• Anonym (Brumman)

    Stjärnor säkerhet bil

    Letar just nu bil och den jag egentligen vill ha är ofta dyrare och har kört fler mil än en annan modell jag tittat på som är billigare och kört väldigt lite. Största skillnaden är nog säkerheten. Den jag vill ha, Citroën C4 grand Picasso har 5 stjärnor, alltså högsta betyg, medan den andra, en Dacia Lodgy bara har 3 stjärnor. Dacian har kört häften så långt som Picasson och har bara haft en ägare.

    Ville från början ha en Citroën just för 7-sitsen fått så bra betyg men har inte så hög budget så Dacian hade egentligen varit perfekt med lågt miltal, billig, en ägare och rymlig.

    Blir ändå kluven och lite nervös ang detta med säkerheten. Vad innebär det egentligen? Att om man krockar är det mindre risk att dö i en Citroën?

    Behöver 7-sits så behöver inte exempel på annat bara tips om hur jag ska tänka här.

  • Svar på tråden Stjärnor säkerhet bil
  • Anonym (123)

    Dacia är billigt av en enda anledning. Förmodligen samma anledning till varför den första ägaren säljer den utan att ha kört långt.

  • riboflavin

    Dels är en trestjärniga bil sämre krocksskyddad (mindre stabil deformationszon, färre krockkuddar/gardiner etc.) men framförallt saknar den de tekniska lösningar som idag finns för att undvika kollisioner och automatiskt minska hastigheten vid en kollision. Sammantaget så är risken att skada sig och till och med dö större i en trestjärnig bil, men säkerheten är på intet sätt dålig.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Brumman)
    riboflavin skrev 2018-06-16 16:06:49 följande:

    Dels är en trestjärniga bil sämre krocksskyddad (mindre stabil deformationszon, färre krockkuddar/gardiner etc.) men framförallt saknar den de tekniska lösningar som idag finns för att undvika kollisioner och automatiskt minska hastigheten vid en kollision. Sammantaget så är risken att skada sig och till och med dö större i en trestjärnig bil, men säkerheten är på intet sätt dålig.


    Tack för svar! Kan då en Renault Grand Scénic i samma prisklass men som kört runt 10000 mil vara ett bättre alternativ? Den har fått 5 stjärnor på säkerheten. Hur stor skillnad gör miltalet egentligen?
Svar på tråden Stjärnor säkerhet bil