• Anonym (Ledsen snart mamma)

    Vad kan jag göra för att öka min chans?

    Jag var en 38årig kvinna utan barn och väldigt ledsen över det då jag alltid önskat mig barn (och en kärnfamilj).

    Jag har inte lyckats träffa en partner pga att jag varit olyckligt kär i mitt ex i sex år nu. Vi träffades när jag var 31 och var ihop i två år. Jag hade aldrig varit så kär innan och inte heller han sade han. Vi var varandras första kärlek. Efter ett år blev det lite svajigt pga att jag är en mkt social tjej och har många killkompisar. Han var lite osäker och svartsjuk.

    En killkompis blev kär i mig. Jag var inte intresserad och markerade tydligt tyckte jag men min pv tyckte det var jättejobbigt. Jag är snäll och omtänksam som person och även då mot honom och fortsatte umgås som vänner. Mitt ex klarade inte av det utan gav ultimatum. Jag sade att jag inte ville sluta vara vän med kompisen då vi känt varandra i femton år som vänner och han var ledsen och skör nu pga sina känslor för mig. Mitt ex blev otroligt sårad och kände sig bortvald och gjorde slut och vi hördes inte av på ett år. Jag tog det väldigt hårt.

    Efter ett år började jag och exet umgås lite igen som vänner. Han markerade noga att han inte var intresserad av något mer med mig. Jag var fortfarande kär i honom. Vi sågs då och då som vänner, bara i större grupper och aldrig själva. Jag tycker det kändes som att det var en viss spänning mellan oss men kan ju vara bara pga mig. Han sökte ofta mitt sällskap i gruppen, satt gärna bredvid och tittade mkt på mig när jag inte såg enligt mina kompisar.

    En gång när vi varit på fest sade han att han hade varma känslor för mig och vi kysstes men blev avbrutna. Dagen efter förklarade han att han bara hade varma vänskapliga känslor för mig och att han var ledsen för misstaget dagen innan och att han hoppades att jag inte kände mer för honom.

    Jag pratade en del med honom vid ett senare tillfälle över min oro att inte bli mamma och han sade att han kände likadant inför att kanske inte bli pappa. Så jag föreslog att vi kunde ju skaffa barn ihop. Efter lite funderande gick han med på det och vi gjorde en insemination (inte sex). Jag blev gravid på första försöket.

    Ca en månad efter det (innan jag visste att det tagit sig) hörde jag av en kompis att han börjat träffa en annan tjej. När jag frågade honom sade han att det stämde men att jag inte skulle oroa mig för han ville fortfarande att vi skulle få barn tillsammans och han skulle sätta vårt barn framför allt.

    Han blev jätteglad när han fick höra att jag var gravid. Han var med på alla bm-besök och höll mig i handen på rutin-ultraljudet och var väldigt engagerad, läste bebisböcker etc.

    Han nämnde aldrig nya tjejen men jag hörde av min kompis att hon fortfarande fanns i bilden, att han pratat mkt med kompisen om att göra slut med henne i början av graviditeten för hon var visst inte jätteglad över den och då sade han att det inte kändes rätt med henne men det verkade inte ha blivit av. Nu är jag i 9e månaden och hon finns fortfarande på ett hörn även om han aldrig har nämnt henne till mig förrän nu när han sade att det kanske inte passar sig att han är med på förlossningen. Han sade det som att jag kanske inte är bekväm med det pga att han har flickvän.

    Jag vill inte ha med honom om han inte vill vara med.

    Men... jag är fortfarande jättekär i honom och hoppas någonstans att det kan bli vi igen. Att kanske nya tjejen backar när bebisen kommer och allt då. Tror ni att det finns en chans? Att han kanske återfinner känslorna för mig när vi får vårt gemensamma barn? Jag förstår att chansen inte är stor men finns det någon chans alls? Hur ska jag bete mig för att öka chansen så mkt som går?

    Vi har bestämt att när bebisen kommer så ska han vara mkt hos mig, kanske 3 dagar i veckan och då ta ledigt från jobbet (jag är föräldraledig då). Så gör vi så tills barnet är kanske 6 mån, då börjar han vara själv med henne någon dag då och då och så ska vi ha varannan vecka när hon blir större.

    Det blir en stor omställning att ses så mkt. När vi var ihop umgicks vi och sov ihop varje natt i princip. Nu har vi aldrig varit ensamna sedan den ggn han kysste mig på festen. När vi setts har det bara varit med en barnmorska eller så hemma hos en kompis typ två ggr. Nu ska vi vara själva mycket med bebisen. Så jag hoppas hoppas det kan göra någon skillnad. Jag tycker fortfarande det är mkt spänning mellan oss men som sagt, kan vara bara jag. Önskar så att jag kunde få min kärnfamilj och mannen i mitt liv.

