• Anonym (Kattägare)

    Granne jagar mig pga min katt

    Min puckade granne anser inte att man ska ha utekatt så varje gång hon ser min katt kallar hon på honom och ringer på dörren. Tyvärr följer min katt efter om man ropar på honom. Min katt går ut direkt efter han kommit in. Är jag inte hemma väntar hon på att jag kommer hem. Grannen går över alla gränser och har till och med skrivit ett brev och lagt i min brevlåda där hon frågar om hon får ta över min katt!

    Jag har bjudit hem grannen en gång så hon ska få se att min katt har det bra, jag bjöd på kaffe och hon fick se lägenheten, tyvärr blev det inte bättre av det.

    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Granne jagar mig pga min katt
  • Anonym (Håller med)

    Tycker inte att katter ska springa runt ute utan uppsikt. Har flera gånger sett kattbajs i lekparker o.s.v...

  • Anonym (Lol)

    Finns ju inte så mycket du kan göra

    Låt katen vara ute å stå ut med din granne eller

    Så har du katten inne å slipper din granne

  • Anonym (Kattägare)

    Tyvärr kan han inte vara innekatt, jag har försökt och han förstörde halva lägenheten för att han kämpade för att ta sig ut, jag försökte 4 månader.

    Han är ute 12-14 timmar per dag så koppelpromenader är inte heller ett alternativ.

  • EmberEyes

    Antingen väljer du själv att ta ansvar för din katt, eller så accepterar du att grannen tar på sig ansvaret genom att fånga in katten varje gång den är utan uppsikt.

  • Anonym (Kattägare)
    EmberEyes skrev 2018-06-17 22:13:29 följande:

    Antingen väljer du själv att ta ansvar för din katt, eller så accepterar du att grannen tar på sig ansvaret genom att fånga in katten varje gång den är utan uppsikt.


    Varför tror du att jag inte tar ansvar för min katt? Självklart gör jag det, han är både kastrerad, ID märkt, vaccinerad och försäkrad. Skulle han förstöra något betalat jag naturligtvis för mig. De flesta i området vet vem han är.
  • Anonym (Pip)

    Skaffa en kisse till grannen så slipper du bekymret finna gott om bonnisar som säkert skulle älska inomhusliv.

  • Anonym (Stella)

    Jag tycker det är underligt att en del djurvänner förespråkar att alla katter ska vara innekatter. För vissa katter är det vänligare med avlivning än att stänga in dem. Om din katt bajsar på ställen den inte ska så förstår jag om grannar retar sig på det men att tycka att det är synd om katten är knas.

    Jag tror du måste ignorera din granne, hon gör väl ingen större skada egentligen? Var hövlig men avståndstagande och låt hennes klagomål skölja över dig som vatten på en gås.

  • EmberEyes
    Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-18 13:00:43 följande:
    Varför tror du att jag inte tar ansvar för min katt? Självklart gör jag det, han är både kastrerad, ID märkt, vaccinerad och försäkrad. Skulle han förstöra något betalat jag naturligtvis för mig. De flesta i området vet vem han är.
    Om katten är ute på fri tass, i ett bostadsområde, 12-14 timmar per dygn så tar du inte direkt något större ansvar för den, dess handlingar, eller dess liv och hälsa. Du har ingen aning om vilka sandlådor, rabatter eller utemöbler katten kissar  och bajsar i/på. Du vet inte om det finns någon psykopat som matar den med råttgift eller hänger upp den i svansen och leker piñata med. Du vet inte om den får stryk av en annan katt, blir tagen av ett rovdjur eller påkörd av en bil.
  • Anonym (äcklig)
    Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-17 21:18:25 följande:

    Min puckade granne anser inte att man ska ha utekatt så varje gång hon ser min katt kallar hon på honom och ringer på dörren. Tyvärr följer min katt efter om man ropar på honom. Min katt går ut direkt efter han kommit in. Är jag inte hemma väntar hon på att jag kommer hem. Grannen går över alla gränser och har till och med skrivit ett brev och lagt i min brevlåda där hon frågar om hon får ta över min katt!

    Jag har bjudit hem grannen en gång så hon ska få se att min katt har det bra, jag bjöd på kaffe och hon fick se lägenheten, tyvärr blev det inte bättre av det.

    Vad ska jag göra?


    Jag förstår din granne till fullo! Fy fan vad äckligt det är med alla utekatter som springer runt och bajsar i trädgårdarna. Det borde inte vara tillåtet att ha utekatt i tättbebyggt område.
Svar på tråden Granne jagar mig pga min katt