• Äldre 18 Jun 21:09
    10028 visningar
    9 svar
    9
    10028

    Tacos för 30 barn

    Hej!

    Nu på fredag så fyller min son år, och då tänkte jag bjuda på tacos på kalaset.


    Det kommer 30 barn till kalaset och jag är lite osäker på hur mycket jag behöver köpa in, då jag inte vet riktigt vad barn tar mer eller mindre av på en tacosbuffé.

    Köttfärsen är rätt så lugnt då jag räknar med 100g per barn. Men hur många gurkor, tomater, isbergshuvud, majsburkar (i gram), paprikor, rödlökar etc?

    Tacksam för hjälp
    Barnen är mellan 9-11 år gamla.

  • Svar på tråden Tacos för 30 barn
  • JA77
    Äldre 18 Jun 21:52
    #1

    Oj, det låter himla jobbigt. Kan ni inte göra annat? Köttfärssås? Lasagne? Det är ju en massa moment att hacka osv. 

  • Äldre 18 Jun 22:02
    #2

    100g köttfärs per barn låter snålt. Visserligen var han ca 13 år då men min brorson brukade enligt brorsan smälla i sig ungefär 1kg själv när de åt tacos. Så brorsan sa till mig att även koka ris för att göra det mättande. En del barn gillar inte grönsaker så de äter mest av köttfärsen.

  • Äldre 20 Jun 18:32
    #3

    bump

  • Äldre 20 Jun 18:34
    #4

    Tror det är väldigt, väldigt olika. I den åldern tog min unge ett mjukt bröd, hällde på nästan en hel burk majs och sen lite köttfärs. Klart!

  • Äldre 20 Jun 18:41
    #5
    Minimalen skrev 2018-06-18 22:02:05 följande:

    100g köttfärs per barn låter snålt. Visserligen var han ca 13 år då men min brorson brukade enligt brorsan smälla i sig ungefär 1kg själv när de åt tacos. Så brorsan sa till mig att även koka ris för att göra det mättande. En del barn gillar inte grönsaker så de äter mest av köttfärsen.


    Ett _kilo_ köttfärs? Över 1500 kalorier i enbart köttfärs till tacosen? Hittade en tabell på livsmedelsverket där det står att pojkar på 13 år ska äta ca 2390 om dagen. Han åt alltså nästan alltihopa bara i köttfärs? Enligt svensktkott.se är 75-100 gram köttfärs en portion. Han åt alltså tio gånger en sån portion? Förlåt men det låter helt orimligt och extremt ohälsosamt.
  • Äldre 20 Jun 18:59
    #6

    Oj svårt med mängder.

    Men hos oss går främst majs, gurka, isbergssallad, ost (i stora lass) och såser (gräddfil, guacamole och salsa) i barnens tacos. Köttfärsen är mest ?krydda? för dem.

    5 gurkor

    2-3 lökar

    8 (150g) burkar med majs

    2 salladshuvuden

    15 tomater

    5 paprikor

    8 påsar med riven ost, sån vanlig storlek texmex-ost eller liknande mängd

    Något sånt kanske?

  • Äldre 20 Jun 20:07
    #7

    Jag tänker såhär, varför inte ta i lite och köpa för mycket? Majsburkar är ju konserver som håller länge, exempelvis. Köp ett gäng och spara det som blir kvar. Tomater, gurka och sallad lär ju gå åt ändå. Så fundera ut vad du tror kommer gå åt och köp det dubbla ungefär. Bättre för mycket än för lite och det mesta som ingår i en såndär buffé lär du ju som sagt var kunna göra åt ändå.

  • Kodia
    Äldre 20 Jun 21:33
    #8

    Bara en nyfiken fråga: Hur många hade du bjudit? När ändå 30 barn kommer på barnkalas på midsommarafton?

    Ett tips är att tänka över hur de ska ta maten - antal skålar,, vilken ordning, om det ska vara flera "stationer" att ta ifrån osv. Det tar lång tid att ta just tacos, så det kan löna sig att planera bra,  så alla barn känner att de hinner äta sig mätta. 

  • Kodia
    Äldre 23 Jun 23:21
    #9

    Hur gick det med kalaset? Hur mycket gick åt?

Svar på tråden Tacos för 30 barn