• Äldre 16 Jun 13:53
    2664 visningar
    5 svar
    5
    2664

    Förmånstagare på försäkring vid dödsfall

    Min far hade en försäkring där det står att maka är förmånstagare och om inte hon lever barn och om inte sådana finns arvingar.

    Nu har jag och min kommit i en diskussion där han påstår att det bara är jag och min syster som ärver eftersom vår mor och äldre syster gått bort. Jag menar att min avlidna systers barn kommer att få ärva hennes del.

    Denna försäkring är inte inräknad i dödsboet.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-05 07:33
    Vi har nu fått försäkringspengarna och mina systerbarn räknades som arvingar och fick ut sina delar. Känns bra och rättvist.
  • Svar på tråden Förmånstagare på försäkring vid dödsfall
  • Äldre 16 Jun 16:29
    #1

    Jag tror att din man har rätt. Eftersom den inte ingår i bodelningen gäller inte arvsreglerna.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 16 Jun 18:32
    #2

    Om turordningen är som du nämnt vad gäller vald förmånstagare så har din man rött. En livförsäkring går att teckna med vilken förmånstagare som helst, i princip en granne, bästa kompisen eller chefen, och är helt frikopplad från bodelningen av arvet,

  • Äldre 16 Jun 20:23
    #3

    Det förstår jag, men oavsett om det ingår i dödsboet eller ej så ärver väl hennes barn henne om hon är en av förmånstagarna?


  • Äldre 16 Jun 20:57
    #4

    Ur försäkringsbolagets synvinkel finns bara två förmånstagare eftersom er pappa bara hade två barn när han gick bort.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 25 Jun 11:25
    #5

    Men det finns ju inget som hindrar er att ge motsvarande del till era systerbarn som gåva.

Svar på tråden Förmånstagare på försäkring vid dödsfall