• fiffffi

    Pris för kattungar?

    Vad är ett rimligt pris för en kattunge som har 1/4 Helig Birma i sig? De ser ut att bli semilånghåriga. 2 av dem är "skeppskatter", gör detta någon skillnad i pris?
    Vad skulle DU betala för en katt?
    Jag tänker att priset också avgör om en köpare har råd att ha en katt hela kattens livslängd, och att det är en seriös köpare som ger ett gott hem.

  • Svar på tråden Pris för kattungar?
  • Bunny on speed

    De har alltså defekta tassar. Och innan någon klagar: hurrar ni extra om era barn föds med extra fingrar eller tår?

    Nu har kanske veterinärpriserna gått upp men för 5 år sedan skulle jag sagt ca 1300. Givetvis fullvaccinerade, chippade, besiktigade och helst med försäkring som ägaren får ta över. Vilka hälsotester har gjorts på föräldrarna? Det kan också spela in, fast i mindre omfattning.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Bertram

    Spelar ingen roll vad för ras som finns i katten, det är en huskatt om den inte är renrasig med stamtavla, 1-1,500 känns rimligt, då veterinärbesiktad, vaccinerad, avmaskad etc

  • Gurkan

    1500 - 2000. Det är som ovan skrev bara en huskatt utan stamtavla. Vad har du gjort för tester på föräldrarna?

    Ungarna ska vara vaccinerade, avmaskade, besiktigade och chipmärkta. Och minst 12 veckor gamla.

  • fiffffi

    Vi har både mamman och pappan, pappan är till hälften helig Birma och mamman bondkatt, självklart är de bondkatter kattungarna, men har sett annonser där de lyft fram ras. Jag hoppas främst på att kompisar vill ha dem , då behöver de inte betala något, bara de får ett bra hem,men i värsta fall blir det blocket.

  • Jw83

    Skeppskatter har ofta andra defekter och missbildningar. Många som man inte ser direkt. Det vanligaste är att klorna växer in i foten och kräver operationer. Man bör inte avla på skeppskatter heller. Så dom två skulle jag sälja mycket billigt och samtidigt göra köparen förstådd med att dom kan behöva mycket vård och operationer.

    Övriga katter kan ju bära med sig andra defekter som inte syns utåt. De missbildade katterna är ju ett tecken på att mamman har något fel alt att det finns stark inavel. Så alla kattköpare bör ju bli varnad så ingen avlar vidare på ungarna.

  • Gurkan

    De som lyfter fram en ras i sina kattungar utan att kunna styrka det med stamtavla brukar vara de som inte heller bryr sig om att testa djuren innan parning. Oseriöst och bör inte uppmuntras.

    Däremot en liten summa bör man ta för även en huskatt eftersom huskatter behöver få upp värdet med. Sälj dem som huskatter och se till att de är vaccinerade, chippade, besiktigade osv.

Svar på tråden Pris för kattungar?