• Anonym (/)

    Hur får man en dejt att pågå länge?

    Jag har alltid haft svårt att få vänner och speciellt kvinnliga sådana. Är blyg, osäker och ses nog som mesig av vissa. Helst skulle jag hitta en tjej att dejta ett tag, drömmen är att det skulle övergå i ett förhållande. Men IRL när jag frågat har jag aldrig hittat nån som ens vill ses på en fika eller en kort promenad. På nätet har jag via dejtingsajter fått kontakt med några kvinnor och i två fall har det lett till en dejt IRL. Men ingen av dem varade i mer än 15 minuter. Den första varade kanske bara i 5.

    Hur får man en dejt att vara längre? Har fått kontakt med en kvinna på match.com men vågar inte fråga om vi ska ses irl än för jag vill inte den ska ta slut direkt. Vad ska jag göra för att verka intressantare?

  • Svar på tråden Hur får man en dejt att pågå länge?
  • Fjäril kär

    Vid en dejt krävs det att man gör något tillsammans. Bara en fika kan vara jobbigt om det inte finns så mycket att prata om och en är blyg och tyst. Då blir det inte mer än högst en kvart.

    Jag har varit på dejter på museer, på konstutställningar, på båtutflykt, minigolf, botaniska trädgårdar, nöjesfält, rundtur på slott osv. Vi har därmed haft mycket att prata om och dejten har oftast fortsatt med middag efteråt och jag har kommit hem sent på kvällen.

  • Meriall

    Men hur kan det bli bara 5 eller 15 min? Min kortaste fika då jag verkligen var obekväm varade i 45 min och sedan ursäktade jag mig. Det kändes ändå på gränsen för socialt acceptabelt. Hur kan de gå efter 5 min om man bestämt att ses? Vad är ursäkten?

    Enda grejen jag kan tänka mig är om någon har fejkade bilder och man blir arg.

  • Anonym (Bowla)

    Min bästa dejt inkluderade bowling. Det är liksom svårt att vara stel när man gör nåt som inkluderar så fåniga rörelser

  • Anonym (Bea)

    Fika är ju sämst om man inte är van att kunna hålla samtal vid liv. Finns inget värre än att sitta mitt emot varandra och det är knäpptyst.

    Då är det bättre att göra någonting, t ex gå en promenad. Fjäril kär hade massa bra exempel där.

    Och du TS, även om du är blyg och osäker, gör ingen grej av det och ursäkta dig inte. Det är inte kul att möta någon som förminskar sig själv och nästan ber om ursäkt för att han finns.

    Försök vara självklar även om du är blyg.

    Förbered några frågor och koncentrera dig på vad hon svarar, var intresserad och ställ följdfrågor som känns avslappnade. Det får inte bli fråga, svar, fråga, svar, fråga, svar som en pingismatcher. Det är inte ett flytande samtal.

    Prata om det som intresserar dig, samhällsfrågor, film, skolan, fotografering, matlagning eller what ever.

    Försök fokusera mer på den du träffar än på dig själv när ni dejtar.

    På nätsidorna: För att få den andra intresserad måste du ju ha något som intresserar. Var dig själv och stå för dina intressen och dina åsikter. Var inte för mainstream om du inte söker en mainstreamades. En dag finner du någon likasinnad och det ena leder till det andra.

  • Anonym (Dejtande kvinna)

    Hej!!

    Ge inte upp!!

    Mitt bästa råd är att ?våga för att vinna?.

    Försök att hitta på något! Ställ frågor, visa dig intresserad!

  • Anonym (/)
    Meriall skrev 2018-06-16 19:09:02 följande:

    Men hur kan det bli bara 5 eller 15 min? Min kortaste fika då jag verkligen var obekväm varade i 45 min och sedan ursäktade jag mig. Det kändes ändå på gränsen för socialt acceptabelt. Hur kan de gå efter 5 min om man bestämt att ses? Vad är ursäkten?

    Enda grejen jag kan tänka mig är om någon har fejkade bilder och man blir arg.


    Jag hade inga fejkade bilder, de visade mig som jag är. Men jag tror att de snabbt insåg att jag kanske inte var öppen eller lättsam som de kanske förväntat eller hoppats på även om jag skrivit att jag var väldigt blyg. Jag tror de kände snabbt att jag kan omöjligt vara rätt för dem och då valde de att inte ödsla tid. Men det är bara min gissning.
  • Anonym (?)

    Hur gammal är du? Låter som du har rejäla issues.

    Har du utgett dig för att vara någon annan än du är? Då skulle jag också dra direkt.

  • Fjäril kär

    Tyvärr har jag varit med om att blyga människor uppfattas som ointresserad. Det kanske är precis det du råkat ut för?

    Har man tunghäfta och mest ser ut som att man vill vara någon annan stans så blir mitt intryck att personen är ointresserad av mig. Allra helst om det inte blir mer än ett hej och sen är det tyst och personen stirrar i mobilen och sen förväntar sig att dejten ska göra resten.

  • Anonym (/)
    Anonym (Bea) skrev 2018-06-16 19:24:24 följande:

    Fika är ju sämst om man inte är van att kunna hålla samtal vid liv. Finns inget värre än att sitta mitt emot varandra och det är knäpptyst.

    Då är det bättre att göra någonting, t ex gå en promenad. Fjäril kär hade massa bra exempel där.

    Och du TS, även om du är blyg och osäker, gör ingen grej av det och ursäkta dig inte. Det är inte kul att möta någon som förminskar sig själv och nästan ber om ursäkt för att han finns.

    Försök vara självklar även om du är blyg.

    Förbered några frågor och koncentrera dig på vad hon svarar, var intresserad och ställ följdfrågor som känns avslappnade. Det får inte bli fråga, svar, fråga, svar, fråga, svar som en pingismatcher. Det är inte ett flytande samtal.

    Prata om det som intresserar dig, samhällsfrågor, film, skolan, fotografering, matlagning eller what ever.

    Försök fokusera mer på den du träffar än på dig själv när ni dejtar.

    På nätsidorna: För att få den andra intresserad måste du ju ha något som intresserar. Var dig själv och stå för dina intressen och dina åsikter. Var inte för mainstream om du inte söker en mainstreamades. En dag finner du någon likasinnad och det ena leder till det andra.


    Bra tips! Det kanske är dumt att börja med fika om man är så blyg som jag. En utställning kanske är bättre för då finns det något annat relaterat man kan försöka prata om.
Svar på tråden Hur får man en dejt att pågå länge?