• Anonym (Trådstartaren)

    Kan man frysa färskpotatis så det blir gott när det är tinat?

    Kan man frysa färskpotatis så att de blir goda när man tinar dem? Kanske om man tillagar dem på något sätt innan? Tänkte att nu när det är så billigt så hade jag gärna passat på att fylla frysen så det räcker resten av året, men har hört att det inte blir bra att frysa potatis.

  • Svar på tråden Kan man frysa färskpotatis så det blir gott när det är tinat?
  • Kjell2
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2018-06-18 14:07:13 följande:

    Kan man frysa färskpotatis så att de blir goda när man tinar dem? Kanske om man tillagar dem på något sätt innan? Tänkte att nu när det är så billigt så hade jag gärna passat på att fylla frysen så det räcker resten av året, men har hört att det inte blir bra att frysa potatis.


    Kortfattat - Nej
  • Minimalen

    Ja det går jättebra. Förväll de först genom att koka dem i 5 eller 10 minuter. De gjorde jag ett år och tog med till julbordet. Koka klart dem när du ska ha dem. Det finns ju till och med fryst färskpotatis att köpa.

  • Manic Monday
    Kjell2 skrev 2018-06-18 14:07:46 följande:
    Kortfattat - Nej
    Mer långrandigt - ja du KAN men det blir absolut inte gott.
  • Anonym (Hmmmm)

    Jag tycker inte att potatis blir bra alls när man fryser den. Färskpotatis borde bli ännu sämre.

  • Minimalen

    Skulle tro att de som misslyckats har fryst potatisen direkt utan att skrapa och förvälla. Och för allt i världen frys INTE färdigkokt potatis.

  • Ingela 885
    Minimalen skrev 2018-06-18 14:16:53 följande:

    Ja det går jättebra. Förväll de först genom att koka dem i 5 eller 10 minuter. De gjorde jag ett år och tog med till julbordet. Koka klart dem när du ska ha dem. Det finns ju till och med fryst färskpotatis att köpa.


    Tinar du dem först innan du kokar dem färdiga sen? Jag måste testa tror jag :)
  • Minimalen
    Ingela 885 skrev 2018-06-18 18:50:35 följande:

    Tinar du dem först innan du kokar dem färdiga sen? Jag måste testa tror jag :)


    Nej jag slänger ner de i kastrullen direkt från frysen. Men är du osäker så kan du ju läsa på en påse fryst färskpotatis i affären.
  • Gizmo
    Anonym (Hmmmm) skrev 2018-06-18 15:17:27 följande:
    Jag tycker inte att potatis blir bra alls när man fryser den. Färskpotatis borde bli ännu sämre.
    Exakt!
  • Anonym (Kocken)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2018-06-18 14:07:13 följande:

    Kan man frysa färskpotatis så att de blir goda när man tinar dem? Kanske om man tillagar dem på något sätt innan? Tänkte att nu när det är så billigt så hade jag gärna passat på att fylla frysen så det räcker resten av året, men har hört att det inte blir bra att frysa potatis.


    Klart du kan frysa färskpotatis, men resultatet blir inte speciellt bra. Den låga temperaturen i frysen gör att kolhydraterna går sönder/ delar sig och potatisen förlorar all spänst.

    Färskpotatis ska vara färsk!
Svar på tråden Kan man frysa färskpotatis så det blir gott när det är tinat?