• Anonym (Semester)

    Inte råd att göra något på semestern

    Hur vanligt är det att man inte har råd att göra någonting på semestern? Och då menar jag att man gör absolut ingenting utöver det vanliga. Har ett par personer i min närhet som båda har barn. Båda ensamstående. Den ena har delad vårdnad och har ett nytt förhållande. Den andra har också delad vårdnad men lever ensam med sina barn. I sommar verkar det inte finnas pengar över till att göra någonting med barnen men den ena planerar en resa med sin nya senare i år UTAN barn. Det finns även pengar över till cigaretter och snus (naturligtvis!). Den andra har lite sparpengar på banken och kan nu inte förstå varför hen måste ta av dessa när hen ansökte om tillfälligt försörjningsstöd ("mellan två jobb") och fick nej med hänvisning till sparpengarna.

  • Svar på tråden Inte råd att göra något på semestern
  • Anonym (Ja)

    Tja jag kan inte göra någonting men jag har inte barn. Det finns väl saker att göra med barn som inte behöver kosta pengar? Bada, gå till lekparker etc. 

  • Anonym (gulli)

    Varför bryr du dig om andras semester? Och just deras?

  • Anonym (Semester)
    Anonym (Ja) skrev 2018-06-19 21:10:34 följande:

    Tja jag kan inte göra någonting men jag har inte barn. Det finns väl saker att göra med barn som inte behöver kosta pengar? Bada, gå till lekparker etc. 


    Gå till lekparker är möjligt för den ena av dem men det gör de även i vanliga fall. Bada är ej möjligt utan pengar då det är 6 km till närmaste sjö och det ej går buss dit (och barnen är för unga för att cykla i trafik) och utomhusbadet kostar pengar.

    Tråkigt att höra att du ej kan göra någonting. Vad beror det på?
  • Anonym (Semester)
    Anonym (gulli) skrev 2018-06-19 21:16:16 följande:

    Varför bryr du dig om andras semester? Och just deras?


    Bryr mig mest om barnen.
  • Anonym (gulli)
    Anonym (Semester) skrev 2018-06-19 21:16:24 följande:

    Gå till lekparker är möjligt för den ena av dem men det gör de även i vanliga fall. Bada är ej möjligt utan pengar då det är 6 km till närmaste sjö och det ej går buss dit (och barnen är för unga för att cykla i trafik) och utomhusbadet kostar pengar.

    Tråkigt att höra att du ej kan göra någonting. Vad beror det på?


    Har de inte råd med någonting annat än mat?
  • Anonym (gulli)
    Anonym (Semester) skrev 2018-06-19 21:18:29 följande:

    Bryr mig mest om barnen.


    Då kan du väl ge barnen bad- och bussbiljetter i gåva.

    Vad har du för relation till dem egentligen?
  • Anonym (Ungt)
    Anonym (Semester) skrev 2018-06-19 21:16:24 följande:

    Gå till lekparker är möjligt för den ena av dem men det gör de även i vanliga fall. Bada är ej möjligt utan pengar då det är 6 km till närmaste sjö och det ej går buss dit (och barnen är för unga för att cykla i trafik) och utomhusbadet kostar pengar.

    Tråkigt att höra att du ej kan göra någonting. Vad beror det på?


    Vad är för ungt för att cykla i trafik? Är de så små så kan de ju antingen sitta i barnsadel eller i cykelkärra.
  • EnGladPingvin

    Suprise! Det lever många familjer idag i Sverige som inte har några marginaler. Att man vill hålla kvar vid sitt lilla sparkapital man lyckas spara ihop är inte konstigt. Döm den inte utan att sätta dig in i deras sits.

  • Anonym (Semester)
    Anonym (gulli) skrev 2018-06-19 21:21:49 följande:
    Då kan du väl ge barnen bad- och bussbiljetter i gåva.

    Vad har du för relation till dem egentligen?
    Just nu har jag inte möjlighet till det då jag köpt kläder till dem samt en del annat. Barnen finns i min närhet men jag har ingen släktrelation till dem.
Svar på tråden Inte råd att göra något på semestern