• Anonym (Min del)

    Hur är man miljövänlig?

    Jag försöker självklart leva miljövänligt redan nu. Vad tror du är det bästa jag kan göra för att bli bättre? Alltså lättast och som har störst betydelse. (har 3 barn)

    Vad skulle vara det bästa och lättaste för dig att förändra?

    * äta mindre kött (har redan bytt till vegetariskt på lunchen)

    * köra ännu mindre bil? (cyklar redan till jobbet)

    * klimatkompensera nästa gång jag flyger? (kort resa 1 gång per år.)

    * sopsortera ännu bättre

    * se över min el och värme hemma

    * handla mer ekologisk mat

    * handla mer ekologiska kläder och saker?

    * handla mindre

    * byta till grön el

    * vattna mindre i trädgården och duscha mindre

    * flytta pension och sparpengar till nåt klimatsmart

    * annat

  • Svar på tråden Hur är man miljövänlig?
  • Anonym (.)

    Klimatkompensering är mer eller mindre skit. Det brukar vara att plantera träd i Afrika t.ex. och vad händer med co2 som binds i träden om 20år när de hugger ner träden och gör saker av dem? Åter ut i atmosfären. Ingen nytta alls.

    El, uppvärmning, handel och flygresor brukar vara tunga poster när det gäller co2. Här handlar det både om att minska användning men även använda rätt energi.

    Du borde kanske fundera på att skippa flygresan istället för att försöka kompensera för den?

  • Anonym (miljö)

    Den första och överlägset viktigaste punkten:

    1. Skaffa inga barn.

    Överbefolkningen är det största miljöhotet av dem alla.

    Vi har enligt forskarna nu påbörjat det sjätte massutdöendet i jordens historia. Skillnaden mot de föregående massutdöendena (som utplånade de flesta djur- och växtarter på jorden) är att människan denna gång är orsaken. 

    Tänk efter! Dina barn kommer skaffa egna barn, barnbarn, barnbarnsbarn, barnbarns barnbarn och så vidare. Det blir till slut många hundra, tusentals, tiotusentals personer, som var och en för sig belastar miljön hur sparsamt hen än lever. Ju fler barn du skaffar, desto odrägligare levnadsförhållanden får vart och ett av dem. Redan nu säger forskare att vi inom en snar framtiden blir tvungna äta insekter för att klara proteinförsörjningen och miljön. Ät det verklige så du vill att dina framtida ättlingar skall ha det?

  • Tow2Mater
    Anonym (miljö) skrev 2018-06-18 00:39:59 följande:

    Den första och överlägset viktigaste punkten:

    1. Skaffa inga barn.


    Hur tycker du TS ska göra med de tre hon redan har...?
  • Jemp

    Konsumera mindre/smartare. Ta tillvara på matrester, köp inte mer än ni äter (i snitt slängs en tredjedel av all ätbar mat), köp secondhand.

  • sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2018-06-18 00:26:50 följande:

    Klimatkompensering är mer eller mindre skit. Det brukar vara att plantera träd i Afrika t.ex. och vad händer med co2 som binds i träden om 20år när de hugger ner träden och gör saker av dem? Åter ut i atmosfären. Ingen nytta alls.

    El, uppvärmning, handel och flygresor brukar vara tunga poster när det gäller co2. Här handlar det både om att minska användning men även använda rätt energi.

    Du borde kanske fundera på att skippa flygresan istället för att försöka kompensera för den?


    Så länge det planteras mer träd än som huggs ner så är det helt OK. Dessutom frigörs inte C02 bara för att man hugger ner trädet, upptagningen avslutas, absolut. Används trädet till husbygge, hantverk, möbler etc, då avges i princip ingenting. Används träden till förbränning, ja.
  • NästanSvensson

    Det beror lite på vilka miljöproblem du tänker på. Är det klimathotet som du inte vill bidra till så är det är främst vår mat och transport som bidrar till höga utsläpp av CO2. Undvik nöt och Fårkött då de släpper ut metangas som bidrar till den globala uppvärmningen värre än CO2, medan kyckling och fisk bidrar till mindre utsläpp av växthusgaser än vissa vegetariska alternativ som tex quorn.

    Cykla eller ta del av en bilpool istället för att äga en bil eller ta bussen eller tåget om du ska långt.

