• Anonym (Förvå­nad båtäga­re...)
    Äldre 16 Jun 23:35
    3300 visningar
    31 svar
    31
    3300

    Köpte båt

    Köpte en båt för ett par veckor sedan och fick den levererad idag. Har inte berättat för någon mer än mina barn att vi köpt båt. Vi älskar att vara ute på havet!

    Alla som sett båten idag verkar helt chockade över att jag köpt en båt för ca 200 kkr. För mig är det långt ifrån en värstingbåt utan mer en bruksbåt som gör att vi kan fiska, åka lite vattenskidor och bada. Inget konstigt, och den är betald kontant. Räknar med att ha båten i 10-15 och då blir månadskostnaden mer än överkomlig.

    Anses det som lyxliv att äga en båt för 200 kkr idag? Lever ett vanligt villaliv i en villaförort och är lite förvånad över reaktionerna.

    Räknas man upp ett steg på förmögenhetströskeln för att man har en normal båt? Grannarna har ju tex pool och/eller motorcykel men detta tycks inte ge samma reaktion.

    Vad tycker ni? Själv har jag aldrig reagerat speciellt om grannar/vänner/kollegor haft en båt i denna klassen. Är väll bara ett intresse som får lite utrymme...?

  • Svar på tråden Köpte båt
  • Anonym (Förvå­nad båtäga­re...) Trådstartaren
    Äldre 17 Jun 12:43
    #11
    Anonym (apa) skrev 2018-06-17 12:33:29 följande:

    Är det en eka så lär ni inte kunna åka vattenskidor efter den. Är den guldplätterad eftersom denkostar så mycket?


    Om man jämför med 3-miljonersbåtar kan man med viss skämtsam underton kalla min båt en eka . 5,6 meter lång med 60 hk motor. Perfekt för barnen att åka vattenskidor efter, men för mig är den nog lite för klen motor för sådana spektakel!

    Så kanske en eka, men utan guld .
  • Anonym (Förvå­nad båtäga­re...) Trådstartaren
    Äldre 17 Jun 12:47
    #12
    Anonym (A) skrev 2018-06-17 12:32:19 följande:

    Håller med


    Håller med om vadå? Att det är konstigare att köpa båt istället för pool/motorcykel/sommarstuga? Anser du att det är lyxigare med båt än det andra jag nämnde? I så fall varför?

    Förstår att alla inte har råd men det handlar också mycket om prioriteringar. Jag och barnen prioriterar båt framför sommarsemestrar till medelhavet.
  • Anonym (Abc)
    Äldre 18 Jun 06:47
    #13

    E förstår nog inte vad båtar kostar helt enkelt. Och första inlägget om snobberi att ha nåt om man inte bor rätt känns inte som en allmän åsikt. Vi älskar också sjön och vill hellre ha nåt än sommarstuga och bor ca 30 min från närmaste skärgård. Räknar med att vår båt kommer kosta minst det dubbla utan att vara en värsting, söker flytande sommarstuga så vill ha lite storlek på båten.

  • Mon 15 Jul 2019 03:08
    #14

    Väcker en gammal tråd. Jag köpte en båt 2016 för 60k den är 21 för dvs 6,5 meter med utombordare med sovruff och yta för att sova en liten barnfamilj utan problem. Den är inget märkvärdigt egentligen men efter 30 gånger minst o förklarat för folk så gav jag upp. Folk får tycka o tro vad dom vill. Jag är sjukt nöjd med båten o jag ska ta med mig min sambo o dotter nästa sommar har jag tänkt

  • Anonym (Rut)
    Mon 15 Jul 2019 08:42
    #15

    Den del verkar få den reaktioner på saker. Vi får alltid konstiga blickar när vi lyxar till det. Tex åker vi iväg på en 150 000kr resa nu och var iväg på en 70 000kr resa i våras. Folk verkar helt förfärade särskilt när vi har ett fint (lyxigare hem) och lever bra. Våra grannar svävar ut mycket mer men ingen höjer på ögonbrynen. Vi får däremot massor av tråkiga kommentarer för allt vi gör. Vet inte om det beror på att jag inte har så hög lön. Till och med låg. Men mannen tjänar (fast det kanske ingen förstår) bra och vi lever mycket ekonomiskt och genomtänk. Dock håller vi en ganska låg profil och klär oss inte flashigt. Kan va det.

  • Anonym (Förvå­nad båtäga­re...) Trådstartaren
    Mon 15 Jul 2019 09:42
    #16

    Haha, hade glömt bort denna tråd.

    Nu ett år senare kan jag konstatera att det verkar vara lite ?mystik? kring att ha båt (bland icke båtfolk). Flera grannar och vänner säger ofta att - De drömt om att en gång kunna äga en båt. Om man lägger våra ekonomier bredvid varandra kan jag snabbt konstatera att deras är minst lika god som min (ofta bättre) så det handlar uteslutande om prioriteringar .

