• Anonym (Mamman)

    Hur mycket får ett barn gå ner i vikt vid sjukdom?

    Min nio månaders bebis har tyvärr varit förkyld en hel del och nu senast en rejäl förkylning med hög feber som gjorde att hon slutade äta.

    Som tur var så har hon ammat under hela tiden och iaf fått i sig något.

    I fredags var vi in till barnakuten och då vägdes hon in på drygt 8,7kg. Reflekterade inte över det där och då men däremot när vi kom hem. För en månad sedan på bvc vägde hon 7,8kg och hon går upp rätt långsamt i vikt. Alltså låter det helt otroligt att hon ska ha gått upp nästan ett helt kilo i vikt på en månad.

    Igår var vi tillbaka på barnakuten då hon fortfarande var dålig och då vägdes hon istället in på 7kg exakt.

    Vi vägde om två gånger och den vikten stämmer.

    Läkaren tyckte det lät konstigt och menade på att vikten från bvc var fel (trots att hon tidigare följt sin kurva?) och att hon omöjligt kunde ha gått ner så mycket.

    Både jag och pappan ser och känner på henne att hon gått ner i vikt. Syns tydligt på bilder tex.

    Även om läkaren inte blev orolig så blev jag det, kan inte gå till bvc och väga heller då hon fortfarande är hängig. Är det normalt att gå ner såhär mycket i vikt under sjukdom?

  • Svar på tråden Hur mycket får ett barn gå ner i vikt vid sjukdom?
  • Anonym (H)

    Det är kurvorna som brukar följas. Hoppas hon snart mår bättre!

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (H) skrev 2018-06-19 18:40:03 följande:

    Det är kurvorna som brukar följas. Hoppas hon snart mår bättre!


    Menar du hennes vanliga kurva? Den pekar rakt neråt nu. Hon väger mindre nu än vad hon gjorde vid fem månader..
  • Anonym (H)
    Anonym (Mamman) skrev 2018-06-19 19:43:56 följande:

    Menar du hennes vanliga kurva? Den pekar rakt neråt nu. Hon väger mindre nu än vad hon gjorde vid fem månader..


    Jo hennes egen kurva. Minns inte hur mycket det får avvika. Hur länge har babyn varit sjuk? Och vad har hon?
Svar på tråden Hur mycket får ett barn gå ner i vikt vid sjukdom?