• Anonym (Monik­a)
    Äldre 18 Jun 13:23
    7477 visningar
    22 svar
    22
    7477

    Vilket ansvar har jag för mitt ex?

    Jag upplever att mitt ex sen snart två år har svårt att gå vidare och fortfarande mår väldigt dåligt efter vår skilsmässa. Vi var ihop i 15 år och har tre barn tillsammans. Jag undrar om det finns något jag kan göra (eller undvika att göra) för att hjälpa honom på traven? Bryr mig väldigt mycket om honom och vill att han ska vara lycklig. Samtidigt har jag gått vidare och vill nu leva mitt liv utan att hela tiden ta hänsyn till honom. Ibland känner jag för att bara kapa kontakten helt och bara använda email angående barnen..

    Jag vet inte var gränsen går riktigt. Hur har ni andra som är skilda?

  • Svar på tråden Vilket ansvar har jag för mitt ex?
  • Anonym (qwert­y)
    Äldre 18 Jun 13:32
    #1

    Ingen ansvar mer än medmänskligt sådant. Om du upplever att han mår bättre av att ha kontakt och du inte mår dåligt av det själv, ha kontakt. Om du tror att han skulle må bättre av att klippa banden, klipp banden ett tag och se.
    Du ska givetvis inte gå under själv av att hjälpa, men det skadar ju aldrig någon att bry sig om någon annan, särskilt inte med er historia. Men som sagt - vad du ska göra beror på vad du vill göra, och vad du tror är bäst för honom. Varför inte ringa och prata och fråga honom, hur han mår, hur det går, om han vill att ni ska bryta ett tag och köra mail om det får honom att gå vidare. Efter 15 år tillsammans bör du ju känna honom och veta lite vad han uppskattar och ej.

  • Äldre 18 Jun 13:36
    #2

    Har du pratat med honom om det? Säg att du ser att han verkar nere och fråga om det är något som tynger honom ang. skilsmässan som han kanske vill lufta? Säg att du bryr dig om honom och vill att han har det bra. Jag tror inte att karlar alltid förstår att man kan älska sina vänner också, och att man kan fortsätta att vänner fast man brytit förhållandet. Det beror såklart på hur uppbrottet gick till. Var det genom förnuftigt resonemang och utan skrik och bråk? Du har ju levt med honom i 15 år och har barn tillsammans. Du kommer alltid att bry dig om honom, han är ju far till dina barn och viktig i deras liv och därmed viktig i ditt.

  • Anonym (Ka)
    Äldre 18 Jun 13:44
    #3

    Som sagt. Det beror nog mycket på varför det blev skilsmässa

  • Äldre 18 Jun 14:00
    #4
    -1

    Klart att du har ett ansvar, ett som går långt utöver vanlig medmänsklighet. Han är ju far till dina barn och som jag förstår dig så var det du som ville skiljas och indirekt orsakade krisen. Sen vad du rent konkret ska göra kan inte vi svara på, du känner honom bäst.
    Tala med honom, med hans vänner och försök hjälpa honom att hitta en väg framåt. Bäst vore om du kunde hitta en ny kvinna åt honom, men det är lättare sagt än gjort...

  • Anonym (A)
    Äldre 18 Jun 15:12
    #5
    Anonym (qwerty) skrev 2018-06-18 13:32:34 följande:
    Ingen ansvar mer än medmänskligt sådant. Om du upplever att han mår bättre av att ha kontakt och du inte mår dåligt av det själv, ha kontakt. Om du tror att han skulle må bättre av att klippa banden, klipp banden ett tag och se.
    Du ska givetvis inte gå under själv av att hjälpa, men det skadar ju aldrig någon att bry sig om någon annan, särskilt inte med er historia. Men som sagt - vad du ska göra beror på vad du vill göra, och vad du tror är bäst för honom. Varför inte ringa och prata och fråga honom, hur han mår, hur det går, om han vill att ni ska bryta ett tag och köra mail om det får honom att gå vidare. Efter 15 år tillsammans bör du ju känna honom och veta lite vad han uppskattar och ej.
    Håller med
  • Anonym (Carol­ine)
    Äldre 18 Jun 15:39
    #6
    +2
    Tecum skrev 2018-06-18 14:00:00 följande:

    Klart att du har ett ansvar, ett som går långt utöver vanlig medmänsklighet. Han är ju far till dina barn och som jag förstår dig så var det du som ville skiljas och indirekt orsakade krisen. Sen vad du rent konkret ska göra kan inte vi svara på, du känner honom bäst.

