• Skogsmullen25

    Vad ska jag göra?

    Hej!

    Jag och min sambo har varit tillsammans i 4 år och har en son på 1,5 år.

    Jag är från en liten ort i Dalarna och hon i från Stockholm.

    Vi träffades under säsongsarbete på annan ort.

    Efter 1 år flyttade vi ihop i en ny stad för att ingen ville bo där den andra bodde.

    Nu till problematiken.

    Vi har haft ett bra sexliv fram till graviditeten och hyffsat under den.

    Men efter att sonen blev till så har det inte varit så mycket, vilket verkar vara vanligt.

    Vi ville båda skaffa ett till barn och det var bara då sex var aktuellt kring ägglossning annars inget.

    Sambon blev gravid igen efter någon månad och vi var givetvis lyckliga över det.

    Sen kom bakslaget.

    Vi var in på ett RUL och fostret levde inte.

    Det hade varit dött flera veckor och hennes kropp hade inte förstått det så det blev medicinering för att få ut fostret.

    Vi båda tog det ändå ganska bra med tanke på omständigheterna och kom fram till att det var bättre att det skedde tidigt än sent i graviditeten.

    Ett par månader efter det inträffade, gjorde sambon slut med mig för att hon inte längre vet vem hon är osv. och att hon inte vet vad hon vill.

    Vi bor fortfarande ihop och det är ingen som vet detta pga. att om hon ångrar sig så ska det inte bli konstigt med våra föräldrar osv.

    Hon vill dessutom flytta tillbaka till Stockholm för hon saknar sin familj och vänner.

    Sex har vi inte haft på typ 5 månader nu och varje gång jag försöker så är det bara nej nej nej.

    Hon är trött och det är alla möjliga fel.

    Hur hade ni gjort i min situation?

    Några tips eller erfarenheter?

  • Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • mammalovis

    Ja, inte kan du tvinga henne till att ha sex. Även om hon tog missfallet bra, så låter det inte så. Kanske behöver hon ha samtalsstöd för att komma vidare. Att hon saknar vänner och familj under en svår tid är ju inget konstigt, då ett missfall kan leda till sorg. Huruvida er relation kommer överleva kan ju bara framtiden utvisa, men jag skulle gissa att ju mer du pushar desto svårare blir det. Däremot kan du ju försöka att ni gör trevliga saker med barnet.

  • LFF

    Att upptäcka att ens kommande bebis dött på RUL är inte, under några som helst omständigheter, att upptäcka det tidigt! Det är att ha gått nästan halva graviditeten och trott att man varit gravid!

    Så nej, sannolikheten att hon "tagit det bra" är inte speciellt stor och det är inte ett dugg konstigt att hon säger nej när du tjatar om sex!

    Om ni ska ha en chans att överleva som par så måste du backa avseende sexet! Din sambo behöver gå till en kurator och prata om det som skett. Ni behöver troligen även gå till en familjerådgivare för att ta er igenom detta.

    Jag har haft ett missfall och ett MA. I mitt fall så upptäcktes det i v12 att liten dött (MA). Att förlora en efterlängtad bebis två gånger höll på att ta knäcken på oss som par!

    Ni behöver PRATA om det som hänt! Inte sopa under mattan och säga "vi tog det ganska bra".

  • Skogsmullen25
    mammalovis skrev 2018-06-18 20:45:15 följande:

    Ja, inte kan du tvinga henne till att ha sex. Även om hon tog missfallet bra, så låter det inte så. Kanske behöver hon ha samtalsstöd för att komma vidare. Att hon saknar vänner och familj under en svår tid är ju inget konstigt, då ett missfall kan leda till sorg. Huruvida er relation kommer överleva kan ju bara framtiden utvisa, men jag skulle gissa att ju mer du pushar desto svårare blir det. Däremot kan du ju försöka att ni gör trevliga saker med barnet.


    Vi har en ganska bra relation i övrigt, bara det att det känns mer som en vänskapsrelation.

    Jag pushar inte angående sexet eftersom jag har fått så många nej redan så det frågar jag inte efter längre, trots att jag saknar det.

    Enligt henne ska hon ha saknat familjen och vännerna hela tiden sen vi flyttade ihop (3 år sedan) så det ska tydligen inte vara något nytt, men det vart nytt för mig eftersom hon inte nämnt det tidigare.
  • Skogsmullen25
    LFF skrev 2018-06-19 11:27:18 följande:

    Att upptäcka att ens kommande bebis dött på RUL är inte, under några som helst omständigheter, att upptäcka det tidigt! Det är att ha gått nästan halva graviditeten och trott att man varit gravid!

    Så nej, sannolikheten att hon "tagit det bra" är inte speciellt stor och det är inte ett dugg konstigt att hon säger nej när du tjatar om sex!

    Om ni ska ha en chans att överleva som par så måste du backa avseende sexet! Din sambo behöver gå till en kurator och prata om det som skett. Ni behöver troligen även gå till en familjerådgivare för att ta er igenom detta.

