• Erica94

    Fonologisk språkstörning - övningar??

    Vår 4,5 åring har svårt med talet och har fått diagnosen fonologisk språkstörning. Vi går hos logoped sedan ca ett halvår och denna tycker det går sakta men säkert framåt.

    Han har svårt för uttal men inte meningsbyggnad. Han har språkljuden men har svårt att placera dom i orden. F, k, p, r, s, t. Svårt för Sk-ljud och st. Saknar Sch-ljud. Tex: skola - ola. Katt - att. Sol - ol. Farfar - ajfaj. Han är duktig på att ljuda s, och kan sätta in det jättebra när vi tränar på enskilda ord men i en mening eller utanför träning så är det som bortblåst.

    Vi har inte tagit jätteallvarligt på språksvårigheterna. Vi har dock gjort övningar från logopeden i mindre utsträckning. Nu är det dock tydligt att han lider av sina svårigheter, han pratar aldrig med främmande barn eller vuxna pga osäkerhet i talet. Pojken tycker också att det är jobbigt och påfrestande att gå hos logopeden trots att osäkerheten börjar släppa.

    Logopeden har sommaruppehåll och sonen är ledig i 10 veckor från förskolan. Jag känner bara att jag måste gå in 1000% för att hjälpa min son att tala rätt. Så vi har i veckan börjat med följande:

    - 2x30 minuters språkträning med inriktning på ETT språkljud.

    - 30 minuter ?Uttal med Boo? på IPaden.

    Jag har googlat övningar men hittar inget vidare. Hur ska jag hjälpa honom? Ska vi öva på ett språkljud i taget eller allt på samma gång? Efter övningen ska han få tala som han alltid gjort eller ska man påminna honom om uttalet?

  • Svar på tråden Fonologisk språkstörning - övningar??
  • Anonym (Träna)

    Vår flicka hade en språkförsening. Hon började inta prata. Sa enstaka ord, men kunde inte berätta något som hänt tex. Hon hade alltså inte av den typen ditt barn har, men på samma sätt blev det när vi tränade. Hon sa rätt då ( tex satte orden i en mening på rätt ställe o inte huller om buller). Efter träningen blev det fel igen.När vi försökte göra som " man ska " och upprepade det rätt så gick det henne spårlöst förbi. Hon blev också ledsen o grät när hon förstod att hon inte kunde prata som andra barn. Vi var tvungna att börja påpeka för henne när hon sa fel, och så sa vi "- ska vi säga tillsammans?" Då nickade hon oftast och så sa vi rätt ihop. ALLT fick nötas in. Vi gjorde bara detta hemma när vi var själva, inte bland andra.

  • Anonym (M)
    Erica94 skrev 2018-06-16 16:48:34 följande:

    Vår 4,5 åring har svårt med talet och har fått diagnosen fonologisk språkstörning. Vi går hos logoped sedan ca ett halvår och denna tycker det går sakta men säkert framåt.

    Han har svårt för uttal men inte meningsbyggnad. Han har språkljuden men har svårt att placera dom i orden. F, k, p, r, s, t. Svårt för Sk-ljud och st. Saknar Sch-ljud. Tex: skola - ola. Katt - att. Sol - ol. Farfar - ajfaj. Han är duktig på att ljuda s, och kan sätta in det jättebra när vi tränar på enskilda ord men i en mening eller utanför träning så är det som bortblåst.

    Vi har inte tagit jätteallvarligt på språksvårigheterna. Vi har dock gjort övningar från logopeden i mindre utsträckning. Nu är det dock tydligt att han lider av sina svårigheter, han pratar aldrig med främmande barn eller vuxna pga osäkerhet i talet. Pojken tycker också att det är jobbigt och påfrestande att gå hos logopeden trots att osäkerheten börjar släppa.

    Logopeden har sommaruppehåll och sonen är ledig i 10 veckor från förskolan. Jag känner bara att jag måste gå in 1000% för att hjälpa min son att tala rätt. Så vi har i veckan börjat med följande:

    - 2x30 minuters språkträning med inriktning på ETT språkljud.

    - 30 minuter ?Uttal med Boo? på IPaden.

    Jag har googlat övningar men hittar inget vidare. Hur ska jag hjälpa honom? Ska vi öva på ett språkljud i taget eller allt på samma gång? Efter övningen ska han få tala som han alltid gjort eller ska man påminna honom om uttalet?


