• Anonym (Trådstartaren)

    Hur är det möjligt att klara sig på så lite pengar?

    En tjej jag känner är ensamstående med tre barn och väntar fjärde. Hon har aldrig arbetat och har inga planer på att göra det heller. Hon påstår att hon klarar sig så pass på bostadsbidrag, underhåll och barnbidrag att hon sparar allt hon tar ut i föräldrapenning samt 500-1000 kr av bidragen och underhållet... Och då hade hon ändå kunnat leva snålare med billigare mobilabbonemang, dra ner på matkostnad, klädkostnad osv. säger hon... Jag är inte missunnsam, om hon klarar sig på det så är det väl jättebra för deras skull, undrar bara hur det kan vara möjligt. Hur klarar man av att betala alla räkningar, försörja 3 barn (snart 4 stycken) och samtidigt spara pengar på den låga summan som det måste bli hon får varje månad? Jag måste vara otroligt slösaktig i så fall för jag hade nog aldrig kunnat det...

  • Svar på tråden Hur är det möjligt att klara sig på så lite pengar?
  • Anonym (A)
    Salmiakk skrev 2018-06-17 17:29:43 följande:
    Klart det går. Är man duktig på sin ek är inget omöjligt.
    Så sant
  • Anonym (xyz)

    Är man ekonomiskt sinnad och också duktig på att förhandla är det inga problem att leva på lite pengar.

    Är man lite födgeni och hittar alternativ så kan man komma undan extremt billigt. Tex att veta hur man maxar olika erbjudanden och kan dra nytta av rabatter etc. Man vet sina rättigheter och kan nyttja sina försäkringar och möjligheter i samhället. Få hem goodiebags och provpaket och hitta gratisvaror. Att köpa/sälja saker så fort det behövs. Etc etc..

  • Fjäril kär

    Om man bara betalar de kostnader man inte kommer ifrån så kan man leva på lite pengar

    Mycket utgifter man betalar är ju frivillighet och det tänker man inte på.

    Att inte betala för dagis, gå/cykla året runt och bara nöja sig med basutbudet i tv gör någon tusenlapp i månaden direkt.

  • Anonym (L)

    Fast hon har ju underhåll med minst 1500/ barn och barnbidrag på ca 7000

    Så på 4 barn så är bara det

    13000

    Sen bostadsbidraget på ca 4000:-

    Det är ju 17000:-

    Så nog kan man allt klara sig på det utan problem.

Svar på tråden Hur är det möjligt att klara sig på så lite pengar?