• Maramba

    BF Januari 2019 - stannar på FL

    Hej!

    Blev lite less på att nästan det enda som diskuteras i alla gravidgrupper är hur man ska bli medlem i motsvarande grupp på FB. Finns det någon som vill stanna här på FL och bolla tankar kring sin graviditet? :)

  • Svar på tråden BF Januari 2019 - stannar på FL
  • Arpe86

    Hej alla hoppas ni har det bra, vi är än så länge friska, bebisen träffade dock sin 16-åriga storebror i helgen, som fick lite ont i halsen mot kvällen men kände sig helt okej annars..

    Han höll sig undan mest och tog inte på bebisen.

    Hoppas det hjälpte!

  • BaKu

    Hej allihopa. Hur går det för er?

    Jag tycker det har gått relativt bra här. Vår kille växer för fullt. Han är väldigt lång för sin ålder och vi har kläder för 4 månadersbebis nu när han snart blir två månader.

    Hittills har han sovit ganska bra om nätterna, men vägrar sova dagtid. Men då är han för det mesta glad eller äter så har ändå funkat. Nu har han dock haft några dagar /nätter som varit stökiga. Verkar som magen spökar. Han har varit grinig och inte kunnat sova ordentligt för han verkar ha magknip. Självklart blir man orolig, men inte ens googlandet gör att jag tror det är annat än vanligt knip de kan få.

    Vår kille är också en kräkbebis. Det är lite jobbigt då både jag och han får byta kläder flertalet gånger per dag. Dessutom oroar man ju sig självklart för det, men hittills har han vuxit som han ska både på längd och bredd så får helt enkelt stå ut.

    Allt som allt har vi haft det bra hittills, så ska inte klaga.

  • Delilah2001

    Här går det bra. Leon sover bra på nätterna nu, men ibland är det gnälligt efter att han ätit, misstänker att det är magen...

    Han småkräks lite ibland efter maten, men inte sådana mängder som storebror, han var en riktig kräkbebis!

    Förresten, kan de drömma mardrömmar?

    Ibland vaknar han upp och är jätteledsen, precis som att han drömt något...

  • BaKu
    Delilah2001 skrev 2019-03-17 01:01:41 följande:

    Här går det bra. Leon sover bra på nätterna nu, men ibland är det gnälligt efter att han ätit, misstänker att det är magen...

    Han småkräks lite ibland efter maten, men inte sådana mängder som storebror, han var en riktig kräkbebis!

    Förresten, kan de drömma mardrömmar?

    Ibland vaknar han upp och är jätteledsen, precis som att han drömt något...


    Roligt att höra.

    Det tror jag nog. Drömmer gör de ju i alla fall. Händer att han gråter i sömnen ibland som om han drömt nåt otäckt. Likaså skrattar han ibland...
  • Arpe86
    Delilah2001 skrev 2019-03-17 01:01:41 följande:

    Här går det bra. Leon sover bra på nätterna nu, men ibland är det gnälligt efter att han ätit, misstänker att det är magen...

    Han småkräks lite ibland efter maten, men inte sådana mängder som storebror, han var en riktig kräkbebis!

    Förresten, kan de drömma mardrömmar?

    Ibland vaknar han upp och är jätteledsen, precis som att han drömt något...


    Händer då och då här med att jag vaknar av att lillpajsarn gråter i sömnen..främst nattetid.

    Sover han hos mig så är det på min arm så då räcker det att krama om honom och prata lugnande.

    Detta händer dock aldrig när pajsarn ligger på mage pappas bröst och sover...

    Kanske är magknip? Han sover bra och är glad för övrigt....

    Kräks någon gång ibland...
  • Arpe86
    BaKu skrev 2019-03-16 22:21:43 följande:

    Hej allihopa. Hur går det för er?

    Jag tycker det har gått relativt bra här. Vår kille växer för fullt. Han är väldigt lång för sin ålder och vi har kläder för 4 månadersbebis nu när han snart blir två månader.

    Hittills har han sovit ganska bra om nätterna, men vägrar sova dagtid. Men då är han för det mesta glad eller äter så har ändå funkat. Nu har han dock haft några dagar /nätter som varit stökiga. Verkar som magen spökar. Han har varit grinig och inte kunnat sova ordentligt för han verkar ha magknip. Självklart blir man orolig, men inte ens googlandet gör att jag tror det är annat än vanligt knip de kan få.

    Vår kille är också en kräkbebis. Det är lite jobbigt då både jag och han får byta kläder flertalet gånger per dag. Dessutom oroar man ju sig självklart för det, men hittills har han vuxit som han ska både på längd och bredd så får helt enkelt stå ut.

    Allt som allt har vi haft det bra hittills, så ska inte klaga.


    Vi ligger precis mellan strl 56-62 just nu... 2 månader gammal.

    Haft några stökiga kvällar men tror han är övertrött då..vi turas då om att vagga honom..ibland får vi bytas av och till sist somnar han.
  • Bobno1

    Kul med en liten update från alla!

    Ophelia är nu 7v och har återhämtat sig fint från RS-viruset och sjukhusvistelsen i februari. Jag har däremot haft lite otur med mjölkstockningar, riktigt jobbigt.

    Precis som sina storebröder följer hon +3SD kurvan och vissa kläder i strl 62 börjar bli lite trånga. Hon är en riktig kräkbebis men bevisligen är det inga problem.

    För det mesta sover hon bra! Ammar var 3e timme, men runt 4-4:30 är hon oftast lite gasig och piper lite. På det stora hela rullar livet på riktigt fint

  • BaKu
    Bobno1 skrev 2019-03-18 09:56:44 följande:

    Kul med en liten update från alla!

