• Mandelskorpan

    Hur mycket surf har ni som har tonåringar?

    Som rubriken lyder. Hur många bor hemma och hur mycket surf har ni per månad?

  • Svar på tråden Hur mycket surf har ni som har tonåringar?
  • Anonym (J)

    Hemma har vi wifi, på mobilen har 13-åringen 15 GB/mån men jag får oftast föra över lite mer.

  • Anonym (Gru)

    Hemma hos mig och hos sin pappa finns det wifi och även hos kompisar. Ingen aning om vad deras mobil innehåller i surfmängd eftersom de sköter den kostnaden själv.

    Jag hör aldrig något gnäll om slut på surf och inte heller pengabrist. Så jag antar att wifi används oftast.

  • Sharper

    Jag är 26 och har 2 gb, bonusdottern har gjort åt över 30 gb i månaden och det sänks nu till 2gb. Här Wifi både hos oss och mamman men hon har varit dålig på att koppla upp sig på det. Hon är 10 år.

  • Trädgårdsland

    Wi-fi här hemma.

    14-åringen har ingen surf på mobilen. Surfar hemma, laddar ner saker att se/lyssna på. Sitter alldeles tillräckligt med mobilen, behöver verkligen inte göra det ännu mer när hon är borta.

    16-åringen har 3gb. Används inte upp.

    Vi vuxna har också 3 gb, som inte används upp.

  • Duckan

    Wifit hemma har jag ingen aning om! Vi är tre stycken och det har hittills aldrig tagit slut.

  • Anonym (J)
    Mandelskorpan skrev 2018-06-19 12:57:09 följande:

    Tack för svar! Var nog otydlig i min fråga

    jag menar surf hemma, alltså på wi-fi? Man har väl olika mycket där också..?


    Hemma är det väl olika hastigheter man väljer? Fast obegränsad mängd? Jag tror jag har com hem bredband 100 och det funkar bra för tre personer att köra sina enheter på samtidigt.
  • Mandelskorpan
    Anonym (J) skrev 2018-06-19 13:14:45 följande:

    Hemma är det väl olika hastigheter man väljer? Fast obegränsad mängd? Jag tror jag har com hem bredband 100 och det funkar bra för tre personer att köra sina enheter på samtidigt.


    Ah, ok. Det finns inte bredband här (än). Utan jag har ett sånt där mobilt wi-fi som man ställer i fönstret, typ. Vet bara inte hur mycket man ska räkna med att det går åt.
  • sextiotalist
    Mandelskorpan skrev 2018-06-19 12:57:09 följande:

    Tack för svar! Var nog otydlig i min fråga

    jag menar surf hemma, alltså på wi-fi? Man har väl olika mycket där också..?


    Det finns olika vägar att få Wifi. Vi har Telia, än så länge via ADSL (koppar) men kommer få fiber snart. Där är det oändlig mängd (vi betalar för hastigheten). Så på vårt nät har vi både TV och WiFi, har man mobilt internet, då är det en mängd man diskuterar.


    Så mitt svar, hemma finns det obegränsat med surfmängd.

  • sextiotalist
    Mandelskorpan skrev 2018-06-19 13:22:53 följande:
    Ah, ok. Det finns inte bredband här (än). Utan jag har ett sånt där mobilt wi-fi som man ställer i fönstret, typ. Vet bara inte hur mycket man ska räkna med att det går åt.
    Jag tror man räknar med att 1G motsvarar en normal film. Det som drar surf är just filmer, vanligt chattande, facebookande tar inte mycket alls.
  • Anonym (.)
    Mandelskorpan skrev 2018-06-19 13:22:53 följande:

    Ah, ok. Det finns inte bredband här (än). Utan jag har ett sånt där mobilt wi-fi som man ställer i fönstret, typ. Vet bara inte hur mycket man ska räkna med att det går åt.


    Beror ju främst på vad man gör på internet.

    Onlinespel drar enorma mängder, film (ej HD) drar ca 1-2 GB i timmen. Facebook, Aftonbladet osv drar inte speciellt mycket.
  • Roddarn

    Är det verkligen vanligt att säga (som många gör i tråden) att man har wi-fi hemma? När man egentligen menar bredbandsuppkopplingen?

    Wi-fi är ju egentligen bara det lokala trådlösa nätverket, som visserligen används av det mesta idag, men det är ju inte bredbandsuppkopplingen.

    Som bredband kan du idag antingen ha fiber, ADSL eller mobilt bredband eller i vissa fall via samma typ av anslutning som kabel-TV (ingen har väl uppringt modem idag?). På alla dessa tre kan du koppla ett trådlöst nätverk lokalt, ett wi-fi! (Ja, även uppkopplingen i telefonen när du inte är hemma är ett mobilt bredband och kan på de flesta telefoner delas ut via hotspot och då blir hotspoten ditt wi-fi).

    Jag är uppriktigt nyfiken på om det är allmänt tal att kalla bredbandet hemma för Wi-fi? För mig är det nämligen inte alls samma sak! Glad

  • Anonym (mmm)
    Mandelskorpan skrev 2018-06-19 13:22:53 följande:
    Ah, ok. Det finns inte bredband här (än). Utan jag har ett sånt där mobilt wi-fi som man ställer i fönstret, typ. Vet bara inte hur mycket man ska räkna med att det går åt.
    Såna hade vi förr. 
    Jag skriver såna, för vi hade 2 abonnemang. Vi är en bonusfamilj och när vi flyttade ihop hade vi varsitt sedan tidigare. Jag + 2 tonåringar hade det största man kunde ha och sambon hade snäppet lägre då hans barn var yngre och de klarade sig oftast på det. Hade hos tele2 och ser de har ändrat på dem sen dess, men jag + mina 2 hade 100 GB, det gick i princip alltid åt men mina barn bodde bara varannan vecka, så då förstår man att det går åt! Har dock tonåringar som lägger mycket tid vid datorerna. 

