• jonadav

    Vad tycker ni? (pojknamn)

    Har en lång lista med namn, men här kommer 'gubbnamnen'. Vad är det ni gillar/ogillar med dem? Att enbart säga "jag gillar xxx" hjälper mig inte så mycket..Bättre att veta varför  

    Arthur
    Ebbe
    Elis
    Harald
    Isidor
    Knut
    Sixten
    Tage
    Vilgot

  • Svar på tråden Vad tycker ni? (pojknamn)
  • Stuppis1

    Arthur - Jättefint. Tror det kommer att bli trendigt snart men ännu är det ganska ovanligt. Min favorit på denna lista.

    Ebbe - Också jättefint. Gammalt och redigt och inte allt för vanligt.

    Elis - Lite för trendigt just nu. Fint men inte helt i min smak.

    Harald - Fint! Känns som ett stadigt namn. Tror dock att barnet kommer att få smeknamn, typ Harry.

    Isidor - I mina ögon ett hundnamn. Gillar inte alls.

    Knut - Gillar inte heller men har svårt att sätta fingret på varför. Kanske för att jag tänker på en sån knut man knyter.

    Sixten - Har aldrig gillat det namnet och vet inte varför. Kanske för att det känns lite hipster...

    Tage - Jättefint! Kort och rejält.

    Vilgot - Inte alls i min smak.

  • Elderberry
    Arthur, Harald och Vilgot tycker jag är namn som passar i alla åldrar, bra och ordentliga namn. Arthur är det namn jag gillar bäst, vackert! Harald en stark tvåa :) Vilgot tycker jag egentligen inte speciellt mycket om, det är något med namnet som låter grumligt och trist.

    Isidor får mig tyvärr att tänka på han som inte kunde motstå ringens kraft i Sagan om Ringen, jag vet, jag vet, han hette Isildur, men nära nog. Om jag ska bortse från det så gillar jag ändå inte namnet så mycket, det känns väldigt hårt och rått på något vis.

    Tage.... Fungerar väl, inget namn jag själv skulle välja. Lite som Vilgot egentligen, lite mer intetsägande.

    Elis är väldigt vackert och sött, vet dock inte om det skulle passa på vem som helst i vuxen ålder.

    Ebbe är inte riktigt min grej, låter lite som en bitter gammal man, men på rätt person kan det nog vara fint.

    Knut och Sixten har så länge jag kan minnas tillhört mina absoluta hatnamn, tycker de är förskräckliga båda två, tyvärr.
  • Fritidsmamman

    Harald/Harold är det enda namn på din lista som jag gillar, därför skriver jag enbart om mina tankar om det namnet (så slipper jag vara spydig och negativ).

    Jag tycker om namnet Harald/Harold då det är manligt, starkt och liksom "rak i ryggen-pondus"-ton över det hela. Det känns stort och mäktigt.

  • fluu

    Arthur- älskar! Eget, men så bekant. Gångbart på alla vis. Sött på barn och seriöst på vuxen.

    Ebbe- underbart! Står på min lista. Sött och finurligt på barn och stabilt och gemytligt på vuxen. Nordiskt och starkt(nen också sött).

    Elis - nordiskt och fint. Lite sagoskimrande, men inget som stör i vardagen. Väl sött för mig dock -is ändelsen ger mig lite smeknamnsvibbar.

    Harald- älskar! Urstarkt och nordiskt. Stabilt och gångbart. Kan dock bli "Harry" av det.

    Isidor - Eget och lite fantasyfeeling, men inte för mycket. Fint, men tänker att det kan bli smeknamn eftersom att det är lite stolpigt.

    Knut- en stoor favorit. Käckt och mysigt, starkt och nordiskt.

    Sixten- Väl sött för min smak. Gillar inte "Sigge".

    Tage- älskar! Tage Danielsson mitt hjärta! Annars mysigt och stabilt nordiskt. Låter väldigt snällt.

    Vilgot- Borde gilla, men det är mest -got ändelsen som tilltalar mig. Väl sött och jag gillar inte "Ville".