    För vår del lägger vi större delen av årets semesterkassa på båtlivet, vilket familjen verkligen uppskattar. Väldigt väldigt mysiga utflykter där vi dels får umgås bara familjen (i härlig miljö) och dels så sticker jag ofta ut med barnen och någon av deras vänner...fiskar, åker ring och vattenskidor!

    Pratar vi miljö så är detta heller inte så illa som media vill påvisa. Häromdagen var vi ute på havet i ca 10 timmar (fiskade, åkte vattenskidor, badade). Motorn är ju inte igång hela tiden men det gick totalt 16 liter bensin. Vi cyklade till hamnen och hade med oss matsäckar. Vattenskidor är kanske inte det bästa men barnen orkar bara åka 5-10 min per barn, så det blir ändå inte så mycket.

  • Anonym (Jag bor nära kusten­)
    Mon 15 Jul 2019 09:44
    #17

    Nej här där bag bor tycker ingen det är konstigt.

    200 är ju rätt billigt för en båt. Finns ju motorbåtar som kostar 750k utan att det för den skull är jättestora värsting eller lyxbåtar, utan relativt små ?vanliga? motorbåtar.

    Personligen skulle jag inte lägga ned 200 000 på en båt, men det är för att jag inte har det intresset eller tiden för det. Inte för att det skulle vara en dålig affär eller nåt..

    För min del skulle det räcka med en billig begagnad gammal Ockelbo eller nåt för 30000, med en liten utombordare. Det skulle täcka in mitt personliga behov mer en väl.

    Men där jag bor så är det ganska vanligt även bland så kallat vanligt folk att äga någon typ av båt så..

  • Mon 15 Jul 2019 11:05
    #18
    Anonym (Förvånad båtägare...) skrev 2019-07-15 09:42:47 följande:

    Haha, hade glömt bort denna tråd.

    Nu ett år senare kan jag konstatera att det verkar vara lite ?mystik? kring att ha båt (bland icke båtfolk). Flera grannar och vänner säger ofta att - De drömt om att en gång kunna äga en båt. Om man lägger våra ekonomier bredvid varandra kan jag snabbt konstatera att deras är minst lika god som min (ofta bättre) så det handlar uteslutande om prioriteringar .

    För vår del lägger vi större delen av årets semesterkassa på båtlivet, vilket familjen verkligen uppskattar. Väldigt väldigt mysiga utflykter där vi dels får umgås bara familjen (i härlig miljö) och dels så sticker jag ofta ut med barnen och någon av deras vänner...fiskar, åker ring och vattenskidor!

    Pratar vi miljö så är detta heller inte så illa som media vill påvisa. Häromdagen var vi ute på havet i ca 10 timmar (fiskade, åkte vattenskidor, badade). Motorn är ju inte igång hela tiden men det gick totalt 16 liter bensin. Vi cyklade till hamnen och hade med oss matsäckar. Vattenskidor är kanske inte det bästa men barnen orkar bara åka 5-10 min per barn, så det blir ändå inte så mycket.


    Köpte du båten helt ny? Menar för 200k och om man inte är rädd för lite ålder så hade du lätt fått en 10+ meters båt med bra bomöjligheter.

    Min är från 74 och ser väldigt bra ut för att vara 45 år

    Detta är min 60k båt. Inget märkvärdigt egentligen men folk titta lite snett då

  • Anonym (Förvå­nad båtäga­re...) Trådstartaren
    Mon 15 Jul 2019 12:28
    #19
    Quattro89 skrev 2019-07-15 11:05:32 följande:

    Köpte du båten helt ny? Menar för 200k och om man inte är rädd för lite ålder så hade du lätt fått en 10+ meters båt med bra bomöjligheter.

    Min är från 74 och ser väldigt bra ut för att vara 45 år

    Detta är min 60k båt. Inget märkvärdigt egentligen men folk titta lite snett då


    Ja, köpte båten helt ny. Ville framför allt ha en ny motor och det var på tok för liten prisskillnad på en 10 år gammal båt och min helt nya. En öppen styrpulpet på 5-6 m med 50-60 hk tappar otroligt lite i värde, min bedömning är att andrahandsmarknaden för dessa båtar är helt skev...det är helt enkelt för dyrt med en 5-10 år gammal båt, dvs i förhållande till en ny.

    Din båttyp hade varit helt värdelös för mitt behov , men passar säkert dig utmärkt.
  • Jonnyn­ilsson
    Mon 15 Jul 2019 12:54
    #20

    Folk glor snett på allt. Grannen (70+) kikade in i vårt garage strax innan midsommar. Han hade noterat att jag bytt motorcykel och ville veta vad en sån kan gå på. När jag sa att den kostade som hans bil ungefär tyckte han det var på tok för dyrt {#emotions_dlg.djavulsk}

    Tur man inte tar hem båten på hösten...

Svar på tråden Köpte båt