• Anonym (Mamma)

    Har de rätt att bestämma?

    Dottern ska sova hos farmor och farfar. Hon blev nyligen någorlunda dagtorr (nån enstaka olycka förekommer) och de vägrar låta henne vara blöjfri hos dem.

    Pappan säger att vi ska låta dem avgöra, men det är inte han som kämpat med potträningen! Han har öht inte varit hemma under den perioden.

  • Svar på tråden Har de rätt att bestämma?
  • Anonym (Olivia)

    Här finns inget juridiskt rätt eller fel (om vårdnadshavare etc) utan här får väl sunda förnuftet råda och jag tycker personligen att om ett så litet barn skall vara ensam hos farföräldrarna skall de ha rätt att bestämma om blöja eller inte (under förutsättning att flickan inte varit blöjfri under en längre tid, ett år eller så). Kan ni inte komma fram till en kompromiss? Ex blöja på natten, ingen på dagen?

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Olivia) skrev 2018-06-16 13:39:03 följande:

    Här finns inget juridiskt rätt eller fel (om vårdnadshavare etc) utan här får väl sunda förnuftet råda och jag tycker personligen att om ett så litet barn skall vara ensam hos farföräldrarna skall de ha rätt att bestämma om blöja eller inte (under förutsättning att flickan inte varit blöjfri under en längre tid, ett år eller så). Kan ni inte komma fram till en kompromiss? Ex blöja på natten, ingen på dagen?


    Hon har blöja på natten, inte på dagen.

    Tycker inte det är rimligt att de ska förstöra potträningen.
  • OchEnFisk

    Jag tycker inte att man ska sätta blöja på ett mer eller mindre blöjfritt barn. Däremot förstår jag att de inte vill ha olyckor i sitt hem och på sina möbler. Jag hade inte låtit dem vara barnvakt under den perioden, alternativt att de passar barnet hemma hos er.

  • Anonym (Lilja)

    Det är erat barn eran uppfostran och därmed ni som föräldrar som bestämmer.

    Vill ni att hon bara har blöja på natten får dom rätta sig efter detta.

    Ha lite stake i dig inte vara mesig som din make som varken säger bu eller bä stå på dig är mitt tips till dig.

  • Anonym (K)

    Hon kan väl ha blöjan som säkerhet hos dem, men att de lovar att sätta henne på toa med jämna mellanrum så att hon inte gör sina behov i blöjan? Det lär inte förstöra särskilt mycket och hon har ju ändå blöja på natten.

  • Anonym (A)
    Anonym (K) skrev 2018-06-16 15:17:13 följande:
    Hon kan väl ha blöjan som säkerhet hos dem, men att de lovar att sätta henne på toa med jämna mellanrum så att hon inte gör sina behov i blöjan? Det lär inte förstöra särskilt mycket och hon har ju ändå blöja på natten.
    Håller med
  • Anonym (fast nja)
    Anonym (Lilja) skrev 2018-06-16 14:10:38 följande:

    Det är erat barn eran uppfostran och därmed ni som föräldrar som bestämmer.

    Vill ni att hon bara har blöja på natten får dom rätta sig efter detta.

    Ha lite stake i dig inte vara mesig som din make som varken säger bu eller bä stå på dig är mitt tips till dig.


    Fast nu är det farföräldrarnas hem och vill dom inte riskera olyckor i sitt hem så är det upp till dom. Dock är det ju då upp till ts att bestämma om dom får vara barnvakt eller inte. 
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-16 13:32:48 följande:

    Dottern ska sova hos farmor och farfar. Hon blev nyligen någorlunda dagtorr (nån enstaka olycka förekommer) och de vägrar låta henne vara blöjfri hos dem.

    Pappan säger att vi ska låta dem avgöra, men det är inte han som kämpat med potträningen! Han har öht inte varit hemma under den perioden.


    om det är viktigt för mig hade jag inte lämnat barnet hos dem just nu utan väntat tills hon var helt torr. 
  • Anonym (X)

    Hur gammalt är barnet och är hon blöjfri på fsk?

  • Anonym (Lilja)
    Anonym (fast nja) skrev 2018-06-16 15:26:36 följande:

    Fast nu är det farföräldrarnas hem och vill dom inte riskera olyckor i sitt hem så är det upp till dom. Dock är det ju då upp till ts att bestämma om dom får vara barnvakt eller inte. 


    Fast olyckor kan ju hända ändå. Att barnet kladdar eller spiller någonstans.

    om man vill ha ett så pedantisk hem kanske man ska undervika att vara barnvakt i sitt egna hem om man nu är så rädd om möbler och allt som finns i ens hem.
Svar på tråden Har de rätt att bestämma?