  • Svar på tråden Vad kan jag göra för att öka min chans?
  • Anonym (Ledsen snart mamma)

    Jag är 39 år nu så det är nog enda chansen och enda barnet för mig.

  • Förkunnaren

    Alltså om han hade velat vara med dig, då hade han varit det, så enkelt är det. Jag förstår att det gör ont, men både du och bebisen skulle må bättre om du släppte denna kille så gott det gick. Du har ett fantastiskt litet liv i dig, fokusera på det, allt det andra kommer att komma till dig så småningom, kanske inte i den form du hade tänkt dig men så är ju livet.

  • Anonym (A)
    Förkunnaren skrev 2018-06-17 11:54:46 följande:
    Alltså om han hade velat vara med dig, då hade han varit det, så enkelt är det. Jag förstår att det gör ont, men både du och bebisen skulle må bättre om du släppte denna kille så gott det gick. Du har ett fantastiskt litet liv i dig, fokusera på det, allt det andra kommer att komma till dig så småningom, kanske inte i den form du hade tänkt dig men så är ju livet.
    Håller med
  • Anonym (Ledsen snart mamma)

    Jag vet att det kan vara så att han har släppt känslorna för mig och inte kan få tillbaka dem. Jag har själv försökt att göra så och att träffa andra innan jag blev gravid, men jag har inte kunnat det. Jag har inte varit kär innan jag träffade honom och han var nog (tyvärr) den enda mannen i mitt liv som jag kan känna så för. Jag vet att risken att jag får leva ensam resten av livet är stor. Jag har som sagt inte varit kär någon gång tidigare och är snart 40. Jag älskar honom fortfarande så det gör ont inuti.

    Men om det är så att han har någon känsla kvar för mig och kanske bara inte vågar satsa, eller inte vill göra sin nuvarande ledsen fast det inte känns rätt med henne eller om känslorna för mig kan komma tillbaka i och med vårt barn, då vill jag göra rätt så chansen är så stor som möjligt. Jag vill inte råka förstöra något pga att jag gör fel eller så.

    Så snälla ge mig råd om hur jag ska bete mig mot honom. Jag tror att vi hade kunnat ha det så fint ihop om han vågat ge det en chans.

  • Förkunnaren
    Anonym (Ledsen snart mamma) skrev 2018-06-17 12:37:27 följande:

    Jag vet att det kan vara så att han har släppt känslorna för mig och inte kan få tillbaka dem. Jag har själv försökt att göra så och att träffa andra innan jag blev gravid, men jag har inte kunnat det. Jag har inte varit kär innan jag träffade honom och han var nog (tyvärr) den enda mannen i mitt liv som jag kan känna så för. Jag vet att risken att jag får leva ensam resten av livet är stor. Jag har som sagt inte varit kär någon gång tidigare och är snart 40. Jag älskar honom fortfarande så det gör ont inuti.

    Men om det är så att han har någon känsla kvar för mig och kanske bara inte vågar satsa, eller inte vill göra sin nuvarande ledsen fast det inte känns rätt med henne eller om känslorna för mig kan komma tillbaka i och med vårt barn, då vill jag göra rätt så chansen är så stor som möjligt. Jag vill inte råka förstöra något pga att jag gör fel eller så.

    Så snälla ge mig råd om hur jag ska bete mig mot honom. Jag tror att vi hade kunnat ha det så fint ihop om han vågat ge det en chans.


    Jag hör vad du säger men jag tror ändå att vad gäller kärlek så är det så att om man älskar någon, då gör man det som krävs för att få vara med den personen, i kärlek och krig är allt tillåtet, som sagt.

    Men om du känner att du ändå måste göra ett försök så är mitt råd att vara öppen och ärlig om dina känslor, men inte påhängsen eller ?needy?. Satsa på dig själv och bebisen och bygg upp en stark grund för er, oavsett honom, då ser han att du och hans barn är något stabilt och fint som han, kanske om han nu verkligen vill, börjar längta till att vara en del av. Vad annat finns det att göra liksom? Var dig själv och bygg ditt liv, helt enkelt.
  • Anonym

    Hur kunde det ta dig en månad att upptäcka att du var gravid när ni faktsikt till och med försökt via insemination?

  • Anonym (Jane)

    Har du (sen ni började umgås igen) berättat för honom hur du känner? Jag läser inget om det i din trådstart...

  • Anonym (Ledsen snart mamma)
    Förkunnaren skrev 2018-06-17 12:56:45 följande:

    Jag hör vad du säger men jag tror ändå att vad gäller kärlek så är det så att om man älskar någon, då gör man det som krävs för att få vara med den personen, i kärlek och krig är allt tillåtet, som sagt.