    Allt blev bra mycket smidigare när vi fick in fiber i huset Skrattande 
  • Anonym (mmm)
    Roddarn skrev 2018-06-19 21:21:14 följande:

    Är det verkligen vanligt att säga (som många gör i tråden) att man har wi-fi hemma? När man egentligen menar bredbandsuppkopplingen?

    Wi-fi är ju egentligen bara det lokala trådlösa nätverket, som visserligen används av det mesta idag, men det är ju inte bredbandsuppkopplingen.

    Som bredband kan du idag antingen ha fiber, ADSL eller mobilt bredband eller i vissa fall via samma typ av anslutning som kabel-TV (ingen har väl uppringt modem idag?). På alla dessa tre kan du koppla ett trådlöst nätverk lokalt, ett wi-fi! (Ja, även uppkopplingen i telefonen när du inte är hemma är ett mobilt bredband och kan på de flesta telefoner delas ut via hotspot och då blir hotspoten ditt wi-fi).

    Jag är uppriktigt nyfiken på om det är allmänt tal att kalla bredbandet hemma för Wi-fi? För mig är det nämligen inte alls samma sak! Glad


    Jag kallar det för bredband, men jag fattar ju vad folk menar om de råkar kalla det wi-fi annars får man väl fråga vad de menar, problem solved Flört
  • Roddarn
    Anonym (mmm) skrev 2018-06-19 22:03:25 följande:
    Jag kallar det för bredband, men jag fattar ju vad folk menar om de råkar kalla det wi-fi annars får man väl fråga vad de menar, problem solved Flört
    Jag fattade ju också, som jag skrev! Skrattande
    Jag var mest nyfiken på om det var vanligt att folk sa så, och kanske egentligen också om folk trodde det var samma sak. 

    Det är inget som diskuteras så där jätteofta i mina kretsar, det frågas väl mest efter lösenordet till wi-fi´t, vilket då är helt korrekt för på bredbandet har jag inget lösenord men det är ju sällan någon kommer hit och kopplar upp sig med kabel! Skrattande.  Därför jag undrade om folk uttryckte sig så "normalt", eller hur jag ska uttrycka mig.

    Så det var nog inget problem som behövde bli solved....Flört
  • Anonym (123)
    Roddarn skrev 2018-06-19 21:21:14 följande:

    Är det verkligen vanligt att säga (som många gör i tråden) att man har wi-fi hemma? När man egentligen menar bredbandsuppkopplingen?

    Wi-fi är ju egentligen bara det lokala trådlösa nätverket, som visserligen används av det mesta idag, men det är ju inte bredbandsuppkopplingen.

    Som bredband kan du idag antingen ha fiber, ADSL eller mobilt bredband eller i vissa fall via samma typ av anslutning som kabel-TV (ingen har väl uppringt modem idag?). På alla dessa tre kan du koppla ett trådlöst nätverk lokalt, ett wi-fi! (Ja, även uppkopplingen i telefonen när du inte är hemma är ett mobilt bredband och kan på de flesta telefoner delas ut via hotspot och då blir hotspoten ditt wi-fi).

    Jag är uppriktigt nyfiken på om det är allmänt tal att kalla bredbandet hemma för Wi-fi? För mig är det nämligen inte alls samma sak! Glad


    Så är det. Som IT-tekniker svider det i ögonen att läsa, men jag har lärt mig att hålla vreden inom mig. 
    Det är ungefär som när min mamma kallar datorn för hårddisk.
  • Mandelskorpan
    Anonym (mmm) skrev 2018-06-19 22:01:50 följande:

    Såna hade vi förr. 

    Jag skriver såna, för vi hade 2 abonnemang. Vi är en bonusfamilj och när vi flyttade ihop hade vi varsitt sedan tidigare. Jag + 2 tonåringar hade det största man kunde ha och sambon hade snäppet lägre då hans barn var yngre och de klarade sig oftast på det. Hade hos tele2 och ser de har ändrat på dem sen dess, men jag + mina 2 hade 100 GB, det gick i princip alltid åt men mina barn bodde bara varannan vecka, så då förstår man att det går åt! Har dock tonåringar som lägger mycket tid vid datorerna. 

    Allt blev bra mycket smidigare när vi fick in fiber i huset  


    Toppen, tack! Precis det jag ville veta. 100 GB på två tonåringar på halvtid alltså.... Det förklarar varför mina 60 GB tog slut efter halva månaden

    On-line spel och film är det som gäller här. Hur mycket de sitter beror ju på vad man gör för övrigt, skola, ledig, resa....

    Fiber är på väg in här, som tur är.
  • Ballon79

    Mina tonåringar har mobilabonnemang utan surf + att mobilens inställningar är låsta så att den bara kopplar upp sig på vårt wifi hemma hos oss. Och vårt hemma-wifi är bara på mellan 18 och 20 varje dag. Då får barn och vuxna göra sina surf-ärenden. Resten av tiden är vi ute eller tonåringarna hjälper till med sina hushållssysslor. Detta är nu på sommarlovet, av sociala skäl släpper vi på skolans wifi under terminerna.

Svar på tråden Hur mycket surf har ni som har tonåringar?