    1. Knut

    2. Harald

    3. Ebbe

    4. Tage

    5. Arthur

    6. Elis

    7. Isidor

    8. Vilgot

    9. Sixten


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • LinneaRW
    jonadav skrev 2018-06-17 20:46:02 följande:

    Har en lång lista med namn, men här kommer 'gubbnamnen'. Vad är det ni gillar/ogillar med dem? Att enbart säga "jag gillar xxx" hjälper mig inte så mycket..Bättre att veta varför  

    Arthur
    Ebbe
    Elis
    Harald
    Isidor
    Knut
    Sixten
    Tage
    Vilgot


    Arthur - Jättefint! Tycker det låter så kungligt ;)

    Ebbe - Tycker jag också är jättefint, min favorit på listan! Vet faktiskt inte varför så kan tyvärr inte komma med någon förklaring... Men har alltid tyckt om det namnet :)

    Elis - är jag inget fan av men kan bero på dåliga minnen av en Elis :p

    Harald - inte heller nått fan av, tycker det är lite FÖR gammeldags liksom... om du förstår vad jag menar :p

    Isidor - Fint! Fantasynörd som man är så tycker jag det låter så alv-likt ;)

    Knut - ingen åsikt direk

    Sixten - Känns som ett sånt namn som kommer tillbaka, fint! :)

    Tage - Det heter min farfar så tycker självklart det är fint så men har då lite svårt att tänka mig det på en liten en ;)

    Vilgot - har väll blivit ganska populärt på sista tiden? Fint men inte lika ovanligt :)
  • nnnnnnnn
    jonadav skrev 2018-06-17 20:46:02 följande:
    Har en lång lista med namn, men här kommer 'gubbnamnen'. Vad är det ni gillar/ogillar med dem? Att enbart säga "jag gillar xxx" hjälper mig inte så mycket..Bättre att veta varför smile5.gif  

    Arthur:  Helt OK, tänker på Kung Arthur
    Ebbe: Tyvärr tänker jag på Ebbe Carlsson...
    Elis - Fint och ganska vanligt i min bekantskapskrets
    Harald - Fint, rejält.
    Isidor - nja, vet bara en urgammal gubbe (ett riktigt original) som heter det...
    Knut - Tänker på Rut och Knut
    Sixten - Låter som ett husdjur, även om det är vanligt numera
    Tage - Helt OK
    Vilgot - Gillar inte Vilgot eller Algot, kan inte låta bli att tänka "Vill Gott" och "All(t) Gott" när jag hör dessa namn
  • jonadav

    Tack för svaren (hittills).
    Ebbe, Isidor, Knut och Vilgot har ramlat av listan. Isidor är ett släktnamn, så det kan hända att det blir aktuellt senare som andranamn men inte som tilltalsnamn. Även Sixten är ett släktnamn - min morfars andranamn
    Dock har Holger fått komma tillbaka på listan. 

  • senalena
    Sixten. Det är coolt, gammalt men ändå modernt. Har en gedigen lång historia och passar till de flesta efternamn.
  • fluu
    jonadav skrev 2018-06-18 15:18:36 följande:

    Tack för svaren (hittills).

    Ebbe, Isidor, Knut och Vilgot har ramlat av listan. Isidor är ett släktnamn, så det kan hända att det blir aktuellt senare som andranamn men inte som tilltalsnamn. Även Sixten är ett släktnamn - min morfars andranamn

    Dock har Holger fått komma tillbaka på listan. 


    Holger -underbart! Både starkt och gemytligt.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Nimzay

    Lite såhär tycker jag och tänker om namnen:

    Arthur - Ganska fint.

    Ebbe - Fint och gulligt. Men känns då samtidigt stabilt på nåt sätt.

    Elis - Nja, gillar det inte särskilt mycket.

    Harald - Fint.

    Isidor - Oj, känns väldigt vackert på nåt sätt men samtidigt känns det ändå på nåt sätt lite för ovanligt för min smak, typ...

    Knut - Rätt så fint kan jag väl tycka.

    Sixten - Snyggt! Gillar! Skulle själv kunna tänka mig att ge en son det namnet <3

    Tage -  Ganska bra namn... Är ju fint faktiskt när jag tänker efter...

    Vilgot - Fint namn - gulligt, vackert och snyggt på samma gång!

    Typ i den här ordningen gillar jag namnen:  :)

    1. Sixten
    2. Vilgot
    3. Ebbe
    4. Isidor
    5. Tage
    6. Harald
    7. Arthur
    8. Knut
    9. Elis

Svar på tråden Vad tycker ni? (pojknamn)