• Anonym (Anja)

    Hur mycket pengar behöver man?

    Hur mycket behöver en person för att klara sig per månad? En person som får 20 000kr får bra inkomst tycker jag. Ett vanligt boende som inte är alltför lyxigt eller ligger väldigt centralt kan man hitta för 6-8000kr. Då har man ganska mycket pengar över efter det. Alla utgifter är inte nödvändiga, bara hyra o el egentligen tycker jag. Vad är det som gör att folk i regel tycker det för lite pengar? Vad räcker det inte till? Vad är tillräckligt? Dessutom bor man ihop med någon som också har en liknande lön så finns det riktigt mycket pengar. Problemet är att jag tror att många inte inser det utan bara vill ha meeeer!

  • Svar på tråden Hur mycket pengar behöver man?
  • Anonym (shopping)

    Folk shoppar för mycket,äter och fikar på stan mm.Många bor för stort och dyrt,byter möbler mm ofta.

  • Anonym (Anja)
    Anonym (shopping) skrev 2018-06-16 13:56:36 följande:

    Folk shoppar för mycket,äter och fikar på stan mm.Många bor för stort och dyrt,byter möbler mm ofta.


    Ja precis det är ju så! Folk har för mycket pengar, ja av de som jobbar o ha en bra lön iaf.
  • Anonym (H)
    Anonym (shopping) skrev 2018-06-16 13:56:36 följande:

    Folk shoppar för mycket,äter och fikar på stan mm.Många bor för stort och dyrt,byter möbler mm ofta.


    Håller med! Tror att många inte tänker på hur mycket småsummor här och där blir i slutändan. Jag och min man är väldigt sparsamma just nu då vi har satt ett högt mål med vårt sparande. Vi har därför gått igenom alla utgifter, och skurit ned på nästan allt onödigt. Det är helt otroligt vad många småsummor blir stora utgifter på lång sikt! Vi lever på en helt vanlig medelinkomstlön och sparar en lön. Skulle kunna leva på 75% av en lön med, men spaghetti varje dag är inte hållbart på sikt.
  • Anonym (T)

    Utöver hyra och el krävs hemförsäkring, internetabonnemang, mobilabonnemang (billigaste). De senare är svåra att klara sig utan i dagens samhälle. Sedan är det mat och kläder pengarna ska räcka till och det kan man hitta hyfsat billigt. Men man måste kunna lägga undan en slant så man klarar sig månader man har haft sjukfrånvaro också.

  • Anonym (sjukpensionär)

    Det handlar nog om behov och vanor och andra saker. Och även ekonomiskt utrymme. Jag behöver mer pengar. Jag har en total inkomst på ca 10500 kr. Jag avstår saker som jag verkligen behöver, både rena basbehov som kläder och basnöjen. Saker som är självklara för andra är hög lyx för mig och jag ber till gud varenda kväll att min mobiltelefon inte ska lägga av för köpa en ny finns inte på kartan. Jag önskar att jag hade 1000-2000 kr mer i månaden men varje liten hundralapp extra gör mig lycklig. Jag har dessutom sett hur mina 10500 kr blivit värda mindre och mindre under de senaste 15 åren.

  • Anonym (Anja)
    annabellelee skrev 2018-06-16 14:06:23 följande:

    Är det någon med eller utan barn du tänker dig? För det gör nog ganska stor skillnad.


    Jag anser att det är mycket pengar även om man har barn! Det ska man kunna klara sig på.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2018-06-16 14:15:21 följande:
    Det handlar nog om behov och vanor och andra saker. Och även ekonomiskt utrymme. Jag behöver mer pengar. Jag har en total inkomst på ca 10500 kr. Jag avstår saker som jag verkligen behöver, både rena basbehov som kläder och basnöjen. Saker som är självklara för andra är hög lyx för mig och jag ber till gud varenda kväll att min mobiltelefon inte ska lägga av för köpa en ny finns inte på kartan. Jag önskar att jag hade 1000-2000 kr mer i månaden men varje liten hundralapp extra gör mig lycklig. Jag har dessutom sett hur mina 10500 kr blivit värda mindre och mindre under de senaste 15 åren.
    Håller med.
  • Anonym (ocdkö)

    Sverige är ett avlångt land, boendekostnad varierar beroende på vart du bor. Har du billigt boende kanske andra utgifter istället är mycket dyrare.

    Jag bor i norrland och är beroende av en bil. Det kostar mig ca 1500-1600 i månaden. Och att handla billigt här är svårt då utbudet är begränsat, dålig konkurrens och långt mellan affärerna.

    Så allt är relativt helt enkelt.

  • Anonym (J)

    Jag har många kostnader jag anser nödvändiga utöver hyra och el. Bland annat försäkringar, a-kassa, bil- och transportkostnader, husdjurens kostnader, skor och kläder, mat, mobiler, CSN, barnens aktiviteter mm.

    Ska man räkna på vad man behöver enbart för att klara sin överlevnad så behöver man kanske inte så mycket, men de flesta vill ju även leva lite och det mesta kostar pengar.

    Det är ju bara larvigt att påstå att alla klarar sig på en viss summa. Men visst, om man är ensam så borde man klara sig på 20?.

Svar på tråden Hur mycket pengar behöver man?