    Jag kan egentligen inte riktigt svara på dina frågor. Men vad har logopeden sagt? Jag vet inte om det egentligen finns något rätt eller fel när det gäller om ni ska öva ett eller flera ljud. Men ibland kan det ju vara just att skilja ljuden / välja rätt ljud som är det svåra. Och då är det ju en poäng att öva flera ljud samtidigt. Vilken typ av övningar har ni fått?

    Tycker att ditt program är ambitiöst. Klarar du motivera honom att träna så mycket?

    Vi tränade en hel del (fast inte så mycket som ni...), då sonen bl a hade svårt med S + en annan konsonant i början av ord (skola blev kola, stad blev tad osv). Jag gick faktiskt in och rättade sonen när jag märkte att han uttalade orden vi övat på fel (även när det inte var i övningssituationer). Han hade inget problem med det. Och så småningom började han säga rätt även utanför övningssituationerna. Och även gällande andra ord än de vi tränat. Till och med andra ljuskombinationer blev bättre! Antagligen pga någon slags ökad medvetenhet om hur han pratade.
  • Erica94
    Anonym (Träna) skrev 2018-06-16 21:01:37 följande:

    Vår flicka hade en språkförsening. Hon började inta prata. Sa enstaka ord, men kunde inte berätta något som hänt tex. Hon hade alltså inte av den typen ditt barn har, men på samma sätt blev det när vi tränade. Hon sa rätt då ( tex satte orden i en mening på rätt ställe o inte huller om buller). Efter träningen blev det fel igen.När vi försökte göra som " man ska " och upprepade det rätt så gick det henne spårlöst förbi. Hon blev också ledsen o grät när hon förstod att hon inte kunde prata som andra barn. Vi var tvungna att börja påpeka för henne när hon sa fel, och så sa vi "- ska vi säga tillsammans?" Då nickade hon oftast och så sa vi rätt ihop. ALLT fick nötas in. Vi gjorde bara detta hemma när vi var själva, inte bland andra.


    Okej, ja det låter ju klokt att bara rätta när man är ensam faktiskt. Så det inte blir jobbigt och pinsamt för barnet. Tack för du delade med dig om din erfarenhet!
  • Erica94
    Anonym (M) skrev 2018-06-16 22:06:59 följande:

    Jag kan egentligen inte riktigt svara på dina frågor. Men vad har logopeden sagt? Jag vet inte om det egentligen finns något rätt eller fel när det gäller om ni ska öva ett eller flera ljud. Men ibland kan det ju vara just att skilja ljuden / välja rätt ljud som är det svåra. Och då är det ju en poäng att öva flera ljud samtidigt. Vilken typ av övningar har ni fått?

    Tycker att ditt program är ambitiöst. Klarar du motivera honom att träna så mycket?

    Vi tränade en hel del (fast inte så mycket som ni...), då sonen bl a hade svårt med S + en annan konsonant i början av ord (skola blev kola, stad blev tad osv). Jag gick faktiskt in och rättade sonen när jag märkte att han uttalade orden vi övat på fel (även när det inte var i övningssituationer). Han hade inget problem med det. Och så småningom började han säga rätt även utanför övningssituationerna. Och även gällande andra ord än de vi tränat. Till och med andra ljuskombinationer blev bättre! Antagligen pga någon slags ökad medvetenhet om hur han pratade.


    Logopeden övar med bilder som vi tyvärr inte har tillgång till och har mycket fokus på det separata språkljudet. Appen vi har liknar hennes övning dock!

    Han kan språkljuden för sig men har svårare i ord. Hemma försöker vi träna på enskilda ord istället.

    Vi försöker hålla honom motiverad genom belöning. Han får en stjärna varje gång övningarna görs utan bråk. Tre stjärnor på en dag, sju gånger så får han välja en present i presentlådan vi har gjort inför detta.

    Innan övning bestämmer vi något vi ska göra tillsammans efteråt, tex pussla, dega eller gå ut. Det är ganska effektivt.

    Sedan vill han verkligen sluta hos logopeden och pratar en del om det efter jag sa att han inte behöver det om vi tränar tillräckligt. Ännu hellre vill han slippa en extra dag på förskolan, vilket logopeden gärna ser att han går. Han är 15h-barn men efter sommaren ska han få gå 20h/vecka. Så jag hoppas att kombinationen räcker för att hålla honom motiverad nog...

