• Anonym (Bestä­mma)
    Äldre 17 Jun 23:49
    1609 visningar
    14 svar
    14
    1609

    Vågar jag bestämma mig?

    Jag är en tvivlare. När jag tror att jag har valt rätt och har bestämt mig så börja jag tvivla. Har jag bestämt mig för att plugga så är det antingen ekonomin eller något annat som gör att jag inte vågar satsa på att satsa.

    Om en månad får jag veta om jag kommit in på min drömutbildning. Men klarar jag av att satsa på att läsa första terminen utan csn och klara mig på sparpengar och att jobba?

    Behöver lite peppning! :)

  • Svar på tråden Vågar jag bestämma mig?
  • Äldre 18 Jun 06:04
    #1

    Peppar gärna - men förstår inte helt. Varför kan just du inte ta studielån som de flesta gör som behöver försörja sig under sina drömutbildningar?

    Du hade sparpengar sa du, hur lite har du? Hur länge är utbildningen?

  • Anonym (Bestä­mma) Trådstartaren
    Äldre 18 Jun 10:00
    #2
    Rudbeckius skrev 2018-06-18 06:04:14 följande:

    Peppar gärna - men förstår inte helt. Varför kan just du inte ta studielån som de flesta gör som behöver försörja sig under sina drömutbildningar?

    Du hade sparpengar sa du, hur lite har du? Hur länge är utbildningen?


    För jag saknar 15 hp för att få studiemedel och måste klara dom innan jag kan få ta från csn. Jag harr 40 000 kr i sparpengar och utbildningen är på 3 år
  • Äldre 18 Jun 10:10
    #3

    Klart du ska köra!

    Du får leva lite snålt första terminen och det kanske inte blir så mycket fritid eftersom du måste jobba parallellt men en termin går snabbt och sedan kan du söka studiemedel när du fått dina 15HP. 

  • Anonym (Läkar­studie­r)
    Äldre 18 Jun 10:19
    #4
    Anonym (Bestämma) skrev 2018-06-18 10:00:08 följande:

    För jag saknar 15 hp för att få studiemedel och måste klara dom innan jag kan få ta från csn. Jag harr 40 000 kr i sparpengar och utbildningen är på 3 år


    5,5 år utan CSN lån. Tog bidragsdelen i 5 sen va d slut pga tidigare studier. Delade boende med vän för att få ned den kostnaden. Jobbade extra för
  • Anonym (Läkar­studie­r)
    Äldre 18 Jun 10:20
    #5

    Fortsättning... Jobbade extra för att gå runt. Gick fint. Lite jobbigt första två åren när studierna var tuffast.

  • Äldre 18 Jun 11:10
    #6
    Anonym (Bestämma) skrev 2018-06-18 10:00:08 följande:

    För jag saknar 15 hp för att få studiemedel och måste klara dom innan jag kan få ta från csn. Jag harr 40 000 kr i sparpengar och utbildningen är på 3 år


    Heja! Du klarar det! Var flitig och ha bra vanor. Har du möjlighet att få mer stöd hemifrån? 40 000 kr är tyvärr inte jättemycket, hur länge ska de räcka?
  • Anonym (Bestä­mma) Trådstartaren
    Äldre 18 Jun 11:15
    #7
    nonameleft skrev 2018-06-18 10:10:48 följande:

    Klart du ska köra!

    Du får leva lite snålt första terminen och det kanske inte blir så mycket fritid eftersom du måste jobba parallellt men en termin går snabbt och sedan kan du söka studiemedel när du fått dina 15HP. 


    Ja jag får plugga, jobba och träna är det jag måste göra tills jag får stufiemedel då jag kan dra ner på jobbet. Träna måste jag göra för att min axel inte ska bli sämre. :)
  • Anonym (Bestä­mma) Trådstartaren
    Äldre 18 Jun 11:17
    #8
    Rudbeckius skrev 2018-06-18 11:10:48 följande:

    Heja! Du klarar det! Var flitig och ha bra vanor. Har du möjlighet att få mer stöd hemifrån? 40 000 kr är tyvärr inte jättemycket, hur länge ska de räcka?


    Min pappa har ebjudit sig att hjälpa till eftersom jag bor hemma. Får hushålla med de pengar jag har och jobba de dagar jag kan för att dryga ut det. Kunde haft mer i sparat om jag hade kunnat jobba i vår.
  • Anonym (Bestä­mma) Trådstartaren
    Äldre 18 Jun 11:18
    #9
    Anonym (Läkarstudier) skrev 2018-06-18 10:19:44 följande:

    5,5 år utan CSN lån. Tog bidragsdelen i 5 sen va d slut pga tidigare studier. Delade boende med vän för att få ned den kostnaden. Jobbade extra för


    Anonym (Läkarstudier) skrev 2018-06-18 10:20:52 följande:

    Fortsättning... Jobbade extra för att gå runt. Gick fint. Lite jobbigt första två åren när studierna var tuffast.


    Det var det jag behövde höra. :)
  • LFF
    Äldre 18 Jun 11:20
    #10

    Det är klart att du kan! Heja dig!

  • Anonym (Bestä­mma) Trådstartaren
    Äldre 18 Jun 12:53
    #11
    LFF skrev 2018-06-18 11:20:10 följande:

    Det är klart att du kan! Heja dig!


    Tack! Jag måste börja våga satsa. Har länge dragit ut på att börja plugga men nu är det dags. :)
  • Anonym (Läkar­studie­r)
    Äldre 18 Jun 14:58
    #12
    Anonym (Bestämma) skrev 2018-06-18 11:18:02 följande:

    Det var det jag behövde höra. :)


    Så länge man är inställd på att leva spartanskt så går det ju. Är en begränsad tid vilket gör det lättare att komma igenom. Man kan ju jobba in en del på lov också. Lycka till!
  • Anonym (A)
    Äldre 18 Jun 15:11
    #13
    nonameleft skrev 2018-06-18 10:10:48 följande:
    Klart du ska köra!

    Du får leva lite snålt första terminen och det kanske inte blir så mycket fritid eftersom du måste jobba parallellt men en termin går snabbt och sedan kan du söka studiemedel när du fått dina 15HP. 
    Håller med
  • Anonym (Bestä­mma) Trådstartaren
    Äldre 18 Jun 15:38
    #14
    Anonym (Läkarstudier) skrev 2018-06-18 14:58:51 följande:

    Så länge man är inställd på att leva spartanskt så går det ju. Är en begränsad tid vilket gör det lättare att komma igenom. Man kan ju jobba in en del på lov också. Lycka till!


    Ja så är det. Bara man är inställd och har bestämt sig så kommer det gå. Men är ändå lite orolig över det ekonomiska. Tänkte jag skulle ha läst upp poängen innan så jag slapp tänka på sen. Men nu är det som det är.

    Tack! :)
Svar på tråden Vågar jag bestämma mig?