• Sharper

    Får jag säga pappa?

    Jag har 2 barn sen tidigare, 2 och 5 år gamla. Sen minsta var 9 månader har han träffat min fästman mer än sin egen pappa. Han vet dock vem pappa är. Jag använder alltid min fästmans namn om jag pratar med mina barn men säger pappa om jag pratar med hans barn. Min lilla säger pappa sen ett par månader tillbaka till honom. Igår kom min 5-årikg och frågade om han fick säga pappa och förklarade för mig att han är ju extrapappa och lillebror säger ju pappa.

    Jag blev så paff av frågan, hade inte räknat med det alls. Jag visste knappt vad jag skulle säga så sa typ att han får fråga om det är okej. Men både jag och fästmannen känner att vi inte kan säga nej till den ena men den andra får. Eftersom han är medveten om vem biologiska pappa är ser jag egentligen inget fel att han även kallar min fästman för pappa. Hur har ni gjort/sagt i liknande situation?

  • Svar på tråden Får jag säga pappa?
  • Meriall

    Kan han säga "Pappa Mats" och "Pappa Frans" till de olika? Kan kännas mindre jobbigt för biopappan då.

  • Sharper
    Meriall skrev 2018-06-16 08:28:51 följande:

    Kan han säga "Pappa Mats" och "Pappa Frans" till de olika? Kan kännas mindre jobbigt för biopappan då.


    Tror de blir mer komplicerat för honom ön att vara säga pappa. Han har alltid kallat honom för *namn* innan. Sen låter de konstigt om man hela tiden skulle säga pappa namn varenda gång han ville något.
  • äldreochklokare

    Jag tycker det är självklart att man kan säga pappa till bonuspappan om det är så det känns.

    Blir ibland lite störd på trådar här där en del bioföräldrar reagerar med att bli som oxtokiga: "det är MITT barn" det får iNTE säga mamma/pappa till bion" 

    Eftersom det här handlar om små barn och sonen varit van vid bonuspappan nästan hela sitt liv är det väl också mer naturligt än att ett en 13-åring plötsligt börjar säga pappa till en ny person. 

  • Sharper
    äldreochklokare skrev 2018-06-16 08:48:14 följande:

    Jag tycker det är självklart att man kan säga pappa till bonuspappan om det är så det känns.

    Blir ibland lite störd på trådar här där en del bioföräldrar reagerar med att bli som oxtokiga: "det är MITT barn" det får iNTE säga mamma/pappa till bion" 

    Eftersom det här handlar om små barn och sonen varit van vid bonuspappan nästan hela sitt liv är det väl också mer naturligt än att ett en 13-åring plötsligt börjar säga pappa till en ny person. 


    Jag känner lite så. Min äldsta har dessutom varit lite "misstänksam" mot bonuspappa och troligtvis sett honom som en konkurrent till biopappa på något vis. Därför jag blev så paff av frågan. För mig är det klart att dom får säga det dom känner sig bekväma med, sen om det är pappa eller namn spelar inte så stor roll.
  • Brumma

    Jag tycker att barn själva skall få definiera sina relationer och ja, jag tycker det är ok att säga pappa/mamma till en bonusförälder om det är ok med bonusföräldern. Men jag tycker också att de skall vara medvetna om hur deras val påverkar andra. Dvs om det finns en förälder så behöver barnet ta med förälderns känslor i beslutet... Det är mycket och stort för ett barn men med stöttning så kan det vara bra att prata om. Speciellt i de fall man vet med sig att föräldern kan reagera negativt - då är det bra att man pratat om det med barnet innan så att barnet är förberedd.

    Min bonusdotter var i 5-6årsåldern när hon frågade om hon kunde kalla mig mamma - "för du är ju som en mamma" (har varit i hennes liv sedan hon var 1.5 år). Jag svarade att ja, hon får kalla mig vad hon vill men att hon ju även har en mamma. Och att mamma kanske blir ledsen isåfall

    Men oavsett vad hon kallar mig kommer jag alltid vara "som en mamma" om det är vad hon vill. Hon valde att fortsätta kalla mig vid namn men presentera mig som sin "extramamma" när hon skulle förklara vem jag var för kompisar osv.

  • EmberEyes

    Vad tycker sambons barn om att dina ungar kallar deras pappa för "pappa"? I vissa familjer så kan det bli otroliga slitningar mellan "syskon" för att bio-barnen känner sig ersatta och bortprioriterade till förmån för (speciellt yngre) plast- och halv-syskon.  Och det handlar inte om de i verkligheten blir åsidosatta, utan deras subjektiva känslor.

  • Sharper
    EmberEyes skrev 2018-06-17 10:21:21 följande:

    Vad tycker sambons barn om att dina ungar kallar deras pappa för "pappa"? I vissa familjer så kan det bli otroliga slitningar mellan "syskon" för att bio-barnen känner sig ersatta och bortprioriterade till förmån för (speciellt yngre) plast- och halv-syskon.  Och det handlar inte om de i verkligheten blir åsidosatta, utan deras subjektiva känslor.


    Dom skrattar mest och försöker få min lilla att säga pappa o h frågar "vem e pappa" osv
Svar på tråden Får jag säga pappa?