• emphz

    Syskonförsök - följas åt?

    Hej!

    Jag undrar ifall här är någon som försöker få till ett syskon och vill följas åt?! ????

    När vi skaffade vårt första, en dotter så var vi väldigt öppna och jag kunde ventilera fritt. Nu har vi valt att inte berätta och jag känner mig himla ensam!

    Vi får hjälp med letrozol och ovitrelle pga pcos.

    /Emma ????

  • Svar på tråden Syskonförsök - följas åt?
  • FruHj

    Hej! 


    Jag och min man försöker också få till ett syskon. Var på första kontroll idag hos gyn då inget har hänt på ett år och jag har en reumatisk autoimmun sjukdom som förmodligen är vad som ställer till det för oss. Vore kul att följas åt och peppa varandra. Hur länge har ni försökt Emma? Glad

  • emphz

    Hej! Gud vad kul med respons.

    Men också tråkigt att fler är i samma sits.

    Jag har också en autoimmun sjukdom, en vaskulit sjukdom. Den har ställt till det för mig med tyvärr..

    Vi fick en dotter för ett halvår sen faktiskt, det tog oss över 2 år och bli gravida med henne. Vi ville ha syskon tätt och kände att det är lika bra att börja försöka direkt, så det är en månad sen nu! Jag har precis ätit min första kur letrozol och väntar med spänning på ägglossning :)

    Hur gammal är ert första? :)

    Kram!!

  • monn

    Jag följa gärna åt! Vi fick vårt första barn för 5månader sedan via IVF efter många års försök, dock första IVF försöket. Vi vill ha barn tätt, så det är bara att ge sig på det igen! Skall på läkarbesök på måndag för att planera ny behandlng. Givetvis skyddar vi inte oss, har blivit gravid naturligt en gång, men det slutade i MA :( spännande det här!

  • FruHj

    vad roligt att vi är några som vill följas åt! :) 


    Vårt första fyller 4 i oktober, men började försöka fullt ut för lite över ett sen då jag har behövt få ordning på medicinerna osv. Det ska bli spännande det här, jag hoppas innerligt att vi ska få våra efterlängtade pluss snart :D 

  • emphz

    Ja vad kul! Roligt att fler känner att de vill ha tätt trots det var lång väg med första. Lite rädd att folk ska se negativt på det, men försöker slå bort tankarna!

    Ska bli spännande att få följa er båda!!

    Jag var på ultraljud idag, hade en äggblåsa på 18 mm så imorgon ska vi ta ovitrelle!! Här går det undan!

  • Pinkdemon1984

    Hej!
    Följer gärna med i tråden! Jag och min sambo har försökt få barn i 2 år men ännu inte lyckats. Jag har 2 barn sen innan men min sambo har inga biologiska.
    Vi ska börja med ivf till hösten, har varit på ett läkarbesök där dom påbörjade utredning. Hos mig såg allt bra ut, dock har jag övervikt som jag måste få bukt med innan hösten (lite nervös över att jag inte ska lyckas. Har också oregelbunden mens så inte det lättaste att försöka pricka in ÄL.
    Mannen min har dåligt med spermier så nu väntar vi på att få göra lite fler tester, bla kromosomanalys.

    Ni som gjort ivf tidigare, kan ni berätta lite om hur det går till?

  • monn

    Jag har också varit rädd att folk skall se negativt på att det förhoppningsvis blir så tätt mellan barnen..

    Man bestämmer ju själv, och har man svårt att få till en graviditet får man sätta igång!

    Men ni har inte gjort någon insemination eller liknande innan utan det räckte med hormonstimulering? :)


    emphz skrev 2018-06-18 23:25:00 följande:

    Ja vad kul! Roligt att fler känner att de vill ha tätt trots det var lång väg med första. Lite rädd att folk ska se negativt på det, men försöker slå bort tankarna!

    Ska bli spännande att få följa er båda!!

    Jag var på ultraljud idag, hade en äggblåsa på 18 mm så imorgon ska vi ta ovitrelle!! Här går det undan!


