• Anonym (?)

    Bulvan? Budgivare som höjde över sig själv?!

    Vi har kollat ett radhus som va i ganska dåligt skick för 4 miljoner, inga intresserade och inga bud kom in på två veckor. När jag sa till mäklaren att vi kunde lägga 3.6 så kom helt plötsligt ett bud in på 3.7 i fredags. Frågade idag igen om det hade kommit in några nya bud då vi väntar svar från banken och fick då veta att den som budade 3.7 har budat 3.850.000 över sitt egna bud?!

    Är detta vanligt?

  • Svar på tråden Bulvan? Budgivare som höjde över sig själv?!
  • Pierott

    Nja, budar nån över sitt egna bud är det oftast för o trissa upp priset. Vill minnas en dokumentär för några år sedan där mäklare lät släkt o vänner buda för att få ut så mycket som möjligt.

  • Anonym (A)
    Pierott skrev 2018-06-18 18:30:42 följande:
    Nja, budar nån över sitt egna bud är det oftast för o trissa upp priset. Vill minnas en dokumentär för några år sedan där mäklare lät släkt o vänner buda för att få ut så mycket som möjligt.
    Det tror jag med.
  • Dass

    Konstig, oseriös, mäklare som gör sånt.

    Fast d är klart. Säljaren har kanske anlitat Hemverket och då gör ju inte mäklaren mer än har hand om överlåtelsen.

    Jag hade pratat med mäklaren igen och ifrågasatt buden.

  • Anonym (?)
    Dass skrev 2018-06-18 18:37:08 följande:

    Konstig, oseriös, mäklare som gör sånt.

    Fast d är klart. Säljaren har kanske anlitat Hemverket och då gör ju inte mäklaren mer än har hand om överlåtelsen.

    Jag hade pratat med mäklaren igen och ifrågasatt buden.


    Dass skrev 2018-06-18 18:37:08 följande:

    Konstig, oseriös, mäklare som gör sånt.

    Fast d är klart. Säljaren har kanske anlitat Hemverket och då gör ju inte mäklaren mer än har hand om överlåtelsen.

    Jag hade pratat med mäklaren igen och ifrågasatt buden.


    Är en stor mäklarfirma över Sverige, hur frågar man då?
  • Anonym (Anonym)

    Om säljaren/mäklaren meddelar att det absolut inte blir någon affär på  3.7 mijoner så är det väl inte så konstigt att samma budgivare bjuder över sig själv. En bulvan hade väntat tills nästa bud från någon annan innan ett nytt bud gavs.
    Det är meningslöst för en bulvan att bjuda över sig själv.

  • Anonym (.)

    Man har alltid rätt att få uppgifter på de andra budgivarna. Osäker dock om man kan få det innan man vunnit och d e dags att skriva avtal.

  • Pierott
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-18 18:52:49 följande:

    Om säljaren/mäklaren meddelar att det absolut inte blir någon affär på  3.7 mijoner så är det väl inte så konstigt att samma budgivare bjuder över sig själv. En bulvan hade väntat tills nästa bud från någon annan innan ett nytt bud gavs.

    Det är meningslöst för en bulvan att bjuda över sig själv.


    Vet inte hur man bifogar bilder. Men har från en bilaffär bilder där en bulvan bjuder över sig själv gång på gång (antagligen trodde denne att det inte syntes vem som bjöd). Så jo det är fullt möjligt.
  • Namnlös2015
    Anonym (.) skrev 2018-06-18 18:53:13 följande:

    Man har alltid rätt att få uppgifter på de andra budgivarna. Osäker dock om man kan få det innan man vunnit och d e dags att skriva avtal.


    Inte förrän papperna är skrivna och det är enbart köparen som har den rätten.

    Det är frivilligt för säljaren att delge övriga budgivare infon om de efterfrågar den.
  • Anonym (.)
    Namnlös2015 skrev 2018-06-18 19:29:37 följande:

    Inte förrän papperna är skrivna och det är enbart köparen som har den rätten.

    Det är frivilligt för säljaren att delge övriga budgivare infon om de efterfrågar den.


    Ok! Är det inte lite underligt? Man kommer ju lättare åt misstänkta bulvaner annars.
  • Anonym (..)

    Fråga mäklaren varför de budat över sig själva?

    De situationer som jag känner till budgivare som budat över sitt egna bus har varit i situationer när säljaren inte varit nöjd och förberett en ytterligare visning, och budgivaren då försöker stänga affären innan visningen äger rum genom att buda över sig själv.

  • Anonym (-)

    När jag sålde ett hus, låg ute för 1.450tkr, så fick jag ett bud på 1.150tkr. Jag sa nej, minst utgångspris, då höjde samma budgivare sitt egna bud till mitt satta acceptpris.

  • Anonym (asdf)

    Är det olagligt att mygla med budgivning? Att buda själv eller låta någon annan göra det för att få upp priset?

  • Dass

    Om det nu är så att säljaren inte accepterade budet som den andra la så borde ju ts blivit informerad om det för att ha en chans att bjuda över. Allt annat tyder på en dålig mäklare. Bara för att man jobbar på en välkänd firma så kan mäklaren vara oerfaren eller bara rentav ha en dålig dag.

  • tolvtretton

    Detta är ju som andra påpekar väldigt vanligt. Sist vi köpte lägenhet budade vi över oss själva, där det högre budet gällde om vi fick tillträde två månader tidigare än vad säljaren önskade och det lägre budet gällde vid senare tillträde. Slutade med en kompromiss däremellan där både vi och säljarna blev bostadslösa en månad var :)

Svar på tråden Bulvan? Budgivare som höjde över sig själv?!