• Missan96

    Vad ska jag göra? Gravid och misshandel

    Hej! Ska försöka förklara så bra jag kan...

    Jag är 21 år gammal och väntar mitt första barn. Jag mår jättebra och är så glad över min situation i livet. Pluggar på ett program jag tycker om och har en superbra relation med min sambo. 
    Det som är problemet...

    Bakgrundsfakta: Jag har under hela mitt liv gått igenom psykisk och fysisk misshandel av min pappa. Mina syskon och mamma har också fallit offer för denna typ av behandling. Han har blivit anmäld men mina syskon och mamma har alltid kommer överens om att ljuga för soc "så att det inte blir värre". 

    Jag är som sagt gravid just nu och har börjat fundera på vad jag vill. Vad som ger mig mest energi. Så var det för några veckor sedan som jag var hemma hos mina föräldrar. Pappa blir aggressiv och höjer sin hand mot mig samtidigt som han hotar mig och mina syskon. Jag går emellan och försvarar mina syskon och mamma. Senare samma natt tar jag mig därifrån och hem till min sambos familj då jag känner att situationen är ohållbar. Min mamma ber mig stanna kvar då hon säger "men jag då? Tänk på mig, jag kan inte vara kvar med honom": 
    Dagen efter när jag talar med mina syskon och mamma säger de alla samma sak, de har fått nog. Mamma vill skilja sig vilket hon har sagt så många gånger förr. Denna gång, tror jag henne. 

    En dag till går och jag kontaktar min pappa och ber han fara och flyga. Jag säger att hans beteende inte är okej och att jag aldrig mer kommer gå med på det. Samt att om han rör mina syskon igen så kommer han bli anmäld. Han säger då upp kontakten med mig. 

    Några veckor senare så får mina föräldrar sin lägenhet såld och detta är ju ett ypperligt tillfälle att skilja sig. Men nej. mamma och pappa väljer att köpa en ny lägenhet ihop trots att pappa slagit mamma och sagt att det är mamma och mina syskon som är anledningen tilll hans beteende. 

    Nu till min fråga: Vad ska jag göra? Mina syskon och mamma är så medberoende så jag inte klarar av det. Min mamma och bror anser att det är jag som har problem då jag sa åt pappa att hans beteende var fel. Han blev tydligen jätte kränkt utav det. Den som har problem är pappa som har misshandlat mig under hela mitt liv och överväger att slå mig när jag är gravid i 7 månaden.  

    Ska jag säga upp kontakten? Lämna allting bakom mig? Jag har försökt hjälpa dom men de ger mig bara skit gång på gång. Jag väntar ju samtidigt barn som är beräknat om 2 månader. 
    Någon som varit i liknande situation? Jag trodde verkligen att alla skulle säga upp kontakten med pappa men det var endast jag som fullföljde det och får nu skit för det. 

  • Svar på tråden Vad ska jag göra? Gravid och misshandel
  • Klaralokghdy

    Jättebra och starkt av dig att du har sagt upp kontakten! Är syskonen minderåriga? I så fall bör du göra en orosanmälan till soc så fort som möjligt! Om du känner att du orkar är det också absolut bäst att du gör en polisanmälan (eller flera om det rör sig om flera tillfällen under de senaste åren) för det våld och hot han utsatt dig för. Har han slagit eller hotat minderåriga syskon tror jag att du kan anmäla det också.

    Som du skriver är din familj, och särskilt din mamma, medberoende och det finns inte så mycket du kan göra åt detta, annat än att hoppas på att de någon gång tar sitt förnuft till fånga. Kanske kan övriga familjen gå med på att ha kontakt med dig utan att blanda in pappan, om det inte går får du helt enkelt acceptera att du inte kan hjälpa dem. De enda som kan ta dem ur situationen är de själva. Fokusera på dig själv, ditt barn och din sambo och hämta så mycket stöd du kan hos vänner och sambons familj! Lycka till, och tänk på att du är stark som har satt ner foten och att du behöver fokusera på din egen och ditt barns säkerhet i första hand!