    Jag har haft ett missfall och ett MA. I mitt fall så upptäcktes det i v12 att liten dött (MA). Att förlora en efterlängtad bebis två gånger höll på att ta knäcken på oss som par!

    Ni behöver PRATA om det som hänt! Inte sopa under mattan och säga "vi tog det ganska bra".


    Skrev fel, det var på ultraljud i v.10 eller 11 vi fick reda på det.

    Jag tjatar inte om sex, har kollat läget vid något tillfälle.

    Men slutat med det eftersom det blir nej varenda gång.

    Vi pratade givetvis igenom vad vi kände angående det som hade inträffat.

    Det är inget vi bara har ryckt på axlarna på och sagt: "jaha vad tråkigt" om.

    Sen var det inget mer med det.

    Jag har även frågat henne om jag kan hjälpa henne på något sätt eller om hon vill prata om vår relation osv. men det vill hon inte.
  • Klaralokghdy

    Har hon nämnt något annat skäl att göra slut än att komma närmare vänner och familj? För om det är det enda problemet kanske ni tillsammans kan överväga att flytta närmare? Hon mår kanske fortfarande väldigt dåligt över missfallet och behöver hjälp att bearbeta det, men om hon saknat vänner och familj sen hon flyttade så kan det ju vara ett jättestort skäl till att det inte funkar mellan er. För ert barns skull är det ju jättebra om ni kan hålla ihop, och kanske finns någon kompromisslösning på boende som ni båda kan trivas i. Stockholm har ju många områden som är väldigt lantliga, med skog, ängar och bondgårdar. Sen behöver ni ju prata om er relation, helst tillsammans med parterapeut, oavsett om ni ska göra slut heller inte.

  • Skogsmullen25
    Klaralokghdy skrev 2018-06-20 18:58:13 följande:

    Har hon nämnt något annat skäl att göra slut än att komma närmare vänner och familj? För om det är det enda problemet kanske ni tillsammans kan överväga att flytta närmare? Hon mår kanske fortfarande väldigt dåligt över missfallet och behöver hjälp att bearbeta det, men om hon saknat vänner och familj sen hon flyttade så kan det ju vara ett jättestort skäl till att det inte funkar mellan er. För ert barns skull är det ju jättebra om ni kan hålla ihop, och kanske finns någon kompromisslösning på boende som ni båda kan trivas i. Stockholm har ju många områden som är väldigt lantliga, med skog, ängar och bondgårdar. Sen behöver ni ju prata om er relation, helst tillsammans med parterapeut, oavsett om ni ska göra slut heller inte.


    Hon tycker väl att hennes känslor för mig har blivit mindre starka eftersom jag tidigare alltid sagt att jag aldrig kommer flytta till Stockholm.

    Vi bor i Västerås idag som har väldigt bra förbindelser emellan.

    Hon pendlar med tåg till jobbet där och det tar endast 50 min.

    Många andra som faktiskt bor i Stockholm kan ha längre restid än så inom Stockholm till jobb, vänner osv. så jag förstår egentligen inte grejen med det.

    Jag har också lämnat min familj och vänner så hon är ju inte ensam om det.

    Västerås blev kompromissen från början för att vi skulle kunna fortsätta vår relation i och med att ingen av oss ville bo där den andra bodde.

    Har sagt till henne för några månader sen att jag har övervägt Stockholm för att kunna hålla ihop min lilla familj.

    Under förutsättning att hon fortfarande älskar mig.

    Ja, det lär nog bli parterapi.
  • Klaralokghdy
    Skogsmullen25 skrev 2018-06-20 19:33:39 följande:

    Hon tycker väl att hennes känslor för mig har blivit mindre starka eftersom jag tidigare alltid sagt att jag aldrig kommer flytta till Stockholm.

    Vi bor i Västerås idag som har väldigt bra förbindelser emellan.

    Hon pendlar med tåg till jobbet där och det tar endast 50 min.

    Många andra som faktiskt bor i Stockholm kan ha längre restid än så inom Stockholm till jobb, vänner osv. så jag förstår egentligen inte grejen med det.

    Jag har också lämnat min familj och vänner så hon är ju inte ensam om det.

    Västerås blev kompromissen från början för att vi skulle kunna fortsätta vår relation i och med att ingen av oss ville bo där den andra bodde.

    Har sagt till henne för några månader sen att jag har övervägt Stockholm för att kunna hålla ihop min lilla familj.

    Under förutsättning att hon fortfarande älskar mig.

    Ja, det lär nog bli parterapi.


    Det låter klokt, både att du kan överväga Stockholm och att ni kan gå i parterapi. Det verkar ha låst sig lite för henne och hpn kanske behöver hjälp av någon annan än dig att komma vidare. Lycka till, jag hoppas att allt blir bra för er!
Svar på tråden Vad ska jag göra?