  • monn

    Ivf har rätt många steg och är lite klurigt och kan vara så olika från person till person! Jag fick mycket hjälp av ivfpodden, googla det! Där kan du lyssna på allt, finns massor led bra avsnitt :)


    Pinkdemon1984 skrev 2018-06-19 10:41:49 följande:

    Hej!

    Följer gärna med i tråden! Jag och min sambo har försökt få barn i 2 år men ännu inte lyckats. Jag har 2 barn sen innan men min sambo har inga biologiska.

    Vi ska börja med ivf till hösten, har varit på ett läkarbesök där dom påbörjade utredning. Hos mig såg allt bra ut, dock har jag övervikt som jag måste få bukt med innan hösten (lite nervös över att jag inte ska lyckas. Har också oregelbunden mens så inte det lättaste att försöka pricka in ÄL.

    Mannen min har dåligt med spermier så nu väntar vi på att få göra lite fler tester, bla kromosomanalys.

    Ni som gjort ivf tidigare, kan ni berätta lite om hur det går till?


  • emphz
    monn skrev 2018-06-19 12:12:00 följande:

    Jag har också varit rädd att folk skall se negativt på att det förhoppningsvis blir så tätt mellan barnen..

    Man bestämmer ju själv, och har man svårt att få till en graviditet får man sätta igång!

    Men ni har inte gjort någon insemination eller liknande innan utan det räckte med hormonstimulering? :)


    Exakt så känner jag med!

    Nä för oss räckte det med hormonstimulering, och ovitrelle för och få ägget att släppa sen fick vi sköta resten själv ??
  • monn

    Skönt! Håller tummarna att det går lika bra denna gången :)


    emphz skrev 2018-06-19 20:19:34 följande:

    Exakt så känner jag med!

    Nä för oss räckte det med hormonstimulering, och ovitrelle för och få ägget att släppa sen fick vi sköta resten själv ??


  • FruHj

    Jag tror man får försöka att inte lyssna så mycket på vad andra tycker. Jag har fått höra både det ena och andra men skönt att ha andra att bolla tankar med :) Jag har BIM på söndag, vet inte om jag ska våga testa innan eller inte, vill ju inte bli besviken men är så jäkla otålig haha! :D 

  • emphz
    FruHj skrev 2018-06-21 00:05:10 följande:

    Jag tror man får försöka att inte lyssna så mycket på vad andra tycker. Jag har fått höra både det ena och andra men skönt att ha andra att bolla tankar med :) Jag har BIM på söndag, vet inte om jag ska våga testa innan eller inte, vill ju inte bli besviken men är så jäkla otålig haha! :D 


    Ååh så spännande!! Jag kan aldrig hålla mig ????

    Nu väntar jag också på bim, mest troligt ägglossat inatt. Är ju 24-36 h efter ovitrelle.
  • Sallyjkpg

    Följer gärna också! Fick barn i höstas efter hjälp med letrozole pga av pcos, ska nu få hjälp efter sommaren om det inte tagit sig innan. Precis avslutat en kur provera efter inte fått tillbaka mensen än :)

  • Teresa B
    Pinkdemon1984 skrev 2018-06-19 10:41:49 följande:

    Hej!

    Följer gärna med i tråden! Jag och min sambo har försökt få barn i 2 år men ännu inte lyckats. Jag har 2 barn sen innan men min sambo har inga biologiska.

    Vi ska börja med ivf till hösten, har varit på ett läkarbesök där dom påbörjade utredning. Hos mig såg allt bra ut, dock har jag övervikt som jag måste få bukt med innan hösten (lite nervös över att jag inte ska lyckas. Har också oregelbunden mens så inte det lättaste att försöka pricka in ÄL.

    Mannen min har dåligt med spermier så nu väntar vi på att få göra lite fler tester, bla kromosomanalys.

    Ni som gjort ivf tidigare, kan ni berätta lite om hur det går till?


    Jag skriver liknande som monn, kolla upp hur ditt IVF-protokoll kommer att se ut och vill du veta hur andra, t.ex. jag har upplevt någon av delarna fråga gärna!

