• Talin

    Sätta igång förlossningen själv

    Idag är jag 14 dagar över BF och börjar bli otålig...! Skall på övertidskontroll i morgon, men vill att förlossningen skall starta naturligt.

    Vilka är era bästa tips på att själv påverka så att förlossningen sätter igång?!

    Jag har gått över två veckor i två tidigare graviditeter också, men orkar inte vänta mer nu känner jag...!

  • Svar på tråden Sätta igång förlossningen själv
  • viseversa

    Men blir man inte igångsatt efter 2 veckor över tiden? Jag fick tid för igångsättning 5 dagar senare när jag var på bf+9 med barn nr 3. Nu kom han av sig själv på bf + 11. Men var ändå skönt att veta att hade han inte kommit då så hade jag blivit igångsatt 5 dagar senare.

  • Talin

    Första övertidskontrollen är 42+0 alltså 15 dagar över BF. Vill man bli igångsatt då kan bli det om de har kapacitet på förlossningen. Eller väljer man att få en kontroll på förlossningen 42+0 med UL och CTG för att se att barnet har det bra. Sen kontrollerar de en varje eller varannan dag fram till ca 42+5 och så länge barnet har det bra behöver man inte sättas igång förrän 42+5 alltså 20 dagar över. Så är det i Göteborg i alla fall men kan skilja från sjukhus till sjukhus.

    Orsaken till att jag vill att det skall starta naturligt är att jag blev igångsatt med mitt första barn och det blev inte bra. Men de flesta vill bli igångsatta två veckor över tiden, därför tänker nog många att det är max två veckor man får gå över.

  • InaLo

    Har det gjort hinnsvepning på dig? Hade ju varit bra om de gjor det redan 40+0 på dig eftersom du blev igångsatt förra gången. Kan du inte be om det iallafall. Man brukar väl säga mycket vila och avslappning och lugna promenader. Med andra ord undvik stress. Sitta på en yogaboll eller liknande för att få mer tryck mot livmodertappen.

  • Fröken Sol

    Många är väl de som försökt sätta igång sin förlossning. Oklart hur många som faktiskt lyckas. Jag tror på att en ska se till att ha det bra och lugnt omkring sig: äta något gott, ha sex, ta en promenad och kanske svänga på höfterna och dansa lite.

    Lycka till! :)

  • Talin

    Ja ananas har jag laddat med :) sex är ju milt sagt otympligt nu men det är ju det som barnmorskorna och läkarna brukar rekommendera...

    Har även laddat med dadlar, hallonbladste sista veckorna, pilatesboll och stark mat. Försöker gå promenader.

    Det jag inte brukar vara så bra på är stt ta det lugnt, men sista dagarna har jag gjort det iaf. Det är nog underskattat.

    Har även varit på igångsättningsakupunktur två ggr och imorgon blir det hinnsvepning på övertidskontrollen. Men borde ha gjort det tidigare... gjorde tre hinnsvepningar i förra graviditeten, kanske hinner med ett par i denna.

    Hoppas värkarna sätter igång i natt...

  • Dementoria

    Stackare, jag lider verkligen med dig. Att gå över tiden kan vara bland det jävligaste som finns :(

    Gå nerför trappor har jag hört ska vara bra. Uppför gör ingen mer nytta än träningsvärk, men nerför, bredbent och så att barnets huvud stöter neråt.

    Hoppas hoppas det sätter igång snart för dig!

  • Kellie13
    Talin skrev 2018-06-18 08:53:53 följande:

    Idag är jag 14 dagar över BF och börjar bli otålig...! Skall på övertidskontroll i morgon, men vill att förlossningen skall starta naturligt.

    Vilka är era bästa tips på att själv påverka så att förlossningen sätter igång?!

    Jag har gått över två veckor i två tidigare graviditeter också, men orkar inte vänta mer nu känner jag...!


    åh herregud så jobbigt! jag gick oxå över tiden med dottern och blev startad 42+0 och hoppas innerligt att lillkillen i magen kommer ut snabbare. 
Svar på tråden Sätta igång förlossningen själv