    Flyg inte.

    Köp inga produkter som bidrar till avskogning av regnskogar och subtropiska mangroveskogar (tex palmolja eller jätteräkor) då de binder stora mängder koldioxid.

    Svensk el släpper däremot ut små mängder växthusgaser till skillnad från länder som USA, Tyskland och Polen. Försök därför att köpa svenskproducerade produkter.

    Är det andra aspekter av miljöproblem du tänker på som tex minskad biodiversitet, jorderosion, överfiske, övergödning av vattendrag, fotokemisk smog , så krävs andra åtgärder.

    Johan Rockström har skrivit en bra och lättläst bok som heter big World, small planet som jag kan rekommendera.

  • modsey

    Lite vad jag/ vi gör

    Äter mindre kött och alltid ekologiskt och närproducerat ( gäller all mat där det går)

    Köper vi möbler är det i första hand begagnat

    Köper hållbara kläder och frosshandlar inte

    Har ekologiska tvättpulvet och torkbollar

    Mininerar plast saker. Har ex bivaxpapper i stället för plast eller folie

    Miljövänlig bil den ena, den andra är ok men när vi byter blir det så. Och ja vi behöver tyvärr två bilar.

  • EnGladPingvin

    Vi försöker tänka på vad vi konsumerar och hur viktigt det egentligen är. Är det viktigt med nya saker eller duger de gamla även om de är lite kantstötta? Tänker mer och mer på återbruk och att det ska vara kvalitet på saker och lång livslängd. Behöver vi byta ut något försöker vi sälja eller lämna till återbruk eller annan insamling istället för att slänga saker som faktiskt fungerar.

    Försöker också undvika plast så långt det går. Man behöver inte plastkassar varje gång man handlar, vi återanvänder pappkassar tills de går sönder samt använder en gammal stor bag. Sugrör kan man köpa i papp eller metall, undviker i möjligaste mån produkter som är förpackade i onödig plast och måste jag köpa nya köksredskap blir de i trä eller metall. Bara några saker, men när man tänker på det inser man hur otroligt mycket onödig plast man har i sitt hem och som kommer med det man handlar.

    Mat är också något vi försöker tänka extra runt. Att ta tillvara allt som går och inte slänga i onödan. Vi försöker verkligen ha koll på vad vi har i frys och kyl så det inte blir gammalt innan vi använder upp det samt utgår inte från utgångsdatum utan smakar och luktar på maten om den är ok. Mycket mat håller betydligt längre än utgångsdatum.

  • Anonym (miljö)
    Tow2Mater skrev 2018-06-18 02:52:29 följande:
    Hur tycker du TS ska göra med de tre hon redan har...?
    Göra dem medvetna om det som jag skrivit, så att de åtminstone begränsar sitt barnafödande till högt två under sin livstid.

    Det var mycket oklokt att Kina övergav sin ettbarnspolitik, den borde istället ha anpassats till att kunna genomföras globalt i någon form. Samtliga nationer måste ta sitt ansvar om naturen skall ha en chans överleva på sikt, ty förr eller senare kommer vi ändå att tvingas till det när mat, rent vatten, mark och andra råvaror inte räcker till.

    Bättre att vi själva tar ansvar för folkmängden och reglerar den, än att naturens egen regleringsmekanism träder i kraft, så att svält och sjukdomar blir de orsaker som minskar befolkningen till en nivå som jorden kan bära. Det senare skulle orsaka stort lidande, ett lidande som vi i så fall har orsakat oss själva, trots att det fanns ett mindre dåligt alternativ.
  • Anonym (Min del)

    Jag är helt med på det där med barnen. Hade med det i tanken men valde ändå att skaffa trean. Min sambo har bara 2, alltså vi har 2 gemensamma. Därav blev det så.

    Det där med flyg är svårt. Brukar resa med familjen till Medelhavet vart annat år. Svårt att avstå helt. Skulle gärna ta tåg men efter en natt på tåget har man bara kommit till Berlin. Känns sådär. Kanske bättre att skaffa pool här hemma...

  • Anonym (Trams)

    Jag föredrar att ta del av vetenskapen istället för att sitta och tro på det som står i tidningen. Flyget står för så liten del av världens totala utsläpp att det inte skulle göra någon större skillnad om det försvann. Bilarna är inte ens 10 % globalt. Och så kan vi fortsätta tills korna (som ni miljövänner verkar vilja utrota) kommer hem.

