• Finne8­4
    Äldre 19 Jun 15:05
    1615 visningar
    14 svar
    14
    1615

    Du som gjort abort

    Varför blev du ofrivilligt gravid?
    Finns ju en hel del orsaker till att kvinnor som inte vill bli gravida och blir det och därmed går de igenom en abort. Jag vill gärna reda ut orsakerna så att jag vet vad bakomliggande orsak är till att Sverige har den största abort talen i Europa.

    www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2013/09/Sverige-har-Nordens-hogsta-aborttal/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som gjort abort
  • Anonym (Spira­len)
    Äldre 19 Jun 15:16
    #1

    Blev gravid trots spiral. Ultraljud bekräftade både graviditet och att spiralen satt kvar som den skulle. Då jag var skyddad var alltså ett barn inte välkommet och det blev abort.

  • Anonym (kombi­)
    Äldre 19 Jun 15:47
    #2

    Två aborter, båda pga kombinationer av flera av TS svarsalternativ.

  • Anonym (Amnin­g)
    Äldre 19 Jun 15:58
    #3

    Vi slarvade med preventivmedel när jag ammade. Så amning är absolut inte säkert eftersom jag blev gravid på första ägglossningen.

  • Anonym (...)
    Äldre 19 Jun 18:27
    #4

    Preventivmedel funkade inte x4 (olika preventivmedel).

    Slarv med preventivmedel x2 (dvs fattade inte att om man är dålig i magen funkar det inte).

    Blev lurad en gång - partner fejkade att det var säkert. Kanske räknas som slarv men litade på det då det var säker period dessutom.

  • Anonym (.)
    Äldre 19 Jun 18:32
    #5

    Jag blev planerat gravid men sen hände det mycket i mitt liv som gjorde att jag var tvungen att avbryta den fast jag egentligen inte ville. Fick välja mellan pest eller kolera

  • Äldre 19 Jun 22:44
    #6

    Vi blev gravida men hon valde att avbryta.

  • Anonym (Anony­m (Våldt­äkt))
    Äldre 22 Jun 17:26
    #7

    Jag blev gravid genom våldtäkt och kände att jag inte skulle kunna se barnet utan att tänka på mannen

  • Anonym (Pia)
    Äldre 22 Jun 17:41
    #8

    Min kopparspiral hade flyttat sig. Kollade med BM men de sa att den satt bra. Senare fick jag veta att det kan de inte se utan en ultraljudsmaskin. Hatar den jävla barnmorskan!

    Däremot gick aborten bra, jag har inte ångrat mig heller.

  • Anonym (Linda­)
    Äldre 22 Jun 17:42
    #9

    Jag har inte hittat nån preventivmedel som funkar för mig .Så två aborter har det blivit.

  • Anonym (....)
    Äldre 22 Jun 17:43
    #10

    Missade p-spruta med två veckor och blev gravid

  • Anonym (maja)
    Äldre 22 Jun 22:34
    #11

    Slarv med preventivmedel, ung, dum och i förnekelse om vad som kunde hända. En lite destruktiv tid i mitt liv.
    Har inte ångrat själva aborten men ångrar att jag inte skyddade mig så den inte behövde gjorts alls. Jag är fortfarande tillsammans med pappan (då var förhållandet helt nytt, 20 år sedan) och vi fick senare två barn planerat.

  • Anonym (M)
    Äldre 22 Jun 23:03
    #12

    1. Slarv med preventivmedel. Efter någon vecka av sjukdom där jag spydde ca 2 av dagarna och hade diarré i ca tre dagar. Tänkte inte på att det kunde göra så att mina minipiller inte hann verka. Pang boom gravid.

  • Anonym (M)
    Äldre 22 Jun 23:13
    #13
    Finne84 skrev 2018-06-19 15:05:20 följande:
    Varför blev du ofrivilligt gravid?
    Finns ju en hel del orsaker till att kvinnor som inte vill bli gravida och blir det och därmed går de igenom en abort. Jag vill gärna reda ut orsakerna så att jag vet vad bakomliggande orsak är till att Sverige har den största abort talen i Europa.

    www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2013/09/Sverige-har-Nordens-hogsta-aborttal/
    P.S. artikel du länkat till om att Sverige har högst antal aborter i Norden, inte i Europa.
  • Finne8­4
    Äldre 25 Jun 23:26
    #14
    Anonym (M) skrev 2018-06-22 23:13:28 följande:
    P.S. artikel du länkat till om att Sverige har högst antal aborter i Norden, inte i Europa.
    Förlåt. My mistake. 
Svar på tråden Du som gjort abort