• JontAn­ders
    Äldre 16 Jun 01:36
    5304 visningar
    4 svar
    4
    5304

    Ingen hjälp till hjärtsjuk.

    Jag har en mamma som under många år har lidit av hjärtpromlem som har lett till många ambulans turer till sjukhuset, hon har svimmat på stan hur många gånger som helst.

    Ändå har hon inte fått tillräckligt med hjälp av min Pappa som bör med henne. Hon har fortfarande tagit hand om all matlagning, städning och det är förstås alltid hon som majoriteten av gångerna handlar mat. Min Pappa skjutsar henne till mataffären men han syntax i bilen och hon går ensam in och handlar mat.

    När en person i familjen blir så pass allvarligt sjuk borde den andra parten i relationen ta över alla krävande arbetsuppgifter. Båda mina föräldrar är nyblina pensionärer så det finns ingenting som hindrar att min farsa hjälper till mer än han har gjort tidigare. Min far är dessutom fullt frisk.

    Sex mil från mina föräldrar bor min bror med familj. Han bor med sin sambo, hennes nästan vuxna son och min brorsdotter. Han och hans kvinna arbetar i skift och behöver därför ofta barnvakt och de brukar ofta ringa mina föräldrar och be dem passa sitt barnbarn. Något jag tycker var helt okej när de båda två var relativt friska men det är inte alls lika lämpligt nu.

    Nu blir det så att min mamma ofta känner att hon inte orkar med det vilket leder till att min Pappa åker dit och passar flickan ensam. Detta innebär att min morsa är ensam hemma och det medför att om hon skulle svimma eller få något annat problem finns det ingen där som bevittnar det hela och snabbt kan hjälpa henne. Om hon till exempel skulle svimma och ligger så att hon kvävs av sin egen tunga kan hon faktiskt dö. Varken min Far, min bror eller hans sambo som tidigare har arbetat inom vården verkar inte bry sig tillräckligt för att tänka på riskerna.

    Nu har min mor äntligen genomgått en avancerad hjärtopperation som har gjort att hon ständigt har ont i bröstet och äter smärtstillande tabletter. Läkarna var tvungna att gå in via bröstkorgen så den närmaste tiden får hon inte lyfta någonting tungt eller göra några hastiga rörelser eftersom såret då kan gå upp vilket skulle leda till en ny operation. Hon behöver mycket hjälp med precis allt i många månader framöver. Med allt från praktiska vardags bestyr som att laga mat till personlig hygien och jag befarar att hon inte får hjälp med någondera. I alla fall inte tillräckligt med hjälp. Hon behöver hjälp med att ducha, gå på toaletten med mera.

    Jag har en Pappa som knappt kan laga mat, det är alltid min mor som har skött den biten i familjen och det verkar tyvärr inte ha blivit någon ändring på det efter att hon blev sjuk.

    Nu eftersom min mor har opererats måste hon bara äta nyttig mat. Hon måste undvika fet mat som till exempel korv, fläsk, kotletter och pizza och äta mycket grönsaker.

    Det finns ingen chans att min farsa ska klara av att laga sådan specialkost och jag är övertygad om att om han mot förmodan skulle laga mat skulle det bli helt fel mat.

    Nu har det tråkigt nog visat sig att inte heller min mor tar det där med kosten på allvar. Hon äter absolut inte nyttig mat fast hon vet att hon måste det.

    Jag känner mig maktlös för det är omöjligt att ta upp problemen med berörda familjemedlemmar utan att det blir bråk. Jag bor väldigt långt ifrån mina släktingar så jag har svårt att p?verka på ett mer diskret sätt genom att indirekt visa hur man bör göra. Vad tycker ni jag ska göra för att ändra situationen? Tänker jag rätt eller tycker ni att jag har fel?

  • Svar på tråden Ingen hjälp till hjärtsjuk.
  • Anonym (hmm)
    Äldre 16 Jun 02:28
    #1

    Du tänker rätt. 

    Det jag tänker om mathållningen är att tex du (och din bror) kan göra storkok och frysa in rätter som är nyttiga. Om ingen av dom egentligen orkar laga mat eller handla, så kan man ju hoppas att dom äter av det? Jag skulle även tro att det finns en hel del färdigrätter i matbutikerna som är nyttigare än det du räknar upp. Din pappa verkar ju inte vilja ändra sig. 

