• Äldre 17 Jun 13:37
    4354 visningar
    9 svar
    9
    4354

    Behöver 2-åring pass till Danmark?

    Hej

    Vår son är drygt två år och vi ska semestra i Danmark om någon vecka.. Sist vi var i Danmark hade han inte något pass och det efterfrågades aldrig, men bör man skaffa det nu när han är lite äldre eller ska vi vänta till hösten då vi ska flyga?

  • Svar på tråden Behöver 2-åring pass till Danmark?
  • Hejjk
    Äldre 17 Jun 13:39
    #1

    Det tror jag inte, jag behövde iallafall varken pass eller leg när jag var liten och åkte till Danmark, tror inte mina föräldrar behövde det heller. Danmark är ju Schengen området

  • Äldre 17 Jun 13:40
    #2

    Vill minnas att pendlare mellan Sverige och Danmark, på tåg, fick visa pass under flyktingkrisen. Vet inte hur det är nu.

  • Äldre 17 Jun 15:18
    #3

    www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/danmark-köpenhamn/vanliga-frågor---besöka-sverige/vilka-id-handlingar-behöver-jag-för-att-kunna-resa-in-i-sverige/   

    Är nog bra att ha med då ni kan fastna i en kontroll på väg in i Sverige även om passkontrollerna är borta. Ni ska ju kunna visa på att ni är svenska/ nordiska medborgare, det gäller ju även barn.

  • Äldre 17 Jun 15:28
    #4

    Åker ni tåg är det alltid kontroll. Åker ni bil över bron är där passkontroll 98% av gångerna och de kollar väldigt noga. Sedan vet jag inte vad som händer om två personer med svenska pass och en tvååring utan pass ...de kan ju knappast skicka tillbaka tvååringen över bron.

  • Äldre 17 Jun 16:44
    #5
    Mkh1066 skrev 2018-06-17 15:28:47 följande:
    Åker ni tåg är det alltid kontroll. Åker ni bil över bron är där passkontroll 98% av gångerna och de kollar väldigt noga. Sedan vet jag inte vad som händer om två personer med svenska pass och en tvååring utan pass ...de kan ju knappast skicka tillbaka tvååringen över bron.
    Risken finns då att de nekar alla inträdde just för att 2 åringen inte ska bli lämnad själv eller att socialtjänsten i Danmark tillkallas och omhändertar barnet till det löser sig. Personligen tror jag riken för det är minimal men dumt att ta risken. Det tar vanligtvis 1-2 veckor att fixa pass och kostar ju bara några hundra. 
  • Äldre 17 Jun 16:45
    #6

    Vi behövde visa pass (mamma, pappa och en 20-månaders) när vi åkte från Köpenhamn till Malmö för några veckor sedan :)

  • Hejjk
    Äldre 17 Jun 16:53
    #7
    TessanTess skrev 2018-06-17 16:45:20 följande:

    Vi behövde visa pass (mamma, pappa och en 20-månaders) när vi åkte från Köpenhamn till Malmö för några veckor sedan :)


    Det beror väl på flyktingströmmarna? Förr behövdes varken leg eller pass iallafall men dom ändrar ju det periodvis inom shengern när det är många flyktingar som kommer.
  • Äldre 17 Jun 17:58
    #8

    Man behöver inte visa pass/ID när man åker till Danmark, däremot när man åker tillbaka till Sverige igen via Malmö eller Helsinborg. Barn i målsmans sällskap behöver inte visa ID.

    Mvh, Øresundspendlare

  • Äldre 18 Jun 22:56
    #9

    Det verkar vara svårt att få tag i pass i tid så vi får chansa, det lär ju inte bli värre än att vi får stanna någon extradag om det skulle krisa.

Svar på tråden Behöver 2-åring pass till Danmark?