• Dead Doll

    Loftsäng med rutschkana till 2åring?

    Hej!

    Vår son som fyller 2 om 2 veckor måste byta till en stor säng nu då han är så lång.

    Vi funderar på att köpa en loftsäng med rutschkana åt honom, den är bara 84cm hög så den är inte jättehög. Men jag grubblar för och nackdelar med en sådan säng över lag och om han skulle vara för liten (han är väldigt försiktig av sig och långt före i sin utveckling), ni som har eller har haft en sådan, vad tycker/tyckte ni om den? För och nackdelar?

  • Svar på tråden Loftsäng med rutschkana till 2åring?
  • As86

    Vi övervägde det när vår son var ungefär i den åldern. Beslutade oss för en vanlig då han ibland behöver att vi sover bredvid och det då är smidigare med en något bredare vanlig säng men framför allt då han var i fasen att bli blöjor på natten och behövde ta sig snabbt och ofarligt till toaletten. Han så gott som blundade till toan. Hehe. Nu är han snart 4 och vi ser att det skulle passa honom idag. Men inte för två år sedan.

  • Dead Doll

    Jo, det där med att bli blöjfri på natten har jag också grubblat på. Nu är vi inte där än men det kommer ju. Någon som har erfarenhet av just detta i kombination med loftsäng?

    Vår son har aldrig velat sova hos oss så det kommer nog inte att bli nåt problem, annars har vi en vanlig säng i rummet också som hans storasyster sover i när hon är hos oss vilket inte är så ofta då hon bor långt iväg.

  • legomum

    Grannens dotter var 4 och allt det du beskriver. Jätteförsiktig och långt före i sin utveckling.

    Tog bara någon månad med en sådan där ikea säng som alla bygger om.. till hon började balansera på kanten trillade och bröt armen...

    Det finns en anledning varför höga sängar rekommenderas från 6 år, läs om det och ta ett beslut sen.

  • Dead Doll

    Oj!

    Vad var det för säng du menar "som alla bygger om"?

    Den vi nu beställt är 84cm hög, totalt 110cm med tält över nästan hela så det finns inte mycket yta att ställa sig upp på. Men visst, risken finns att han kan ramla och slå sig illa men å andra sidan kan han göra det på lekplatsen också eller från soffan/stolen.

    Jag tänker lägga mjuk skummgummimatta där han skulle kunna ramla och eventuellt mer mjukt i början så får vi se hur det går, vid minsta lilla att han inte tar det säkra före det osäkra så får vi sälja o köpa en annan.

  • LFF

    Vi övervägde någon form av loftsäng när killarna skulle byta sängar i höstas. Vi tittade både på IKEAS Kura-säng och en från MIO där man bland annat kunde ha rutschkana. Vi valde bort det och tog varsin växasäng istället. Nu är ju inte mina killar i närheten av försiktiga, vilket spelade en stor roll, men jag tror ju att det finns en orsak till varför man inte rekommenderar loft- eller våningssängar till barn under 6-7 år.

  • Dead Doll

    Fast rekommenderad ålder är till för att skydda tillverkaren när olyckor sker. Och visst sker det olyckor! Det gör det på lekplatsen också och även i hemmet, inte bara små barn utan även barn över 6 år ramlar illa ibland.

    Nu är det tält över nästan hela denna sängen så det minskar risken för att falla över kanten. Men som sagt, vi tänker göra golvet mjukt med skummgummimattor och kuddar så det kommer knappt vara någon högre fallhöjd eftersom högsta punkten på sängen är 110.

    Men märker vi att det inte funkar får han byta säng helt enkelt! :)

  • mammalovis
    Dead Doll skrev 2018-06-17 22:12:48 följande:
    Oj!

    Vad var det för säng du menar "som alla bygger om"?

    Den vi nu beställt är 84cm hög, totalt 110cm med tält över nästan hela så det finns inte mycket yta att ställa sig upp på. Men visst, risken finns att han kan ramla och slå sig illa men å andra sidan kan han göra det på lekplatsen också eller från soffan/stolen.
    Jag tänker lägga mjuk skummgummimatta där han skulle kunna ramla och eventuellt mer mjukt i början så får vi se hur det går, vid minsta lilla att han inte tar det säkra före det osäkra så får vi sälja o köpa en annan.
    Hur ofta brukar han leka sovandes på lekplatsen och i soffan? Där ser jag den stora skillnaden. I sömnen har man inte samma kontroll på vad som händer, men självklart är det ert beslut.

    Vi lät vår äldsta sova i en vuxensäng , men hon ramlade ut ganska fort då hon var van vid kanter, så vi valde snabbt en utdragssäng istället. 

    Sedan måste ni ha en superlång kille. Vår 2,5-åring har gott om plats. Till 5-åringen på ca 110 cm har vi dragit ut sängen en bit. Den är 120 cm i utgångsläget.
  • legomum
    Dead Doll skrev 2018-06-18 15:52:06 följande:

    Fast rekommenderad ålder är till för att skydda tillverkaren när olyckor sker. Och visst sker det olyckor! Det gör det på lekplatsen också och även i hemmet, inte bara små barn utan även barn över 6 år ramlar illa ibland.

    Nu är det tält över nästan hela denna sängen så det minskar risken för att falla över kanten. Men som sagt, vi tänker göra golvet mjukt med skummgummimattor och kuddar så det kommer knappt vara någon högre fallhöjd eftersom högsta punkten på sängen är 110.

    Men märker vi att det inte funkar får han byta säng helt enkelt! :)


    Förstår inte varför du ens ställer frågan? Inget som sägs tar du ju in.

    Hittar på så kallase liknelser som inte ens kan jämföras..

    Sak samma hur du än väljer hoppas det går bra.
  • Dead Doll
    mammalovis skrev 2018-06-18 19:54:17 följande:

    Hur ofta brukar han leka sovandes på lekplatsen och i soffan? Där ser jag den stora skillnaden. I sömnen har man inte samma kontroll på vad som händer, men självklart är det ert beslut.

    Vi lät vår äldsta sova i en vuxensäng , men hon ramlade ut ganska fort då hon var van vid kanter, så vi valde snabbt en utdragssäng istället. 

    Sedan måste ni ha en superlång kille. Vår 2,5-åring har gott om plats. Till 5-åringen på ca 110 cm har vi dragit ut sängen en bit. Den är 120 cm i utgångsläget.


    Det är skyddsräcke runt sängen så att ramla ner när han sover ska inte kunna hända. Jag syftade på när han är vaken såklart.

    Alla barn rullar av sängen om där inte är skyddsräcke, jag vet flera som lagt sina barn i vuxensängar med madrass på golvet.

    Ja, vår son är jättelång för sin ålder men vi har även en gammal spjälsäng med måttet 115 istället för 120.
  • Dead Doll
    legomum skrev 2018-06-18 20:02:28 följande:

    Förstår inte varför du ens ställer frågan? Inget som sägs tar du ju in.

    Hittar på så kallase liknelser som inte ens kan jämföras..

    Sak samma hur du än väljer hoppas det går bra.


    Jag skrev längre upp att den är beställd och skrev hur jag tänker. Jag ställde frågan till de som faktiskt har sådana sängar för att höra för och nackdelar med just en sådan säng, fick jag inte fråga det? Sen huruvida vi bestämmer oss för hur vi vill göra efter infon vi fått är upp till oss.

    Och vad gäller liknelserna, varför skulle jag inte kunna skriva dem? Leker han i sängen, soffan, på en stol eller på lekplatsen så kan ju olyckor ske.
Svar på tråden Loftsäng med rutschkana till 2åring?