• Anonym (TS)
    Äldre 16 Jun 22:23
    1074 visningar
    6 svar
    6
    1074

    Byta program på högskola?

    Jag vill plugga till sjuksköterska, helst nu i höst men jag tror inte jag kommer in då pga att det blev en sen anmälan. Har ssk som 1:a handsval men har även några andra utbildningar som jag sökt till i tid.

    Funderar på hur jag ska göra. Kommer jag inte in på ssk nu i höst så kommer jag söka till vårterminen istället och räknar då med att jag kommer in. Men det jag klurar på är om det är möjligt att tacka ja till en plats på ett annat program nu under hösten och att sedan be att få byta till ssk då, om det är något annat hälsoorienterat program jag kommit in på.

    Jag började för några år sedan på sjöingenjörsutbildningen i Kalmar (men valde senare att hoppa av)och såg då i början att det var elever som bytte från sjökaptensprogrammet till sjöingenjörsprogrammet - till och med innan man tog in reserverna. Det är därför jag undrar om det skulle vara möjligt för mig att göra ett liknande byte om jag skulle tacka ja till en utbildning och sen säga att jag känner att jag valt fel program och fråga om jag kan hoppa över till ssk?

    Vad tror ni? Är det möjligt eller ska jag glömma och drömma vidare?
    Citera
  • Svar på tråden Byta program på högskola?
  • Äldre 16 Jun 22:26
    #1

    Nja alltså det beror ju helt på vilket program det är. Läser de samma kurser första terminen som ssk så går det nog bra. Annars får du börja om på termin 1 på ssk. Men har du gått en termin på ngt du får nytta av sen så kanske det inte gör något. Vet många som tex gått en termin på socionom och sedan bytt till psykolog men utan att tillgodoräkna. Men sen när de börjat jobba har det ändå varit en extra merit att ha den terminen.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 16 Jun 22:54
    #2
    Meriall skrev 2018-06-16 22:26:21 följande:

    Nja alltså det beror ju helt på vilket program det är. Läser de samma kurser första terminen som ssk så går det nog bra. Annars får du börja om på termin 1 på ssk. Men har du gått en termin på ngt du får nytta av sen så kanske det inte gör något. Vet många som tex gått en termin på socionom och sedan bytt till psykolog men utan att tillgodoräkna. Men sen när de börjat jobba har det ändå varit en extra merit att ha den terminen.


    Du tror inte att det går att byta de första dagarna på terminen då så att man inte missar så mycket? Personerna jag såg som bytte program gjorde det nämligen de första dagarna på termin 1. Reserverna trillade in efter dom.
  • Anonym (s)
    Äldre 17 Jun 01:51
    #3

    Kan inte lova att jag har rätt, men har svårt att tro att du kan få förtur till sjuksköterskeprogrammet bara för att du först påbörjar ett annat program. Antar att du måste komma in som reserv precis som alla andra. Men för den sakens skull så skadar det ju inte att du börjar på någon kurs/program och får lite ytterligare kunskaper ifall du inte kommer in förrän efter en termin. :)


    Sökte lite snabbt på antagningsstatistik för sjökapten och sjöingenjör och i alla fall de senaste åren såg det ut att ha varit inga eller väldigt få reserver så det kanske var ett läge där det fanns så gott om platser att de kunde ta in både de som stod som reserver och de som ville byta? Reserverna kanske sökte först när terminen börjat och kom in direkt eller så kanske processen att börja bara gick snabbare för de som bytte eftersom de redan fanns på skolan?

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 17 Jun 02:40
    #4
    Anonym (s) skrev 2018-06-17 01:51:20 följande:

    Kan inte lova att jag har rätt, men har svårt att tro att du kan få förtur till sjuksköterskeprogrammet bara för att du först påbörjar ett annat program. Antar att du måste komma in som reserv precis som alla andra. Men för den sakens skull så skadar det ju inte att du börjar på någon kurs/program och får lite ytterligare kunskaper ifall du inte kommer in förrän efter en termin. :)


    Sökte lite snabbt på antagningsstatistik för sjökapten och sjöingenjör och i alla fall de senaste åren såg det ut att ha varit inga eller väldigt få reserver så det kanske var ett läge där det fanns så gott om platser att de kunde ta in både de som stod som reserver och de som ville byta? Reserverna kanske sökte först när terminen börjat och kom in direkt eller så kanske processen att börja bara gick snabbare för de som bytte eftersom de redan fanns på skolan?


    Tack för svar =)

    Jag inser att det förmodligen kan bli svårt att gå den vägen men sitter ju och drömmer och hoppas iaf! Är så besviken på mig själv att ansökan inte kom iväg i tid. Antar att jag får vänta tills höstterminen börjar och se hur läget är då =)

    Har valt socionomprogrammet som andra val och den ansökan kom iväg i tid så jag hoppas väl få studera där en termin om jag inte kommer in på ssk. Betygen ser ut att räcka iaf om man jämför med de senaste åren. 

    Angående sjöingenjörsutbildningen så började jag där 2013 och det fanns många reserver det året.
  • Anonym (A)
    Äldre 17 Jun 14:30
    #5
    Anonym (s) skrev 2018-06-17 01:51:20 följande:

    Kan inte lova att jag har rätt, men har svårt att tro att du kan få förtur till sjuksköterskeprogrammet bara för att du först påbörjar ett annat program. Antar att du måste komma in som reserv precis som alla andra. Men för den sakens skull så skadar det ju inte att du börjar på någon kurs/program och får lite ytterligare kunskaper ifall du inte kommer in förrän efter en termin. :)


    Sökte lite snabbt på antagningsstatistik för sjökapten och sjöingenjör och i alla fall de senaste åren såg det ut att ha varit inga eller väldigt få reserver så det kanske var ett läge där det fanns så gott om platser att de kunde ta in både de som stod som reserver och de som ville byta? Reserverna kanske sökte först när terminen börjat och kom in direkt eller så kanske processen att börja bara gick snabbare för de som bytte eftersom de redan fanns på skolan?


    Håller med
  • Anonym (s)
    Äldre 17 Jun 16:58
    #6
    Anonym (TS) skrev 2018-06-17 02:40:04 följande:

    Tack för svar =)

    Jag inser att det förmodligen kan bli svårt att gå den vägen men sitter ju och drömmer och hoppas iaf! Är så besviken på mig själv att ansökan inte kom iväg i tid. Antar att jag får vänta tills höstterminen börjar och se hur läget är då =)

    Har valt socionomprogrammet som andra val och den ansökan kom iväg i tid så jag hoppas väl få studera där en termin om jag inte kommer in på ssk. Betygen ser ut att räcka iaf om man jämför med de senaste åren. 

    Angående sjöingenjörsutbildningen så började jag där 2013 och det fanns många reserver det året.


    Förstår det! Förra året hittade jag en utbildning jag ville gå typ någon vecka efter sista anmälningsdag, kändes så surt. Nu har jag ångrar mig ändå så det gjorde ju inte så mycket i mitt fall, men kändes ändå så tråkigt då att jag inte insåg att jag ville gå utbildningen förrän det var för sent.

    Då vet jag inte vad det kan bero på, men om utbildningarna ligger nära varandra i delar av innehållet så kanske det finns någon särskild förtur just de programmen emellan? Men även om det förmodligen inte finns något sådant mellan socionom och sjuksköterska så skadar det ju inte att hoppas bli antagen ändå, vet inte hur många reserver som står redo att hoppa på en utbildning när terminen redan har börjat? Många kanske redan har hunnit hitta sysselsättning då, så vem vet, det kanske finns en chans att komma in? :)
Svar på tråden Byta program på högskola?