    Låter jättebra det du berättar! Ska prova likadant. Hur gammal är din nu? Har du märkt av läs och skrivsvårigheter hos ditt barn? Läste på nätet att det är vanligt..
  • Anonym (M)
    Erica94 skrev 2018-06-17 08:05:56 följande:

    Logopeden övar med bilder som vi tyvärr inte har tillgång till och har mycket fokus på det separata språkljudet. Appen vi har liknar hennes övning dock!

    Han kan språkljuden för sig men har svårare i ord. Hemma försöker vi träna på enskilda ord istället.

    Vi försöker hålla honom motiverad genom belöning. Han får en stjärna varje gång övningarna görs utan bråk. Tre stjärnor på en dag, sju gånger så får han välja en present i presentlådan vi har gjort inför detta.

    Innan övning bestämmer vi något vi ska göra tillsammans efteråt, tex pussla, dega eller gå ut. Det är ganska effektivt.

    Sedan vill han verkligen sluta hos logopeden och pratar en del om det efter jag sa att han inte behöver det om vi tränar tillräckligt. Ännu hellre vill han slippa en extra dag på förskolan, vilket logopeden gärna ser att han går. Han är 15h-barn men efter sommaren ska han få gå 20h/vecka. Så jag hoppas att kombinationen räcker för att hålla honom motiverad nog...

    Låter jättebra det du berättar! Ska prova likadant. Hur gammal är din nu? Har du märkt av läs och skrivsvårigheter hos ditt barn? Läste på nätet att det är vanligt..


    Har ni inte fått nåt material alls av logopeden? Vi har fått flera olika bilder, och även kopior till förskolan. Men mycket har just varit bilder på saker med ljud sonen haft svårt för. Jag har även gjort lite grejer själv med sånt jag tänkt sonen skulle gilla. Bl a ett "skattjaktsspel" där sonen fick öva på just s + annan konsonant, som han hade svårt för. Mycket handlade det om att repetera ord med de svåra orden, om och om igen. Det går ju även göra med tex ett Lotto-spel eller memory.

    Sonen är bara 5 år än. Nu är hans problem framför allt att han vill säga så mycket på en gång. Så det går för snabbt och blir lätt otydligt... Så vi försöker öva på det. Sche-ljudet missar han oftast också. Och r kan han inte riktigt säga än.

    En period var sonen väldigt intresserad av bokstäver. Jag uppmuntrade gärna det och han lärde sig hur bokstäverna låter (vi skippade helt namnen på bokstäverna...). Så nu kan vi även använda bokstäverna i träningen. Det har gjort honom lite mer medveten om språkets uppbyggnad, vilket jag tror är bra för hans uttal. Innan använde vi även Praxisalfabetet för att öva på vissa ljud, vilket verkar vara liknande idén i appen ni använder.

    Han kan läsa och skriva enkla ord, typ sko och sol. Men nu har han lite tappat intresset för bokstäver, så jag ligger lite mer lågt med det just nu.
  • Erica94
    Anonym (M) skrev 2018-06-17 19:20:14 följande:

    Har ni inte fått nåt material alls av logopeden? Vi har fått flera olika bilder, och även kopior till förskolan. Men mycket har just varit bilder på saker med ljud sonen haft svårt för. Jag har även gjort lite grejer själv med sånt jag tänkt sonen skulle gilla. Bl a ett "skattjaktsspel" där sonen fick öva på just s + annan konsonant, som han hade svårt för. Mycket handlade det om att repetera ord med de svåra orden, om och om igen. Det går ju även göra med tex ett Lotto-spel eller memory.

    Sonen är bara 5 år än. Nu är hans problem framför allt att han vill säga så mycket på en gång. Så det går för snabbt och blir lätt otydligt... Så vi försöker öva på det. Sche-ljudet missar han oftast också. Och r kan han inte riktigt säga än.

    En period var sonen väldigt intresserad av bokstäver. Jag uppmuntrade gärna det och han lärde sig hur bokstäverna låter (vi skippade helt namnen på bokstäverna...). Så nu kan vi även använda bokstäverna i träningen. Det har gjort honom lite mer medveten om språkets uppbyggnad, vilket jag tror är bra för hans uttal. Innan använde vi även Praxisalfabetet för att öva på vissa ljud, vilket verkar vara liknande idén i appen ni använder.

