• Anonym (Tips :))
    Äldre 17 Jun 21:52
    8496 visningar
    65 svar
    65
    8496

    Trevlig flygresa med 3-åring

    Nu är det för 4:e gången dags att flyga med vår snart 3-åriga son. Tidigare gånger har det varit lite varierande hur det gått. Mestadels bra men även en del gråt men då har han varit mindre och inte fått eget säte. För att göra det så trevligt som möjligt för alla inblandade, inte minst andra medresenärer, så vill jag ha era tips att göra flygresan så smidig som möjligt.

    Så förutom snacks och iPad, vad kan förgylla 5 timmar på ett plan för min lilla kille? :)

  • Svar på tråden Trevlig flygresa med 3-åring
  • Äldre 17 Jun 21:54
    #1
    +1

    Stanna hemma ;D

  • Anonym (Littl­e)
    Äldre 17 Jun 22:01
    #2

    Att resa med småbarn är inte alltid lätt, men till stor del handlar det om föräldrarnas egen inställning. När barnen var små valde jag att slå in russinpaket, pennor, block m.m. för att ge som små ?paket? på flygresan. Mkt uppskattat. Nu när barnen är lite större är jag mån om att göra själva resan till en del av upplevelsen, med allt vad det innebär.

  • Anonym (Tips :)) Trådstartaren
    Äldre 17 Jun 22:01
    #3
    -1
    baralillatant skrev 2018-06-17 21:54:44 följande:

    Stanna hemma ;D


    För att?
  • Anonym (Tips :)) Trådstartaren
    Äldre 17 Jun 22:04
    #4
    Anonym (Little) skrev 2018-06-17 22:01:07 följande:

    Att resa med småbarn är inte alltid lätt, men till stor del handlar det om föräldrarnas egen inställning. När barnen var små valde jag att slå in russinpaket, pennor, block m.m. för att ge som små ?paket? på flygresan. Mkt uppskattat. Nu när barnen är lite större är jag mån om att göra själva resan till en del av upplevelsen, med allt vad det innebär.


    Paket testade jag sist, han var föga intresserad men ska nog testa igen faktiskt. Möjligt att intresset är större nu när han vuxit till sig lite :P

    Hur gör du resan till en del av upplevelsen? :)

    Förut har det ju handlat mest om att synka mat och sovtider men eftersom han inte är en liten pluttis längre så handlar det nog mest att han inte ska bli allt för uttråkad att sitta stilla så länge
  • Anonym (ace)
    Äldre 17 Jun 22:09
    #5
    Anonym (Tips :)) skrev 2018-06-17 21:52:43 följande:

    För att göra det så trevligt som möjligt för alla inblandade, inte minst andra medresenärer


    baralillatant skrev 2018-06-17 21:54:44 följande:

    Stanna hemma ;D


    Anonym (Tips :)) skrev 2018-06-17 22:01:36 följande:
    För att?
    Anonym (Tips :)) skrev 2018-06-17 21:52:43 följande:

    För att göra det så trevligt som möjligt för alla inblandade, inte minst andra medresenärer


    baralillatant skrev 2018-06-17 21:54:44 följande:

    Stanna hemma ;D


    Anonym (Tips :)) skrev 2018-06-17 22:01:36 följande:
    För att?

    Ska vi fortsätta cirkel-argumentet?


  • Anonym (Sparr­e)
    Äldre 17 Jun 22:12
    #6
    +1

    Jag har då aldrig upplevt det problematiskt att resa med mitt barn.

    Det har aldrig varit skrik och gråt, men så är barnet fostrat att veta hur man beter sig. Det är det långt ifrån alla barn idag, som är.

    Är man minsta tveksam till huruvida ens barn kan te sig efter ordning, eller ej, så bör man då rakt inte flyga first/royal-class. Där framme vill vi ha lugn och ro; där accepteras inget annat.

    Sätt er långt bak, tack, och använda allehanda mutor! Det lär ju inte skada i ert fall. Ja, det kan ju inte bli värre, menar jag. Har man redan, vid barnets 3-årsdag, tappat kontrollen - då blir det nog svårt att rädda situationen i framtiden.

    Tragiskt... Men lycka till! Och kom ihåg; låååååångt bak i planet. Jättefint! Tack.

  • Anonym (Littl­e)
    Äldre 17 Jun 22:14
    #7

    Vet du, jag hade en kollega som älskade att flyga med sin familj. Han älskade att komma till flygplatsen, checka in bagaget, prata om vad som händer hela tiden...spana in flygplan med barnen, sätta sig på flyget och kika på alla medpassagerarare, ta en sväng till den SUPERspännande toaletten etc etc. Det här inspirerade mig väldigt mycket och nu har vi klarat av väligt tuffa, långa och sega flygningar tack vare min egen inställning.

  • Äldre 17 Jun 22:37
    #8

    Sök på busybags på pintrest, finns hur mycket tips och ideer där som helst.

    Skulle om jag vore som du ta med några busybags på flyget och när hemresan är byt ut mot andra.

    På bokhandeln finns det draw-and-erase pennor och bok till.

    Har du en laminator så plasta in några bra målarbokssidor. Måla med whiteboardpennor (lätt att torka av)

    Var engagerad och prata mycket med barnet så kommer det gå jättebra.

  • Anonym (Puxi)
    Äldre 17 Jun 22:38
    #9

    Pixiböcker! De är små och lätta, så de tar inte så stor plats. Lätt att ta med många att välja mellan. Det finns boxar att köpa med drygt tio olika i, en ser ut som en resväska.

    Sen beror det på hur mogen just din treåring är för detta, och om tre år betyder precis fyllt eller nästan är fyra, men det finns små pysselböcker också. Vi reste med två nästan fyraåringar i januari. Pyssel funkar för den ena, men är inte ens att tänka på för den andra.

    Några nya enkla spel på plattan, förutom barnprogram att titta på.

    Leker barnet med docka eller gosedjur som följer med på resan? I så fall kanske skaffa lite kläder till den att klä av och på? Det tar inte heller så mycket plats (utöver själva dockan/gosedjuret).

    Som treåring kanske det inte funkar med ballonger längre - för stor risk att den puffas iväg och stör någon annan? Annars kan det funka att blåsa upp och släppa ut luften om och om igen, och bolla mellan er. Ouppblåst tar en ballong mycket liten plats.

    Hoppas att ni får en lyckad resa!

  • Anonym (Puxi)
    Äldre 17 Jun 22:40
    #10

    Nästan tre år, skrev du ju. Då är det nog lite tidigt med pysselböcker.

Svar på tråden Trevlig flygresa med 3-åring