    Med barnpassningen borde ju den kunna ske hemma hos dom, även om din mamma inte orkar med? Eller att hon följer med, och har någonstans där hon kan vara i fred i deras hem.

    Ett annat alternativ är att du låter henne bo hos dig, om du har möjlighet. Men gissningsvis är du borta om dagarna och kan inte se till henne.

    Visst hemarbete kanske dom kan ta hjälp med, det finns ju rut-avdrag.

    Förstår att du är oroad, och det är svårt att ge råd. Men det var några tankar i alla fall :)

  • Anonym (Lilja­)
    Äldre 16 Jun 09:45
    #2

    hemtjänst borde hon ju fått beviljad?

    Som kan hjälpa henne med dusch, städning, handling.m.m.

    Matlådor finns det ju bra i affären kyldisken.

    Jag har sätt att det finns korv stroganoff och ris, lassange, spätta med potatis,wok, köttfärssås och spagetti.

    Grillade revbensspjäll, Grillad kyckling, potatissallad, ärtsoppa, köttsoppa, blodpudding, raggmunk, lax.

    Hoppas att din pappa säger åt henne att inte göra saker och ting.

    Har själv varit med om att de öppnat upp bröstet (14 mån sedan).

    Man är jäkligt envis och försöker göra visa saker ändå fast man inte borde. Har en bra man som sa till mig och tjata på mig att inte göra saker och ting .

    Hoppas att hon tar det lugnt och får den hjälpen hon värkligen behöver efter allt tufft hon varit med om.

    Inget lätt hon varit med om och går igenom just nu.

    Det är jobbigt att be om hjälp och även ta emot hjälp eftersom man är van att klara sig själv och kanske även är van att hjälpa andra med saker.

    Det är ingen som riktigt kan förstå vad hon kampas med förutom de som upplevt detta själv.

    Ändå säger folk till än att de förstår hur jobbigt man har det fast de inte varit med om det själva.

  • JontAn­ders
    Äldre 16 Jun 17:27
    #3

    Jag håller helt med om att det kan vara svårt att be om hjälp men min Pappa borde förstå av sig själv att det nu när en av dem är så sjuk måste han ta det övergripande ansvaret med att både sköta alla vardagssysslor och att hjälpa min Mamma med hennes hygien. Göra alla tunga lyft och helt enkelt vara ett obetalt sjukbiträde.

    En del av den mat du räknar upp är absolut inte lämplig mat för en hjärtsjuk person. Grillkyckling och revbenspjäll är till exempel allt för fet mat.

    Hemhjälp kan man endast få om man lever helt ensam men det gör inte min mamma. Hon har en man och därför räknar man med att han ska hjälpa till. Vilket han alltså inte gör.

  • Anonym (Lilja­)
    Äldre 16 Jun 20:51
    #4
    JontAnders skrev 2018-06-16 17:27:36 följande:

    Jag håller helt med om att det kan vara svårt att be om hjälp men min Pappa borde förstå av sig själv att det nu när en av dem är så sjuk måste han ta det övergripande ansvaret med att både sköta alla vardagssysslor och att hjälpa min Mamma med hennes hygien. Göra alla tunga lyft och helt enkelt vara ett obetalt sjukbiträde.

    En del av den mat du räknar upp är absolut inte lämplig mat för en hjärtsjuk person. Grillkyckling och revbenspjäll är till exempel allt för fet mat.

    Hemhjälp kan man endast få om man lever helt ensam men det gör inte min mamma. Hon har en man och därför räknar man med att han ska hjälpa till. Vilket han alltså inte gör.


    Hos en del sitter det inbyggt att hjälpa den andre som är sjuk men tyvärr inte hos maken.

    Rabblade bara upp mat som pluppa upp i huvudet.

    Hon får inte den hjälp hon behöver av sin make då måste hon ha hemtjänst.

    Du kan ligga på att hon behöver hemtjänst och förklara att maken inte hjälper henne med sina dagliga behov att hon måste ha hjälp av hemtjänsten annars att ni åker till sjukhuset att dom får lägga in henne där så hon får den hjälp hon behöver.

    Eller helt enkelt bevilja hemtjänst bara att de väljer.

    Hygienen är viktig att hålla så det inte blir infektioner/bakterier i ärret. Med andra ord en fara för hennes hälsa om hon inte får hjälpen.
Svar på tråden Ingen hjälp till hjärtsjuk.