• Otit

    Läggningarna är katastrofala

    Hej!

    Är det någon som har några bra tips angående nattning? Min dotter är 16 månader och har de senaste typ fyra-fem månaderna varit helt hopplös på kvällarna (med undantag för ett par veckor då vi trodde att det äntligen vänt och blivit till det bättre, men icke!). Vi har bra kvällsrutiner med välling och mys, tandborstning med mera. Sedan lägger jag henne då jag avlastar min sambo som är föräldraledig. Jag sätter henne i spjälsängen och sen börjar hon trotsa. Hon vägrar ligga ned. Ställer dig upp hela tiden, kastar gossedjur och nappen. Skrattar åt mig när jag plockar upp dem och grinar när jag låter dem vara. Hon bankar i väggarna, pratar, slår på mig och på sig själv. Jag försöker vara så tråkig jag kan och bara lägga henne ned så fort hon ställer dig upp, be henne lägga sig ned och så låtsas jag sova. Hon får en period då hon lägger sig till rätta och håller på att somna, sedan händer någonting och hon kastar sig upp och börjar om hela karusellen. Det brukar sluta med att jag ger upp efter 30-40 minuter då mitt tålamod tryter. Jag blir så arg att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Sambon får gå in och ta över och det brukar ta ytterligare 20-30 minuter innan hon somnar. Ibland ballar hon ur då hon är så trött att hon inte vet vart hon ska ta vägen. Jag orkar inte mer snart. Vi lägger alltså runt en timma varje dag på att få henne att somna VARJE kväll. Hon är oftast trött när hon ska lägga sig, men vi har försökt att lägga henne tidigare och senare, vi har minskat och ökat på dagsvild men ingenting hjälper. Har ni tips? För cirka ett halvår sedan fungerade läggningarna jättebra, vet inte vad som hände.

  • Svar på tråden Läggningarna är katastrofala
  • legomum

    Låter som att hon inter så trött. Hur ser resten av dagen ut? Behöver du göra förändingar för dagsvilan eller är det rent av för tidigt på kvällen?

    Behöver lite mer information.

  • Alexi

    Hon trotsar inte, hon är för liten för det. Antingen är hon inte trött nog eller så är det roligare att vara uppe...

  • LaFontaine

    Har ni prövat att söva henne i er säng och bära över henne istället? När vår dotter har krånglat har vi helt enkelt bytt nattningstaktik.

  • svamparna

    Vi hade exakt samma problem! Dock var vår dotter någon månad yngre. Vi bytte ut spjälsängen mot en växasäng och lägger oss numer bredvid henne i sängen. Hon får hålla på och kasta nappa, sparka i väggen med mera i några minuter. Sedan håller jag om henne ganska hårt så hon inte kan smita (lite övertrött grin blir det oftast då) men sen somnar hon. En läggning har gått från att ta 1 - 1,5 h till ca 20 min och är så skönt

  • Fru Ve

    Så höll vi på med vårt första barn. Jättejobbigt var det. Andra barnet var lättare att lägga. Tredje är likadan som första. Men nu löser jag det genom att varje dag natta i bärsele istället. Har en Tula toddler bärsele som går jättebra att använda till större barn. När han verkar trött sätter jag honom i selen och passar på att gå runt och plocka lite med disken och tvätt. Ser jag att han är beredd att somna brukar jag sätta på lugn musik och gå runt lite bara. Ibland står jag och ser på tv en stund. Försöker att inte ta tid eller stressa upp mig över vad klockan är. Ofta somnar han inom 15 minuter och då väntar jag ytterligare 15 minuter, lägger sen ner honom i sängen. Funkar utmärkt och vi har ingen stress över nattning. Så mitt tips är tänk om och testa något nytt!

  • Vinterankan

    Vi slutade lägga vårt barn, det funkade inte oavsett rutiner. Till slut så somnade hon av sig själv, ofta på golvet under vardagsrumsbordet eller i något hörn där hon kröp in.

  • Otit
    legomum skrev 2018-06-19 21:09:38 följande:

    Låter som att hon inter så trött. Hur ser resten av dagen ut? Behöver du göra förändingar för dagsvilan eller är det rent av för tidigt på kvällen?

    Behöver lite mer information.


    Hon sover 1-2 gånger beroende på när hon vaknar. Vaknar hon 05.30-6 så är hon väldigt trött framåt 8-9. Då sover hon en sväng. Sen sover hon på eftermiddagen vid 13-14. Vaknar hon framåt 7.30 så sover hon en gång mitt på dagen. Sover totalt runt 2 timmar på dagen. Vi försökte att hon skulle sova en gång på dagen för att hon kanske inte var så trött på kvällen. Men det hjälpte inte. Vi har lagt henne allt från klockan 19-20.30. Tar en timma oavsett...hon gnuggar sig i ögonen och trycker sina gossedjur mot ansiktet på kvällen innan man lägger henne i sängen. Då blir hon plötsligt pigg igen.
  • Otit
    LaFontaine skrev 2018-06-19 21:30:26 följande:

    Har ni prövat att söva henne i er säng och bära över henne istället? När vår dotter har krånglat har vi helt enkelt bytt nattningstaktik.


    Ja, men hon ligger inte still då heller. Hon klättrar på mig, ställer sig mot väggen, petar på tavlor. Rullar runt. Ger upp till slut då också :(
  • Otit
    svamparna skrev 2018-06-19 21:34:33 följande:

    Vi hade exakt samma problem! Dock var vår dotter någon månad yngre. Vi bytte ut spjälsängen mot en växasäng och lägger oss numer bredvid henne i sängen. Hon får hålla på och kasta nappa, sparka i väggen med mera i några minuter. Sedan håller jag om henne ganska hårt så hon inte kan smita (lite övertrött grin blir det oftast då) men sen somnar hon. En läggning har gått från att ta 1 - 1,5 h till ca 20 min och är så skönt


    Åh vad skönt att höra!! 20 minuter låter som en dröm. Men man kan alltså ha en växasäng till en 1,5 åring? Kanske värt att testa i så fall.
  • Otit
    Fru Ve skrev 2018-06-19 21:40:53 följande:

    Så höll vi på med vårt första barn. Jättejobbigt var det. Andra barnet var lättare att lägga. Tredje är likadan som första. Men nu löser jag det genom att varje dag natta i bärsele istället. Har en Tula toddler bärsele som går jättebra att använda till större barn. När han verkar trött sätter jag honom i selen och passar på att gå runt och plocka lite med disken och tvätt. Ser jag att han är beredd att somna brukar jag sätta på lugn musik och gå runt lite bara. Ibland står jag och ser på tv en stund. Försöker att inte ta tid eller stressa upp mig över vad klockan är. Ofta somnar han inom 15 minuter och då väntar jag ytterligare 15 minuter, lägger sen ner honom i sängen. Funkar utmärkt och vi har ingen stress över nattning. Så mitt tips är tänk om och testa något nytt!


    Jo, det är bara att jag vill att hon ska kunna somna själv. I nästan åtta månaders tid fick vi vagga henne till sömns, både på kvällen och sen på nätterna när hon vaknade. Jag var helt slut. Slutade vagga henne och sen lärde hon sig att somna själv i sängen när vi satt bredvid. Det gick hur bra som helst tills för några månader sedan. Vi ska få ett till barn snart, vill att andra ska kunna lägga henne om det är nödvändigt när vi åker in till förlossningen, plus att när nästa barn kommer vill jag inte hålla på och greja så mycket för att hon ska somna.
Svar på tråden Läggningarna är katastrofala