    Det absolut viktigaste är att försöka motverka kolkraften, köpa saker av hög kvalitet som håller länge och låta bli att köpa saker innan den gamla har gått sönder. Industriell tillverkning och kolkraft är våra två största miljöbovar globalt. Nästan allt krimskrams ni köper är tillverkade i Kina på ren kolkraft. Tänk på det nästa gång ni byter till senaste iPhone innan den gamla har gått sönder. Och tänk på vad som händer med klimatet när 1 miljard kineser skall köra elbil på kolkraft. En elbil som drivs av kolkraft släpper nämligen, via kolkraftverket, ut ungefär 10 gånger så mycket som en modern dieselbil per kilometer.

    Detta begriper såklart ingen. Istället är det väldigt viktigt att äta vegetarisk lunch i Sverige som, hör och häpna, inte ens står för en promille av de totala utsläppen globalt. Om hela vårt land upphörde att existera skulle det nästan inte ens märkas i utsläppsbalansen i världen. Då förstår ni ungefär hur mycket makt ni har över utsläppen per skalle i ett av länderna med lägst utsläpp per capita i världen. USA, Kina och Indien måste skärpa sig, annars spelar det ingen roll vad ni gör.

  • Anonym (Min del)
    Anonym (Trams) skrev 2018-06-20 02:21:32 följande:

    Detta begriper såklart ingen. Istället är det väldigt viktigt att äta vegetarisk lunch i Sverige som, hör och häpna, inte ens står för en promille av de totala utsläppen globalt. Om hela vårt land upphörde att existera skulle det nästan inte ens märkas i utsläppsbalansen i världen. Då förstår ni ungefär hur mycket makt ni har över utsläppen per skalle i ett av länderna med lägst utsläpp per capita i världen. USA, Kina och Indien måste skärpa sig, annars spelar det ingen roll vad ni gör.


    Det kommer dom att göra. Tyvärr för sent men ändå. Då kommer dom kika på hur andra länder, t. Ex föregångare som Sverige, gjort. Det är därför det är så viktigt vad vi gör.
  • Anonym (A)
    NästanSvensson skrev 2018-06-18 08:33:18 följande:
    Det beror lite på vilka miljöproblem du tänker på. Är det klimathotet som du inte vill bidra till så är det är främst vår mat och transport som bidrar till höga utsläpp av CO2. Undvik nöt och Fårkött då de släpper ut metangas som bidrar till den globala uppvärmningen värre än CO2, medan kyckling och fisk bidrar till mindre utsläpp av växthusgaser än vissa vegetariska alternativ som tex quorn.
    Cykla eller ta del av en bilpool istället för att äga en bil eller ta bussen eller tåget om du ska långt.
    Flyg inte.
    Köp inga produkter som bidrar till avskogning av regnskogar och subtropiska mangroveskogar (tex palmolja eller jätteräkor) då de binder stora mängder koldioxid.
    Svensk el släpper däremot ut små mängder växthusgaser till skillnad från länder som USA, Tyskland och Polen. Försök därför att köpa svenskproducerade produkter.

    Är det andra aspekter av miljöproblem du tänker på som tex minskad biodiversitet, jorderosion, överfiske, övergödning av vattendrag, fotokemisk smog , så krävs andra åtgärder.
    Johan Rockström har skrivit en bra och lättläst bok som heter big World, small planet som jag kan rekommendera.
    Håller med
  • snedtak
    Anonym (Trams) skrev 2018-06-20 02:21:32 följande:
    Jag föredrar att ta del av vetenskapen istället för att sitta och tro på det som står i tidningen. Flyget står för så liten del av världens totala utsläpp att det inte skulle göra någon större skillnad om det försvann. Bilarna är inte ens 10 % globalt. Och så kan vi fortsätta tills korna (som ni miljövänner verkar vilja utrota) kommer hem.