    Han kan läsa och skriva enkla ord, typ sko och sol. Men nu har han lite tappat intresset för bokstäver, så jag ligger lite mer lågt med det just nu.


    Vi har fått så kallade läxor för varje vecka som vi övat lite på inför varje besök. Dessa innehöll bland annat övningar på långa och korta bokstäver, vilket han har stenkoll på efter det. Inte riktigt övningsmaterial (någon funktion har de säkert) men tyvärr var vi dumma nog att inte spara dessa.

    Ska absolut prova med memory! Hur gjorde du skattjaktspel? Alltså mer än öva på svåra språkljud.

    Jaha, låter lite som min. Han har varit mycket intressserad av bokstäver men är lite mindre nu, kanske i och med träningen. Han vet vilka bokstäver i vems namn de finns men inte bokstavera/skriva rätt ordning.
  • Anonym (M)
    Erica94 skrev 2018-06-17 19:55:35 följande:

    Vi har fått så kallade läxor för varje vecka som vi övat lite på inför varje besök. Dessa innehöll bland annat övningar på långa och korta bokstäver, vilket han har stenkoll på efter det. Inte riktigt övningsmaterial (någon funktion har de säkert) men tyvärr var vi dumma nog att inte spara dessa.

    Ska absolut prova med memory! Hur gjorde du skattjaktspel? Alltså mer än öva på svåra språkljud.

    Jaha, låter lite som min. Han har varit mycket intressserad av bokstäver men är lite mindre nu, kanske i och med träningen. Han vet vilka bokstäver i vems namn de finns men inte bokstavera/skriva rätt ordning.


    Skattjaktspelet gjorde jag en spelplan med en massa rutor som satt ihop med varandra på flera sätt. På varje ruta la jag ett eller flera kort upp och ner. På korten fanns bilder på ord med ljuden han behövde öva på. Och på ett kort fanns en bild på en skatt. Sen fick man dra ett kort (det fanns springa = 3 steg, smyga = 1 steg - det var nåt för två steg också men det kan jag inte komma på nu... Det funkar ju med en tärning annars, men jag tyckte det var fyndigt att få in ytterligare ord att öva på) och gå antalet steg framåt med sin spelfigur. Sen fick man vända korten på den rutan man hamnade på. Man vann om man vände upp skatten.

    Jag vet inte om det gick att förstå min förklaring... Men sonen tyckte det var roligt. Vi spelar det fortfarande ibland. Jag har nu bytt ut korten till bilder på ord med tex r och sche-ljud. Han har aldrig sett det som "träning" utan bara tyckt att det varit ett spännande spel

    (Annars när vi spelar spel brukar jag inte låta honom vinna hela tiden. Men just i det här spelet har jag ibland "fuskat" så att jag kollat var skatten ligger och låtit honom vinna lite oftare (men inte alltid), eftersom han tycker det är roligare då...) För att öva på att säga orden får man ju ibland fråga tex: "vad fick du?" eller "ser du vad jag fick?"

    När vi spelade i början använde vi oss av en bild på en orm för sss-ljudet (från Praxisalfabetet) som hjälp att påminna sonen om att börja ordet på sss). Så hade han även jobbat med logopeden.

    Har du koll på om din son hör skillnad på ljuden? Alltså vet han egentligen att tex skola börjar på S och katt på K osv?
  • Erica94
    Anonym (M) skrev 2018-06-17 23:23:35 följande:

    Skattjaktspelet gjorde jag en spelplan med en massa rutor som satt ihop med varandra på flera sätt. På varje ruta la jag ett eller flera kort upp och ner. På korten fanns bilder på ord med ljuden han behövde öva på. Och på ett kort fanns en bild på en skatt. Sen fick man dra ett kort (det fanns springa = 3 steg, smyga = 1 steg - det var nåt för två steg också men det kan jag inte komma på nu... Det funkar ju med en tärning annars, men jag tyckte det var fyndigt att få in ytterligare ord att öva på) och gå antalet steg framåt med sin spelfigur. Sen fick man vända korten på den rutan man hamnade på. Man vann om man vände upp skatten.

