• Anonym (Emili­a)
    Äldre 15 Jun 23:47
    3535 visningar
    6 svar
    6
    3535

    Lärare: vad har ni fått för avslutningspresenter?

    Hej!

    Söker råd och tips till avslutningspresenter.

    Ni lärare, förskollärare, fritidspedagoger, idrottsledare, musik- eller danslärare etc:
    Vad har ni fått för avslutningspresenter i år från barnens föräldrar?

    Vad har varit uppskattat och varför?
    Vad har ni tyckt varit riktiga "felköp" och varför?

    Ungefär hur mycket uppskattar ni att presenten kostat (från hur stor barngrupp)?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Lärare: vad har ni fått för avslutningspresenter?
  • Anonym (lärar­e)
    Äldre 16 Jun 08:29
    #1

    Det är ungefär som att fråga "hur långt är ett snöre" 

    Det är för det första många av oss lärare som inte direkt vill ha något. Missförstå mig rätt, vi är jätteglada över uppskattningen men det blir lätt så upphaussat (speciellt när det handlar om yngre barn - eller ska vi säga, föräldrar till yngre barn) då folk tror att de "måste" ge något till läraren och helst finare för varje år. Både som lärare och förälder har jag upplevt "hetsen" inom föräldragrupper då det alltid finns någon eller några (nästan alltid mammor) som åtar sig att ordna present (för jag är SÅ duktig!) (menar inte dig nu TS, det vet jag inget om hur du är) 

    Felköp osv är ju oerhört svårt att säga då det handlar om vad personer gillar. Tex var jag som förälder med om när några andra föräldrar köpte presentkort på fotmassage till barnens fröken. Jag vet bara att hade jag fått det hade det aldrig blivit använt. Vad hon tyckte vet jag inte men hon tackade förstås artigt.

    En annan gång köptes det halsband från Snö, och där tror jag man hade försökt ta reda på innan vad läraren hade för smak så det funkade, men jag tycker personligen att det blir för mycket med såna presenter. 

    Det räcker gott med en blomma tycker jag och om det är för yngre elever, låt barnen skriva ett kort eller rita något. Det uppskattas mer än när några driftiga föräldrar skrivit ett kort. 

    Det kanske är annorlunda om det handlar om aktiviteter utanför skoltid, som tex en förening, där kanske ledaren inte får så mycket i ersättning och där kan en present ev. vara viktigare. 

  • Anonym (Emili­a) Trådstartaren
    Äldre 16 Jun 11:44
    #2
    Anonym (lärare) skrev 2018-06-16 08:29:21 följande:

    Det är ungefär som att fråga "hur långt är ett snöre" 

    Det är för det första många av oss lärare som inte direkt vill ha något. Missförstå mig rätt, vi är jätteglada över uppskattningen men det blir lätt så upphaussat (speciellt när det handlar om yngre barn - eller ska vi säga, föräldrar till yngre barn) då folk tror att de "måste" ge något till läraren och helst finare för varje år. Både som lärare och förälder har jag upplevt "hetsen" inom föräldragrupper då det alltid finns någon eller några (nästan alltid mammor) som åtar sig att ordna present (för jag är SÅ duktig!) (menar inte dig nu TS, det vet jag inget om hur du är) 

    Felköp osv är ju oerhört svårt att säga då det handlar om vad personer gillar. Tex var jag som förälder med om när några andra föräldrar köpte presentkort på fotmassage till barnens fröken. Jag vet bara att hade jag fått det hade det aldrig blivit använt. Vad hon tyckte vet jag inte men hon tackade förstås artigt.

    En annan gång köptes det halsband från Snö, och där tror jag man hade försökt ta reda på innan vad läraren hade för smak så det funkade, men jag tycker personligen att det blir för mycket med såna presenter. 

    Det räcker gott med en blomma tycker jag och om det är för yngre elever, låt barnen skriva ett kort eller rita något. Det uppskattas mer än när några driftiga föräldrar skrivit ett kort. 

    Det kanske är annorlunda om det handlar om aktiviteter utanför skoltid, som tex en förening, där kanske ledaren inte får så mycket i ersättning och där kan en present ev. vara viktigare. 


    Tack för ditt svar!
  • Anonym (Emili­a) Trådstartaren
    Äldre 16 Jun 11:44
    #3

    Puff

  • Anonym (qwert­y)
    Äldre 16 Jun 13:19
    #4
    Anonym (Emilia) skrev 2018-06-15 23:47:00 följande:
    Hej!

    Söker råd och tips till avslutningspresenter.

    Ni lärare, förskollärare, fritidspedagoger, idrottsledare, musik- eller danslärare etc:
    Vad har ni fått för avslutningspresenter i år från barnens föräldrar?

    Vad har varit uppskattat och varför?
    Vad har ni tyckt varit riktiga "felköp" och varför?

    Ungefär hur mycket uppskattar ni att presenten kostat (från hur stor barngrupp)?

    Tack på förhand!

    i år blev det inget, liksom förra våren.


    Tidigare har jag fått något nästan alla avslutningar, oftast en krukväxt eller chokladask. Det är alltid trevligt. Presenter som stuckit ut har varit en flaska vin från vuxna elever, hudkräm med stark parfym, oljelampa, jättedyr (400 kr ungefär) glasskål från konstnär, 40 cm hög tomte i ull och skinn från konstnär säkert också rätt dyr.

    Normalt är att eleverna samlar ca 5-10 kr/pers frivilligt, gissar jag eftersom jag brukar ha ca 20-30 elever i klassen som delas med en kollega och det normala är att vi får samma sak värd ca 50 - 100 kr/lärare. Några gånger har jag råkat höra att de samlat in och då har det varit en femma eller tia och de har sagt att alla får vara med på kortet även om man inte har pengar.
  • Anonym (qwert­y)
    Äldre 16 Jun 13:22
    #5

    Glömde skriva att jag blivit glad för allt jag fått av mina elever. Det är roligt att de tänker på oss lärare.
    Roligast är om klassen samlar in, frivilligt och man får ett kort med alla namn. De får gärna ta papper i bildsalen och använda.
    Ibland får vi handplockade blommor från diket, det är kul det med! Det är ju tanken som räknas.


    Om jag mot förmodan skulle få något som inte passar mej i smaken så skulle jag skicka vidare det till någon som gillar det.

  • Anonym (Emili­a) Trådstartaren
    Äldre 16 Jun 13:33
    #6
    Anonym (qwerty) skrev 2018-06-16 13:22:03 följande:
    Tack för svar!!
Svar på tråden Lärare: vad har ni fått för avslutningspresenter?