    Ophelia är nu 7v och har återhämtat sig fint från RS-viruset och sjukhusvistelsen i februari. Jag har däremot haft lite otur med mjölkstockningar, riktigt jobbigt.

    Precis som sina storebröder följer hon +3SD kurvan och vissa kläder i strl 62 börjar bli lite trånga. Hon är en riktig kräkbebis men bevisligen är det inga problem.

    För det mesta sover hon bra! Ammar var 3e timme, men runt 4-4:30 är hon oftast lite gasig och piper lite. På det stora hela rullar livet på riktigt fint


    Skönt att hon återhämtat sig. Så otäckt när de blir sjuka.

    Vi hade invägning idag (2 månader) och landade på 6360 g och 63cm så kräkningarna är inget problem här heller :p vissa kläder i storlek 74 är nu perfekta. Tur han har en kusin vi ärvt en del av.
  • Arpe86
    Bobno1 skrev 2019-03-18 09:56:44 följande:

    Kul med en liten update från alla!

    Ophelia är nu 7v och har återhämtat sig fint från RS-viruset och sjukhusvistelsen i februari. Jag har däremot haft lite otur med mjölkstockningar, riktigt jobbigt.

    Precis som sina storebröder följer hon +3SD kurvan och vissa kläder i strl 62 börjar bli lite trånga. Hon är en riktig kräkbebis men bevisligen är det inga problem.

    För det mesta sover hon bra! Ammar var 3e timme, men runt 4-4:30 är hon oftast lite gasig och piper lite. På det stora hela rullar livet på riktigt fint


    Skönt att höra! Vår pajsare har hostat i två dagar nu.. blir förstås orolig för RS...? Ingen feber, äter som vanligt (ammar typ varannan timme dagtid).
  • Bobno1
    Arpe86 skrev 2019-03-18 16:50:20 följande:

    Skönt att höra! Vår pajsare har hostat i två dagar nu.. blir förstås orolig för RS...? Ingen feber, äter som vanligt (ammar typ varannan timme dagtid).


    Så länge han äter som han brukar och inte har feber skulle jag inte oroa mig. Det var först när min lilla inte ätit på 6 timmar och hade 38.9 i feber som vi förstod allvaret och åkte in.

    Hoppas han kryar på sig!
  • Delilah2001
    Arpe86 skrev 2019-03-18 16:50:20 följande:

    Skönt att höra! Vår pajsare har hostat i två dagar nu.. blir förstås orolig för RS...? Ingen feber, äter som vanligt (ammar typ varannan timme dagtid).


    Min son åkte på rs när han var ett par veckor gammal:(

    Så länge de inte har feber, äter som vanligt, och inte får andningsproblem, så kan man avvakta.
  • Arpe86

    Tack för lugnande ord.

    Aptiten är det än så länge inget fel på.

    Och fortf ingen feber, 37,5. Dag 3 med hosta och nysningar.

    Han har dock vid ett par tillfällen hostat så mycket att han kräkts..men är på att äta igen.

    Försätter med näsdroppar och att amma.

  • Bebis201901
    Delilah2001 skrev 2019-03-17 01:01:41 följande:

    Här går det bra. Leon sover bra på nätterna nu, men ibland är det gnälligt efter att han ätit, misstänker att det är magen...

    Han småkräks lite ibland efter maten, men inte sådana mängder som storebror, han var en riktig kräkbebis!

    Förresten, kan de drömma mardrömmar?

    Ibland vaknar han upp och är jätteledsen, precis som att han drömt något...


    De kan göra det från typ 6 mån sa barnmorskan på bvc, var nåt språng då som gjorde att de förstod lite mer och kan reflektera typ. Låter som magen, vår tjej kan vakna och gny lite och då behöver hon i 9 av 10 fall prutta :)
  • Meddelande borttaget
  • Delilah2001
    Moderator skrev 2019-04-15 13:46:51 följande:

    Vi på Familjeliv vill tipsa om våra kurser inom gravidyoga!

    Många barnmorskor rekommenderar gravidyoga men många tycker att det är svårt att ta sig till en yogastudio. Ett bra sätt kan vara att testa gravidyoga hemma.Gravidyoga närvaro: app.coursio.com/store/familjeliv/gravidyoga-lugn-narvaro

    Gravidyoga Värme, styrka och energi:   app.coursio.com/store/familjeliv/gravidyoga-varme-styrka-energiHur mysiga som helst! 


    Fast jag tror och hoppas att de flesta som hade BF i januari redan har fött, och inte är så intresserade av gravidyoga...
  • Bobno1
    Delilah2001 skrev 2019-04-16 01:07:26 följande:

    Fast jag tror och hoppas att de flesta som hade BF i januari redan har fött, och inte är så intresserade av gravidyoga...


    Kanske någon som redan är gravid igen?!

    Obs absolut inte jag, haha
  • Delilah2001
    Bobno1 skrev 2019-04-16 10:37:05 följande:

    Kanske någon som redan är gravid igen?!

    Obs absolut inte jag, haha


    Det vore extremt snabbt jobbat!

    Absolut inte jag heller!
  • Arpe86
    Bobno1 skrev 2019-04-16 10:37:05 följande:

    Kanske någon som redan är gravid igen?!

    Obs absolut inte jag, haha


    Ha ha inte jag heller, helammar och har börjat med cerazette igen!
Svar på tråden BF Januari 2019 - stannar på FL