• Anonym (Peng)

    Sparat ihop 70 000

    Hej,

    Har ngn bra råd för investering av 70 k? Vill helst se dem växa och använda till att hjälpa mor som är sjukpensionär....

  • Svar på tråden Sparat ihop 70 000
  • HD2017dis

    Gulligt av dig men nej, försök inte att ta råd på internetsidor kring hur du ska "investera". Om du har någon man som varit väldigt duktig kring ekonomi i din bekantskapskrets, ta kontakt med honom. Annars var väldigt restriktiv med vilka råd du tar.

  • Anonym (Fond)

    Tyvärr finns det inga bra och säkra sparformer idag.

    Vill du ha ränta på pengarna är det börsen som gäller, och det är förenat med viss risk. Om du behöver pengarna inom 5-10 år hade jag inte investerar på börsen.

    Är du mer långsiktig hade jag startat ett ISK på Avanza och placerat pengarna i billiga globala indexfonder, exempelvis Länsförsäkringar Global Indexnära.

  • Anonym (Humpe)
    HD2017dis skrev 2018-06-18 00:57:11 följande:

    Gulligt av dig men nej, försök inte att ta råd på internetsidor kring hur du ska "investera". Om du har någon man som varit väldigt duktig kring ekonomi i din bekantskapskrets, ta kontakt med honom. Annars var väldigt restriktiv med vilka råd du tar.


    Eller en kvinna i närheten som är bra på ekonomi.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Humpe) skrev 2018-06-18 09:57:02 följande:

    Eller en kvinna i närheten som är bra på ekonomi.


    Tror bestämt det måste vara en man.
  • HD2017dis
    Anonym (Humpe) skrev 2018-06-18 09:57:02 följande:
    Eller en kvinna i närheten som är bra på ekonomi.
    Nej. Det är bara trams.
  • Anonym (Humpe)
    HD2017dis skrev 2018-06-18 14:16:32 följande:
    Nej. Det är bara trams.
    ? Du menar att kvinnliga ekonomer inte kan ge goda råd om ekonomi? I så fall är det du som är tramsig.
  • Anonym (Q)

    Ska du hjälpa din mor nu, dvs hon pengar idag? Eller om 5-10 år? Har du en längre sparhorisont kan det vara vettigt att lägga pengarna i en ISK och köpa en eller några indexfonder.

    Det behöver man inte vara varken ekonom eller man för att fatta, det är ett enkelt råd som alla kan följa.

  • HD2017dis
    Anonym (Humpe) skrev 2018-06-18 14:59:11 följande:
    ? Du menar att kvinnliga ekonomer inte kan ge goda råd om ekonomi? I så fall är det du som är tramsig.
    Det finns en handfull av kvinnor i hela Sverige som skulle kunna ge vettiga råd, medan var 10:e svensk man är relativt skräpt på ekonomi att ge lika framgångsrika råd.

    Ditt egalitaristiska trams kan du behålla.
  • Anonym (Manlig ekonom)

    Du skall få råd av mig, även om kvinnor är minst lika kompetenta ekonomiskt som män. Detta baserar jag på drygt 10 års arbete på ledningsnivå i olika företag i Europa. Vad gäller medelsvensson så är såväl män som kvinnor ofta betydligt mindre insatta än de själva tror.

    Nåväl. Du skall först och främst få rådet vad du inte skall göra. Mer eller mindre gäller rådet "låter det för bra för att vara sant så är det också för bra för att vara sant". Med andra ord, alla investeringar som lovar sådär 10-20 % riskfritt är mer eller mindre bluff. Pyramidspelande och MLM-lösningar undviker man som pesten (och ja, det finns Pyramidspel inom investment också numera). Är man inte insatt på börsen så skall man nog undvika den, även om det finns aktier som ger hygglig utdelning årsvis så finns det risker. En aktie har ju den egenheten att den förvisso kan gå upp flera hundra eller till och med flera tusen procent. Men den kan också gå ner hundra procent.

    I ditt fall, om jag vill göra det enkelt för mig, skulle jag fokusera på att hitta en lågriskfond eller teckna ett räntekonto hos någon nischbank. Men i realiteten är en avkastning på mer än max ett par-tre procent en orimlighet som det ser ut idag.

  • Anonemo

    Som tidigare sagt så ska du nog inte leta förslag från folk på nätet. Det du själv borde göra är att lära dig själv hur marknaden funkar. Aktier ,fonder och räntepapper funkar på olika sätt och det finns mängder med strategier och ännu fler sätt att misslyckas.

    En bra början är att kolla på Youtube för att lära dig mer om aktier och fonder via t.ex Nordnet, Avanza, eller Aktiespararnas kanaler. Annars ta kontakt med din lokala aktiespararna grupp och gå på deras träffar.

    Finns inget "enkelt och säkert" sätt att spara pengar på om man vill ha ränta. Inte via börsen i alla fall. Det tar tid att lära sig, och att lära sig av anonyma människor på nätet är nog inte optimalt.

  • Anonym (H)
    Anonemo skrev 2018-08-05 16:52:04 följande:
    Som tidigare sagt så ska du nog inte leta förslag från folk på nätet. Det du själv borde göra är att lära dig själv hur marknaden funkar. Aktier ,fonder och räntepapper funkar på olika sätt och det finns mängder med strategier och ännu fler sätt att misslyckas.
    En bra början är att kolla på Youtube för att lära dig mer om aktier och fonder via t.ex Nordnet, Avanza, eller Aktiespararnas kanaler. Annars ta kontakt med din lokala aktiespararna grupp och gå på deras träffar.
    Finns inget "enkelt och säkert" sätt att spara pengar på om man vill ha ränta. Inte via börsen i alla fall. Det tar tid att lära sig, och att lära sig av anonyma människor på nätet är nog inte optimalt.
    Håller med
  • linnéa001

    Läs "Investeringsguiden". Den förklarar på ett enkelt sätt olika typer av konton och investeringar man kan göra.

Svar på tråden Sparat ihop 70 000