• Anzil

    När lyckades ni komma ur eran konflikträdsla?

    Hej!

    Ni som har burit på konflikträdsla, hur lyckades ni?


    Det sägs med tiden/åldern att man helt enkelt slutar bry sig mer. Så ni som kommit till den punkten och lyckats sluta bry er/slutat upp med konflikträdslan, vad kan ni ge tips till oss med konflikträdsla?


     


    Jag skulle gärna vilja att denna tråd kan vara nytta till många. Men istället för att skapa en tråd som handlar om mig, så tänker jag använda denna del av TS och berätta min historia.


    Jag har fokus att komma in på högskolan. Sidan om, har jag lite olika fritidsintresse och hobby. Bl.a är det film. Jag har vänner som håller på med kortfilmer och skickar iväg dessa till festivaler. Än så länge har jag ställt upp statist, både för vänner och för andra produktionsbolag.


     


    Men jag kom på en filmidé, skrev ett manus och skickade iväg det till två av mina vänner. Jag bestämde att jag skulle ha en roll i filmen, en liten roll. Och även regissera. Jag kunde inte tacka nog mina vänner som ställde upp. De hjälpte mig med att finslipa manuset, så all budskap blir tydliga och det jag vill ha sagt kommer i filmen. Jag är ju trots allt inte utbildad inom området.


    Så finslipade manuset gjorde de, och lite små ändringar i manuset. Sedan hade de ett möte bakom min rygg. Jag hade ingen aning om mötet, så exakta orden vet jag inte. Men ett besluts tog om att jag inte skulle få regissera, utan istället vara en assistent för att jag saknar erfarenhet. Naiv som jag är, gick jag med på det.


    Men med tidens gång, börjar jag känna mer respektlöshet och även upplever jaga att jag är liten i projektet.


     


    Jag känner mig väldigt arg på mig själv, för det här känns så typiskt mig. Att sådant händer. Och att det händer såhär, är det ingen annans fel än mig själv. Hade jag inte varit konfliktärdd hade inget sådant skett, kanske.


     


    Nu när jag försöker säga min sagt, finner jag en enorm rädsla. Jag har pratat med två andra vänner som har erfarenhet angående om film. De båda är överens om att det har skett mycket oproffsigt. Och jag känner själv att jag borde VERKLIGEN säga min sak. Men det är lättare sagt än gjort. Jag har även ett konsekvenstänk. Att tänk om jag säger min sak och för att jävlas med mig, kanske de inte ens kommer göra sina uppdrag till fullo under filmarbetet. Bara för att ''bevisa'' för mig att det är tufft med regi och filmarbete. Men med rätt team kan det bli bra. Men skall de jävlas för att bevisa deras poäng. Då vet jag inte alls om jag vågar ta sådan debatt/konflikt med de.


     


    SÅ det är blandning av konflikträdsla och att få filmen gjord på bästa sätt. Men det är viktigt för mig att få det ut att det är min film trots allt. Annars känner man ju bara att all hårt arbete inte lönande sig och att dessutom få känslan av att den har blivit mer eller mindre bestulet och någon annan får äran.


     


    Men som sagt, hur får man ur konflikträdslan och det viktigaste. Använda gärna denna tråd för att tipsa till varandra.


     


    Observera: Dela inte med eran historia om vad ni skall göra. För då kommer tråden spåra ur. Utan viktigt att tillåta de som tips mig gör det. Och de som vill tipsa om hur man går ur konflikträdsla gör det.


     


    Men skriv inte eran konflikträdsla och vad ni skall göra. För då kommer tråden få en massa användare här som delar olika historier och vissa kommer få svar och andra inte och längre i tiden kommer kanske det bli väldigt svårt att få svar. Slutligen blir det knappt någon tips och råd. Utan vill ni ha hjälp med eran sits, så skapa en tråd. Då står ni även i centrum i tråden. Ni tjänar mer på det.


     


    Tack!

  • Svar på tråden När lyckades ni komma ur eran konflikträdsla?
Svar på tråden När lyckades ni komma ur eran konflikträdsla?