• Blomman 400

    Gravid

    Tänkte höra med er om ni har erfarenhet av att använda en doppler eller vad de heter där man kan höra på hjärtljud hemma. Har själv använt en sådan och hört hjärtljudet några gånger. Är inne i vecka 18. Nu har ja läst att de hittats en forskning om att de kan skada fostrets hjärna. Har inte använt den så länge de gånger eller så ofta heller. Men man blir ju orolig när man läser sånt. Någon som har använt en sådan eller hört någon om att använda en doppler. Man ska väll inte överdriva användandet heller kan jag tro. Men den säljs ju så

  • Svar på tråden Gravid
  • Anonym (J)
    Blomman 400 skrev 2018-06-16 08:17:49 följande:

    Tänkte höra med er om ni har erfarenhet av att använda en doppler eller vad de heter där man kan höra på hjärtljud hemma. Har själv använt en sådan och hört hjärtljudet några gånger. Är inne i vecka 18. Nu har ja läst att de hittats en forskning om att de kan skada fostrets hjärna. Har inte använt den så länge de gånger eller så ofta heller. Men man blir ju orolig när man läser sånt. Någon som har använt en sådan eller hört någon om att använda en doppler. Man ska väll inte överdriva användandet heller kan jag tro. Men den säljs ju så


    Jag använder min doppler regelbundet :) Men betydligt mindre nu när jag känner sparkar - jag är i vecka 24. Det är ingen fara alls. De är alla EU-approved och FDA-approved (beror på vilket märke) och det står i bruksanvisningen hur lång tid du kan doppla. Brukar vara 10 minuter/dag eller 3 minuter/3 gånger om dagen som max. Mamman sätter dock en gräns själv, såklart. Det verkar populärt med en gång i veckan, 2-3 gånger i veckan osv. När jag varit orolig, innan vecka 18, har jag använt den en gång om dagen men inte i mer än en minut åt gången. Jag känner morsor som dopplat 10 gånger om dagen och bebisen kom ut alldeles perfekt. 

    Min BM har ingenting emot att jag använder en doppler men det kan ha att göra med att jag själv är utbildad inom sjukvården och hon litar på mig och min förmåga att använda en doppler. Jag har inte stött på något problem hitills (hittar alltid bebisens hjärta med) och jag köpte min i vecka 14. Det var en Caremaxx och sen köpte jag även en Babyplan. Babyplan är mycket tystare än en Caremaxx men jag tycker om att batteriluckan är på framsidan så man slipper kleta ner den med ultraljudsgel/aloe vera/glidmedel (vad man nu använder). Caremaxxen är dock högljudd och jag kan t.ex inte ha på högsta nu när jag använder den för det är på tok för högt. :D
Svar på tråden Gravid