVF)

    Nej du är långtifrån ensam. Mina två barn har tagit flera år och 4 fulla ivf:er med totalt 8 embryoåterföringar. Men när man väl är i mål spelar vägen dit mindre roll, och förhoppningsvis är det snart er tur!

  • Mullbär

    Känner att jag är glad att jag inte har vänner..
    Men visst är det jobbigt att se andra, bekanta, på fb, på jobb, på stan, som har det man själv längtar efter.. Den här motviljan mot att berätta för någon om att man försöker bli gravid gör ju att man känner sig ännu mera ensam dessutom.

  • Jagerika

    Du är verkligen inte ensam om att känna så! Alla på jobbet går med magar och jag och sambon försöker månad efter månad men det blir inget. På försök 6 så tror jag att jag fick ett tidigt missfall, då mensen var slemmig med klumpar i och fick super svaga streck på 3 olika gravtest, och nu är den *mensen* slut och hoppas på försök nr 7! Jag har inte direkt nån att prata med så brukar skriva av mig här inne på FL, det hjälper faktiskt ( om man hittar rätt personer att prata med ), så mig kan du alltid prata med om du känner dig nere! :)

  • Anonym (Pärlemoband)

    Shit vad jag känner igen mig i ditt inlägg, kände senast idag att jag inte vet om jag fixar detta mycket längre till då jag går runt och är sjukt deprimerad hela tiden av att det aldrig tar sig. Slutade med ppiller i september förra året och vi har försökt sen i oktober, fick missfall i vecka 7 i Januari och efter det har varje månad blivit jobbigare och jobbigare. Många av mina kompisar är gravida nu eller har de precis fått barn och självklart är man ju glad för deras skull samtidigt som man sitter hemma och gråter själv..... Blä

  • Anonym (Finns hopp!)

    Första barnet tog 19 mån från p-pillerstopp till positivt graviditetstest. Vi fick hjälp från läkare till slut.

    Andra barnet tog sig på första försöket, utan medicinsk hjälp.

    Ingen vet vad som väntar! Önskar er lycka till och mitt enda råd är att fokusera på det som är bra i livet, och kanske umgås med andra utan barn en period för att må lite bättre.

  • Anonym (1 år)

    Tog ca ett år för oss. Hade helt regelbunden mens och stenkoll på ägglossning, så var ju rätt säker på att det var något fel när det ändå inte tog sig. Gjorde en fertilitetsutredning som inte hittade något avvikande och sen... fick jag inte mens igen. Plötsligt händer det! 

Svar på tråden Är jag den enda som inte blir gravid direkt?