    Tala med honom, med hans vänner och försök hjälpa honom att hitta en väg framåt. Bäst vore om du kunde hitta en ny kvinna åt honom, men det är lättare sagt än gjort...


    Dafuq did I just read?

    Såna här svar får mig att önska att jag inte var läskunnig. Karln är ju för fan vuxen. Ja, det suger att bli lämnad men sånt är livet ibland. Normala människor hanterar detta utan att deras ex blir deras daddor. Eller tycker du TS ska skära upp hans mat åt honom med och leka flygplan?
  • Äldre 18 Jun 18:35
    #7
    +1
    Anonym (Caroline) skrev 2018-06-18 15:39:27 följande:
    Dafuq did I just read?

    Såna här svar får mig att önska att jag inte var läskunnig. Karln är ju för fan vuxen. Ja, det suger att bli lämnad men sånt är livet ibland. Normala människor hanterar detta utan att deras ex blir deras daddor. Eller tycker du TS ska skära upp hans mat åt honom med och leka flygplan?
    Såna svar får oss andra empatiska personer att önska att du inte var skrivkunnig...

    TS möjligheter att hjälpa är begränsade, av naturliga skäl. Men OM det finns något hon kan göra ska hon givetvis göra det! Den som initierar skilsmässan har ett ansvar! Det ligger även i hennes intresse att deras barn har en harmonisk far, även om man som du bortser från den rent medmänskliga aspekten.
  • Äldre 18 Jun 19:11
    #8
    Tecum skrev 2018-06-18 14:00:00 följande:

    Klart att du har ett ansvar, ett som går långt utöver vanlig medmänsklighet. Han är ju far till dina barn och som jag förstår dig så var det du som ville skiljas och indirekt orsakade krisen. Sen vad du rent konkret ska göra kan inte vi svara på, du känner honom bäst.
    Tala med honom, med hans vänner och försök hjälpa honom att hitta en väg framåt. Bäst vore om du kunde hitta en ny kvinna åt honom, men det är lättare sagt än gjort...


    Jag håller nog med (Caroline) faktiskt, så jag antar att jag också är en hjärtlös jävel då... men ursäkta, "...HITTA EN NY KVINNA ÅT HONOM...???"

    Va? Det har ju verkligen inget med empati att göra, att behandla honom som en jävla bebis? Jag skulle be mitt ex fara och flyga om han skulle lägga sig i mitt kärleks/sexliv.

    Jesus F***ing christ...
  • Äldre 18 Jun 20:16
    #9
    ventilera mera skrev 2018-06-18 19:11:25 följande:
    Jag håller nog med (Caroline) faktiskt, så jag antar att jag också är en hjärtlös jävel då... men ursäkta, "...HITTA EN NY KVINNA ÅT HONOM...???"

    Va? Det har ju verkligen inget med empati att göra, att behandla honom som en jävla bebis? Jag skulle be mitt ex fara och flyga om han skulle lägga sig i mitt kärleks/sexliv.

    Jesus F***ing christ...
    Det var du som sa det...
  • Äldre 20 Jun 22:43
    #10

    Nej, du har inget ansvar för att ta hand om en vuxen karl som du inte är i något förhållande med. Du behöver inte ens hitta en ersättare för dig åt honom....det får han fixa på egen hand. 

    Tecum ovan är helt ute och cyklar!! 

Svar på tråden Vilket ansvar har jag för mitt ex?