  • Anonym (Känner igen mig)

    ... Usch det gör så ont att läsa det du skriver. Känner igen mig så.... Jag tog, precis som du, beslutet att lämna när jag var gravid i sjunde månaden. Der var dock min make men principen är densamma.

    Som du säger är dom uppenbart medberoende och ingen kan ändra på det förutom dom själva. Det låter hårt men du behöver skydda dig själv och ditt barn. Utsätt aldrig h*n för honom. Lova mig det!!

    Jag har själv brutit med hela min familj, uppväxtfamilj som var präglad av både missbruk och våld. Det var fruktansvärt men det enda jag kunde göra. Från min exmake fick jag höra exakt samma sak- att det var j a g som fick honom att göra som han gjorde. Blir så jävla arg!!!

    Och som en ovan skrev- är dina syskon minderåriga måste du anmäla. Det finns stöd att få i samhället. Alltifrån kriscentrum för kvinnor till olika stödgrupper för medberoende. Våga söka stöd och informera dina syskon och mamma om det. Mer kan du inte göra för dom.

    Skickar all styrka till dig<3

  • Colourfulrainbow

    Du och dina syskon går ihop och polisanmäler er pappa. Ge upp hoppet om att er mor kommer lämna honom. Ni kan inte tvinga henne, även om ni vill henne väl.

    Sluta genast försvara din mor när er pappa blir arg. Det hon gör är att känslomässigt utpressa dig. Hon försöker hålla kvar sin egen dotter i ett hem där misshandel sker. En vettig mor skulle anmält mannen och skyddat sina barn. Hon gör precis tvärtom. Har din mamma någon diagnos? Har hon själv växt upp med våld i hemmet?

  • Anonym (Lisa)
    Colourfulrainbow skrev 2018-06-18 12:52:41 följande:

    Du och dina syskon går ihop och polisanmäler er pappa. Ge upp hoppet om att er mor kommer lämna honom. Ni kan inte tvinga henne, även om ni vill henne väl.

    Sluta genast försvara din mor när er pappa blir arg. Det hon gör är att känslomässigt utpressa dig. Hon försöker hålla kvar sin egen dotter i ett hem där misshandel sker. En vettig mor skulle anmält mannen och skyddat sina barn. Hon gör precis tvärtom. Har din mamma någon diagnos? Har hon själv växt upp med våld i hemmet?


    Du behöver läsa på om normalisering. Det TS mamma tyder inte på någon diagnos utan är väldigt vanligt när man levt länge i en relation där man utsatts för våld.

    TS: ring din kommun och be att få tala med den som jobbar med våld i nära relationer. Be om hjälp!

    Och skydda dig själv, du kommer behöva all energi till din nya lilla familj.
  • Anonym (A)
    Colourfulrainbow skrev 2018-06-18 12:52:41 följande:
    Du och dina syskon går ihop och polisanmäler er pappa. Ge upp hoppet om att er mor kommer lämna honom. Ni kan inte tvinga henne, även om ni vill henne väl.

    Sluta genast försvara din mor när er pappa blir arg. Det hon gör är att känslomässigt utpressa dig. Hon försöker hålla kvar sin egen dotter i ett hem där misshandel sker. En vettig mor skulle anmält mannen och skyddat sina barn. Hon gör precis tvärtom. Har din mamma någon diagnos? Har hon själv växt upp med våld i hemmet?
    Håller verkligen med
  • fornminne
    Anonym (Lisa) skrev 2018-06-18 12:59:57 följande:
    Du behöver läsa på om normalisering. Det TS mamma tyder inte på någon diagnos utan är väldigt vanligt när man levt länge i en relation där man utsatts för våld. TS: ring din kommun och be att få tala med den som jobbar med våld i nära relationer. Be om hjälp! Och skydda dig själv, du kommer behöva all energi till din nya lilla familj.

    Att stanna i våldet kan vara tecken på normalisering ja. Men att inte skydda sina barn, samt lägga ansvaret på sin vuxna gravida dotter, är oacceptabelt. Ts har tvingats bli sin mammas mamma. I värsta fall måste hon bryta med mamman också. Men jag hoppas att i alla fall syskonen får hjälp.
Svar på tråden Vad ska jag göra? Gravid och misshandel