    Men om du känner att du ändå måste göra ett försök så är mitt råd att vara öppen och ärlig om dina känslor, men inte påhängsen eller ?needy?. Satsa på dig själv och bebisen och bygg upp en stark grund för er, oavsett honom, då ser han att du och hans barn är något stabilt och fint som han, kanske om han nu verkligen vill, börjar längta till att vara en del av. Vad annat finns det att göra liksom? Var dig själv och bygg ditt liv, helt enkelt.


    Ja det är ju lite det jag försöker med nu även fast jag vet att jag kan förlora. Gör jag det så blir det ju dubbelt värre av att det är just han som jag har barn med för det kommer smärta varje dag som jag ser honom. Men hade jag fått barn med någon annan eller via klinik så hade jag säkert inte haft en chans, så då valde jag att riskera smärtan genom att få det med just honom för att det kanske ökar chansen lite att det kan bli vi i framtiden.

    Jag har försökt vara precis som du säger. Har inte varit needy alls utan varit okomplicerad, glad och omtänksam, men det är så jag är i vanliga fall också. Jag har alltså dolt min smärta pga kärleken men försökt vara mig själv. Men jag har också sagt att jag fortfarande har känslor för honom dvs efter att han kysste mig på festen. När vi bestämde att få barn ihop så sa han att han inte ville att jag skulle få falska förhoppningar och då sa jag att jag förstås har förhoppningar om oss men att jag absolut inte räknar med att det ska bli så. Att jag blir glad om det blir så men att jag förstår att det inte är något han tänker för sin framtid och att jag gärna vill ha barn med honom oavsett.

    Sen har jag inte nämnt det igen efter det så det var väl 9 månader sedan nu då...

    Men det jag funderar mest över. Jag upplever att det är som en spänning mellan oss. Det kan vara bara pga mina känslor men det känns inte så. När han kramat mig tex när vi ses håller han extra länge, han ser mig djupt i ögonen, när han höll min hand på ultraljudet etc... det känns som att det finns värme och kärlek i hans blick, även innan jag bar på hans barn. Så jag tänker när barnet är fött, ska jag försöka nära denna spänning genom att tillåta mig att känna att det är speciellt när vi är nära varandra, ge någon komplimang då och då, le mycket, bry mig extra mycket om honom, krama lite längre, klä upp mig lite, bjuda på ett glas vin när barnet somnat, inte nämna hans flickvän, inte rätta om någon tror vi är ett par när vi är ute på promenad med vagnen, på bvc etc...

    Eller ska jag försöka känna så lite som möjligt i hans närhet, bara höra av mig om praktiska saker, försöka avdramatisera och vara så bekväm som möjligt, nämna att jag ska dejta andra, fråga om jag får hälsa på hans flickvän, bete mig som bara en kompis liksom. Säga att vi inte är ett par till bvc även om inte han gör det.
    Anonym skrev 2018-06-17 14:29:26 följande:

    Hur kunde det ta dig en månad att upptäcka att du var gravid när ni faktsikt till och med försökt via insemination?


    Jag väntade med att testa eftersom jag inte ville råka testa för tidigt eller råka ut för tidigt missfall, har lite oregelbunden cykel. Så jag var alltså i v8 när jag testade och då kollade vi även hos privatgyn så det såg okej ut med hjärtat och så. Jag vet att missfall är vanligare i min ålder. Har aldrig varit gravid innan så är lite nojig.
    Anonym (Jane) skrev 2018-06-17 14:45:10 följande:

    Har du (sen ni började umgås igen) berättat för honom hur du känner? Jag läser inget om det i din trådstart...


    Jag nämnde det senast när vi bestämde att försöka få barn ihop, skrev om det tidigare i det här inlägget. Jag har inte sagt något sedan jag fick veta om hans nya tjej... det känns liksom pinsamt att göra det när jag vet att han är upptagen. Men jag har inte sagt att jag ändrat mig och tror att det syns på min blick.
  • Fjäril kär

    Du bär hans barn, självklart finns det känslor då. Men jag tror mest att det är ömhet över att du väntar hans barn och vill givetvis att du ska må så bra som möjligt eftersom ni inte är ihop. Men jag tror inte du ska blanda ihop de känslorna med intresse för dig.

    Att bli en bra förälder är bästa sättet att möjligen välkomna honom tillbaka.

    Ni ställs snart inför livet som förälder och det kommer påverka er syn på varandra. Det är ingen slump att majoriteten av förhållandena går i kras innan barnet nått 3 år. Det är skittufft att vara förälder och man får se helt nya sidor av varandra. Vaknätter, amningshormoner, kolik, dålig sömn , utebliven viktnedgång etc tar verkligen fram ens sämsta sidor hos varandra.

    Jag tror att dina förväntningar bör vara mer realistiska och mer fokuserad på vad ni kan hitta hos varandra som två föräldrar i första hand.

Svar på tråden Vad kan jag göra för att öka min chans?