    Det absolut viktigaste är att försöka motverka kolkraften, köpa saker av hög kvalitet som håller länge och låta bli att köpa saker innan den gamla har gått sönder. Industriell tillverkning och kolkraft är våra två största miljöbovar globalt. Nästan allt krimskrams ni köper är tillverkade i Kina på ren kolkraft. Tänk på det nästa gång ni byter till senaste iPhone innan den gamla har gått sönder. Och tänk på vad som händer med klimatet när 1 miljard kineser skall köra elbil på kolkraft. En elbil som drivs av kolkraft släpper nämligen, via kolkraftverket, ut ungefär 10 gånger så mycket som en modern dieselbil per kilometer.

    Detta begriper såklart ingen. Istället är det väldigt viktigt att äta vegetarisk lunch i Sverige som, hör och häpna, inte ens står för en promille av de totala utsläppen globalt. Om hela vårt land upphörde att existera skulle det nästan inte ens märkas i utsläppsbalansen i världen. Då förstår ni ungefär hur mycket makt ni har över utsläppen per skalle i ett av länderna med lägst utsläpp per capita i världen. USA, Kina och Indien måste skärpa sig, annars spelar det ingen roll vad ni gör.
    Fast här behöver man ju skilja på TS fråga, "Vad kan jag göra för att minska mina utsläpp?" och frågan "Vilka utsläpp är störst globalt och hur minskas dessa?".
    För svenska hushåll står livsmedel för den största delen av de konsumtionsbaserade utsläppen. Alltså är det meningsfullt att adressera utsläpp från livsmedel om hushållet vill minimera sina egna utsläpp.

    www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-konsumtionsbaserade-utslapp-per-omrade
  • Tom Araya
    Anonym (miljö) skrev 2018-06-18 00:39:59 följande:

    Den första och överlägset viktigaste punkten:

    1. Skaffa inga barn.

    Överbefolkningen är det största miljöhotet av dem alla.

    Vi har enligt forskarna nu påbörjat det sjätte massutdöendet i jordens historia. Skillnaden mot de föregående massutdöendena (som utplånade de flesta djur- och växtarter på jorden) är att människan denna gång är orsaken. 

    Tänk efter! Dina barn kommer skaffa egna barn, barnbarn, barnbarnsbarn, barnbarns barnbarn och så vidare. Det blir till slut många hundra, tusentals, tiotusentals personer, som var och en för sig belastar miljön hur sparsamt hen än lever. Ju fler barn du skaffar, desto odrägligare levnadsförhållanden får vart och ett av dem. Redan nu säger forskare att vi inom en snar framtiden blir tvungna äta insekter för att klara proteinförsörjningen och miljön. Ät det verklige så du vill att dina framtida ättlingar skall ha det?


    Ingen bra lösning.
    Det är inte främst i länder som Sverige som befolkningsökningen ligger på höga och problematiska nivåer, utan i många av de betydligt fattigare länderna i Asien, mellanöstern, Afrika mm.
    Eftersom vår ekonomi skulle halka efter om vi födde färre så skulle det sannolikt då kompenseras med högre invandring.
  • Tom Araya
    Anonym (Min del) skrev 2018-06-18 00:03:45 följande:

    Jag försöker självklart leva miljövänligt redan nu. Vad tror du är det bästa jag kan göra för att bli bättre? Alltså lättast och som har störst betydelse. (har 3 barn)

    Vad skulle vara det bästa och lättaste för dig att förändra?

    * äta mindre kött (har redan bytt till vegetariskt på lunchen)

    * köra ännu mindre bil? (cyklar redan till jobbet)

    * klimatkompensera nästa gång jag flyger? (kort resa 1 gång per år.)

    * sopsortera ännu bättre

    * se över min el och värme hemma

    * handla mer ekologisk mat

    * handla mer ekologiska kläder och saker?

    * handla mindre

    * byta till grön el

    * vattna mindre i trädgården och duscha mindre

    * flytta pension och sparpengar till nåt klimatsmart

    * annat


    Ät inget kött alls.

    Konsumera mer närproducerat och miljöpåverkanseffektivt. Du måste se på hela produktions- och logistikkedjan samt även förpackningar och restprodukter.

    Kör inte bil alls eller byt till mer bränslesnål bil som går på mer miljövänligt bränsle eller helst el. Försök att kollektivåka även när privat bil används som färdmedel.

    Ersätt konsumtion med mer begagnat samt med hög kvalitet och använd grejer längre.

    Släng aldrig saker som fortfarande går att bruka. Sälj eller skänk bort dem istället.
Svar på tråden Hur är man miljövänlig?