    Jag har gjort en ivf, med en återföring och positiv utgång. Därefter en spontan graviditet som slutade i missfall. Nu har vi varit på första besöket då vi planerar ett syskonförsök i höst. Det kommer att bli en FET-återföring med Letrozole/Ovitrelle. Men jag behöver gå ner i vikt dessförinnan... hur mycket behöver du gå ner innan behandlingsstart och vad har du för tidsplan? Jag har sju kilo kvar, vilket känns överkomligt så min plan är att vara där i slutet av augusti. Under den ivf:en jag gjorde gick jag upp kraftigt i vikt. Under perioden med hormonsprutor ökade jag mellan 1-3,7 kg i veckan, och under graviditeten totalt 36 kg, det var tufft!
  • Anonym (Hoppas!)

    Följs gärna åt! Har också pcos och vi har försökt i 8-9 månader med syskon till vår treåring. Har ingen koll på ägglossning men äter donaferty som verkar ha kortat ner mina cykler. Denna månaden har äl varit otydlig/inte varit men fick ?sammandragningar? på dag 33, hade lite liknande äl-sekret runt dag 25-30, hade sex dag 24,27 & 30 (samt dag 13 & 17 men tror inte det va nära äl). Inatt vaknade jag av att jag höll på att spy så fick flyga upp ur sängen. Tog ett test som tyvärr var negativt och det var en besvikelse då jsg faktiskt trodde det skulle vara positivt. Har haft en konstig känsla i kroppen, lite mensvärk till och från och varit ovanligt kissnödig & trött. Men tänker avvakta och testa igen inom en vecka, kanske till helgen. Är på dag 39 nu. Har inte mått så illa idag men fattar inte varifrån illamåendet kom inatt.. graviditet var typ det första som kom upp :) jag hoppas att det är det som spökar! Har lite hopp om att det är ett väldigt tidigt skede och därför inte gav utslag (men vågar inte hoppas för mycket) :)

  • Pinkdemon1984
    Teresa B skrev 2018-07-02 12:47:21 följande:

    Jag skriver liknande som monn, kolla upp hur ditt IVF-protokoll kommer att se ut och vill du veta hur andra, t.ex. jag har upplevt någon av delarna fråga gärna!

    Jag har gjort en ivf, med en återföring och positiv utgång. Därefter en spontan graviditet som slutade i missfall. Nu har vi varit på första besöket då vi planerar ett syskonförsök i höst. Det kommer att bli en FET-återföring med Letrozole/Ovitrelle. Men jag behöver gå ner i vikt dessförinnan... hur mycket behöver du gå ner innan behandlingsstart och vad har du för tidsplan? Jag har sju kilo kvar, vilket känns överkomligt så min plan är att vara där i slutet av augusti. Under den ivf:en jag gjorde gick jag upp kraftigt i vikt. Under perioden med hormonsprutor ökade jag mellan 1-3,7 kg i veckan, och under graviditeten totalt 36 kg, det var tufft!


    Ja jag får prata med läkaren nästa gång jag ska dit.

    Har ca 13-15 kg kvar att gå ner, hittills gått ner 11 kg. Har precis fått börja med metformin för att hjälpa viktnedgången på traven. Gick upp över 30kg med dottern plus att jag fick en muskelsjukdom efter senaste graviditeten som gjort mig väldigt stillasittande pga värk. Men nu cyklar jag 2 mil varannan dag och gymmet däremellan så fasiken om jag inte ska lyckas med dom sista kilona ????????

    Det enda läkaren sagt är att om jag går ner i vikt så blir det ivf till hösten, det stressar mig lite om jag ska vara ärlig. Vill ju att ivf ska börja så fort som möjligt.

    Förstår att det var tufft att öka i vikt av behandlingen. Håller tummarna för dig att det kommer gå bra i höst!

    Kör ni privat? Vi går via landstinget eftersom sambon inte har egna barn som sagt.
  • Pinkdemon1984
    monn skrev 2018-06-19 12:13:11 följande:

    Ivf har rätt många steg och är lite klurigt och kan vara så olika från person till person! Jag fick mycket hjälp av ivfpodden, googla det! Där kan du lyssna på allt, finns massor led bra avsnitt :)


    Aha! Det ska jag absolut göra, tack för tips
Svar på tråden Syskonförsök - följas åt?