    Jag vet inte om det gick att förstå min förklaring... Men sonen tyckte det var roligt. Vi spelar det fortfarande ibland. Jag har nu bytt ut korten till bilder på ord med tex r och sche-ljud. Han har aldrig sett det som "träning" utan bara tyckt att det varit ett spännande spel

    (Annars när vi spelar spel brukar jag inte låta honom vinna hela tiden. Men just i det här spelet har jag ibland "fuskat" så att jag kollat var skatten ligger och låtit honom vinna lite oftare (men inte alltid), eftersom han tycker det är roligare då...) För att öva på att säga orden får man ju ibland fråga tex: "vad fick du?" eller "ser du vad jag fick?"

    När vi spelade i början använde vi oss av en bild på en orm för sss-ljudet (från Praxisalfabetet) som hjälp att påminna sonen om att börja ordet på sss). Så hade han även jobbat med logopeden.

    Har du koll på om din son hör skillnad på ljuden? Alltså vet han egentligen att tex skola börjar på S och katt på K osv?


    Jaha, låter väldigt bra! Måste prova att fixa ett sådant spel. Tack för tipset!!

    Det där med ormen har vi också kört en del med. Sonen frågar ofta ?är det ormljud eller blåsljud?? (Blåsljud = p). Det underlättar en del faktiskt!
  • Erica94
    Anonym (M) skrev 2018-06-17 23:23:35 följande:

    Skattjaktspelet gjorde jag en spelplan med en massa rutor som satt ihop med varandra på flera sätt. På varje ruta la jag ett eller flera kort upp och ner. På korten fanns bilder på ord med ljuden han behövde öva på. Och på ett kort fanns en bild på en skatt. Sen fick man dra ett kort (det fanns springa = 3 steg, smyga = 1 steg - det var nåt för två steg också men det kan jag inte komma på nu... Det funkar ju med en tärning annars, men jag tyckte det var fyndigt att få in ytterligare ord att öva på) och gå antalet steg framåt med sin spelfigur. Sen fick man vända korten på den rutan man hamnade på. Man vann om man vände upp skatten.

    Jag vet inte om det gick att förstå min förklaring... Men sonen tyckte det var roligt. Vi spelar det fortfarande ibland. Jag har nu bytt ut korten till bilder på ord med tex r och sche-ljud. Han har aldrig sett det som "träning" utan bara tyckt att det varit ett spännande spel

    (Annars när vi spelar spel brukar jag inte låta honom vinna hela tiden. Men just i det här spelet har jag ibland "fuskat" så att jag kollat var skatten ligger och låtit honom vinna lite oftare (men inte alltid), eftersom han tycker det är roligare då...) För att öva på att säga orden får man ju ibland fråga tex: "vad fick du?" eller "ser du vad jag fick?"

    När vi spelade i början använde vi oss av en bild på en orm för sss-ljudet (från Praxisalfabetet) som hjälp att påminna sonen om att börja ordet på sss). Så hade han även jobbat med logopeden.

    Har du koll på om din son hör skillnad på ljuden? Alltså vet han egentligen att tex skola börjar på S och katt på K osv?


    Han hör skillnad på ljuden, men under träning blir han lite osäker på hur ordet ska sägas. Till exempel frågar han vilket ljud som ordet har trots att han egentligen vet..
  • Anonym (M)
    Erica94 skrev 2018-06-20 09:57:40 följande:

    Jaha, låter väldigt bra! Måste prova att fixa ett sådant spel. Tack för tipset!!

    Det där med ormen har vi också kört en del med. Sonen frågar ofta ?är det ormljud eller blåsljud?? (Blåsljud = p). Det underlättar en del faktiskt!


    Kom på att det var "slingra sig" (som en orm) för två steg framåt i spelet...!

    Sonen ville spela spelet igen igår.
    Erica94 skrev 2018-06-20 09:59:41 följande:

    Han hör skillnad på ljuden, men under träning blir han lite osäker på hur ordet ska sägas. Till exempel frågar han vilket ljud som ordet har trots att han egentligen vet..


    Jag gjorde även ett spel där olika figurer som symboliserade olika ljud fick tävla mot varandra. Man vände upp kort med bilder på och den figuren som symboliserade ljuder som ordet började på fick ta ett steg framåt. Då blir det en övning på de olika ljuden och att skilja dem åt.
Svar på tråden Fonologisk språkstörning - övningar??